Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FörmÃ¥nsbil  (läst 9616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
Förmånsbil
« skrivet: 18 juni 2007, 18:58:47 »
Har blivit erbjuden att köra privat med en av firmabilarna , en skÃ¥pbil med 2 passagerar platser och rymligtskÃ¥p, direkt insprutad dieselmotor. Betala förmÃ¥nsvärde för 2200 pix i mÃ¥naden och fÃ¥ 1500 mil att köra privat  :) Känns frestande faktiskt dÃ¥ bara ett busskort kostar bortÃ¥t tusingen. Sc:,h Vad kan man tänka sig att det kostar netto ? En tusing eller ? *vinkar*

Utloggad nottja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • novis
SV: Förmånsbil
« Svar #1 skrivet: 19 juni 2007, 07:21:57 »
har du beredskap går det att fixa lättare

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Förmånsbil
« Svar #2 skrivet: 20 juni 2007, 06:14:25 »
Jag förstÃ¥r hur du menar  :) Men det blir svÃ¥rt Ã¥ skoja bort med skattemyndigheten varför man befinner sig 45 mil hemifrÃ¥n med motiveringen jag har juor eller för företaget  *vinkar*

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Förmånsbil
« Svar #3 skrivet: 21 juni 2007, 22:24:25 »
hej
köp en pick up med dubbel hytt i stället,,,så slipper ni förmåns värde grejset på den...
det gjorde min chef hanns v70 kostade typ +2000 k i månaden i förmåns värde en toyota hilux va det noll förmåns värde på iomed den klassas som ren arbets bil

skit fina skatte regler för egenföretagare eller ...han tjänar minst 2000 kr i månaden privat på att köpa ny bil i firman...som vi som jobbar alldrig kommer att se röken av iomed den e för fin å dyr för att vi ska få nyttja den
« Senast ändrad: 21 juni 2007, 22:27:16 av Dr Chun-Lan »

Utloggad ROLPeR

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrtälje
  • Antal inlägg: 397
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt som puttrar och smäller är av intresse.
SV: Förmånsbil
« Svar #4 skrivet: 21 juni 2007, 22:35:58 »
Någon som vill hugga på detta?
För att kunna fuska med skatten sÃ¥ behöver man ett eget företag!  >:D

MVH // Rolle
IVT, 2X90m borrdjup, 200 m² enplan. Byggår 2010 Norrtälje. Toltalförbrukning 13300 kWh.

Tidigare hus CTC EcoHeat 5 V3,

"It takes a lot of knowledge to really mess something up!"

Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Förmånsbil
« Svar #5 skrivet: 21 juni 2007, 22:46:58 »
Om man använder en bil för att köra privat sÃ¥ finns inga gratis lösningar. ::) Där emot sÃ¥ kan man skriva avtal med sin arbetsgivare om att man startar sina dag pÃ¥ olika arbetsplatser och där med kan köra hem bilen till sin gÃ¥rd/hus lgh. Ska man köra privat finns inga genvägar om man inte vill riskera att bli skönad  *vinkar*

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Förmånsbil
« Svar #6 skrivet: 21 juni 2007, 23:10:24 »
hej ..
tjaa allt beror ju på...en arbetar bil går ju lika fint privat som i jobbet...å firman betalar soppan
ska inte gnälla på chefen han e inte knusslig...nog har det hänt att våran jobbar bil gått nån km i privatkörning
genom åren

men det går faktiskt att skatte planera ganska fint om man har egen firma å vet hur man ska bolla till det med grejerna,,,har en annan bekant som tex köper in tvättmedel,skithuspapper shampo mm mm på firman

lyckas man finta till det mesta i livet så firman betalar så e det ju inte svårt att räkna ut att det går leva rejält billigt
det enda man måste betala e lite mat


Utloggad orca

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 135
  • Karma +0/-0
SV: Förmånsbil
« Svar #7 skrivet: 22 juni 2007, 08:36:48 »
Mina bilar bÃ¥de i mitt eget företag och hos nuvarande arbetsgivaren har gÃ¥tt mÃ¥nga mil privat  ;) Men nu tänker jag ta kostanden och med rent samvete köra mina privata mil 

EDIT vill passa pÃ¥ att önska alla forum deltagare en riktigt skön midsommar , hemma hos mig är vi ett gäng som ska manifestera den ljusa natten med grill och goda drycker  *vinkar*
« Senast ändrad: 22 juni 2007, 08:40:18 av orca »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förmånsbil
« Svar #8 skrivet: 22 juni 2007, 08:53:03 »
hej ..
tjaa allt beror ju på...en arbetar bil går ju lika fint privat som i jobbet...å firman betalar soppan
ska inte gnälla på chefen han e inte knusslig...nog har det hänt att våran jobbar bil gått nån km i privatkörning
genom åren

men det går faktiskt att skatte planera ganska fint om man har egen firma å vet hur man ska bolla till det med grejerna,,,har en annan bekant som tex köper in tvättmedel,skithuspapper shampo mm mm på firman

lyckas man finta till det mesta i livet så firman betalar så e det ju inte svårt att räkna ut att det går leva rejält billigt
det enda man måste betala e lite mat



Det kan väl gå så länge han inte blir utsatt för en revision, just när det gäller bilar finns det väldigt rigorösa regler, t.ex. skall varenda km bokföras om bilen KAN användas privat, du skall bokföra mätarställning startid, resmål, ärende och när du kommer fram skall du skriva av mätaren igen. Samma gäller när du åker hem eller vidare till nästa "uppdrag".

Vet dock inte hur hårda skattemyndigheterna är vid revisioner, reglerna är i alla fall solklara, varenda meter skall föras in i körjournalen.

Detsamma gäller övrigt skattefusk i eget företag, man kan ju dra av vad som helst så länge det inte blir en revision, det finns ingen som kontrollerar deklarationen annat än vid en revision, och då görs det ordentligt.
Jag skulle inte vilja vara din kompis vid en revision... om det enda han betalar är lite mat.

Men Ã¥ andra sidan, maten kommer han att fÃ¥ gratis där han hamnar om det enda han idag betalar är maten  ;D
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Förmånsbil
« Svar #9 skrivet: 22 juni 2007, 09:33:09 »
hej
att bokföra bilresorna på det sättet för oss vore ett heltids jobb...nästan

vi använder ju bilen till och från jobbet..+ att vi ofta kör runt på jobbet ,,, tex har kojan på ett ställe men kör bilen på ett annat ställe då vi jobbbar för att slippa gå 3km i skogen bara för att vi ska äta
dessutom e man ju ute å besiktar av jobb,tar provytor,kollar upp jobb som ska göras,flyttar kojan mellan jobb mm mm
skulle jag föra sån bok så skulle jag förmodligen inte hina göra så mycke annat på jobbet än att föra bok

å det med att köpa diskmedel,tvättmedel mm mm
har man fika rum å tvätt möjligheter på jobbet så kan dom knapast vägra dig att köpa tvättmedel eller tvål
arbetskläder måste tvättas å man har ju rätt att gnida av sig skiten på lunchen
skulle du hÃ¥rd dra det sÃ¥ kan du fixa nya vitvaror till "firman"  enda kravet e ju att ni har fika rum Ã¥ tvätt möjligheter...

det gÃ¥r ju ochsÃ¥ fÃ¥ bidrag till uppvärmningen av kÃ¥ken..hyr ut ett lagom rum  till firman i din privata kÃ¥k
så kan du debitera lite hyra för lokalen helt i sin ordning
iofs inte våld många kr men det går åt rätt håll a:gl

eller bygg ett fett garage pÃ¥ tomten Ã¥ hyr ut marken till firman...man fÃ¥r investerings bidrag till att bygga garaget  typ 40% av kostnaden

jag kollade upp vad som gällde då jag tänkte starta upp röjfirman som jag jobbar i för nått år sen jag skullefå bidrag som stryk till ett garage med tillhörande perssonal lokaler
men till en skogs koja va det tvärstopp ...inte en kr i bidrag 

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34879
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Förmånsbil
« Svar #10 skrivet: 22 juni 2007, 10:21:01 »
Hör av dig när du har startat firman och sett resultatet, visst kan det gå att få bidrag om du investerar 100 000-tals kronor till personalutrymmen, men då lägger du inte bara ut pengar till maten...

Hyra rum i eget hus går inte, i alla fall inte om inte lokalen är särskilt inredd för verksamheten och har egen ingång.
Ett schablonavdrag på 2500 kr/år är vad jag kan få trots att jag använder både ett rum som kontor och garaget som lager/verkstad.

Visst kan jag dra av större summor för lokalerna, men det är inte säkert det godkänns vid en revision... och jag vill inte behöva betala restskatt och straffavgifter flera år efter att jag förstört pengarna...

Alla som inte driver företag är så tvärsäkra över att "företagare" har det så bra, firman betalar allt typ, men det stämmer helt enkelt inte, jag vet flera som själva betalar för saker som firman använder för att slippa allt krångel och risken för straffavgifter vid en eventuell revision, bilar är ett sånt exempel där det är vanligt att företagen kör i jobbet med sin privata bil utan att ta betalt.
Jag t.ex. gör så.

Faktrum är att enbil som kan misstänkas användas privat skall ha en körjournal där varje resa registreras vid start och stopp.
Vare sig ni gör det i er firma eller ej.

Företag med större omsättningar och anställda kan naturligtvis lättare fuska utan att det märks så mycket, jag talar ur en enmansföretagares synvinkel.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Northkingen

  • Power By Fujitsu
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Norsjövallen/Sverige
  • Antal inlägg: 2352
  • Karma +6/-6
  • Kön: Man
  • Carpe Diem
SV: Förmånsbil
« Svar #11 skrivet: 22 juni 2007, 10:34:02 »
Undrar varför i stort sett alla Ã¥kare kör dieselbilar privat.......  skulle tro att det är Ã¥keriet som hÃ¥ller även dieseln till deras bilar oxÃ¥...... och det är väl en hyffsad förmÃ¥n eller??  OBS jag kan ju ha fel...... men skulle knappast tro det  ;)


//Krister
1st Fujitsu AWYZ 18 LB Nocria och 1st Panasonic HE-12 DKE. Bättre med för stora än för smÃ¥ hihi. Vedkamin Handöl 34T 7kw.  1 1/2-plans Platzerhus byggt 1978 pÃ¥ 230kvm i Norsjö kommun (Norsjövallen) Norrlands inland mellan SkellefteÃ¥ och Lycksele.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Förmånsbil
« Svar #12 skrivet: 22 juni 2007, 10:38:47 »
Alla som inte driver företag är så tvärsäkra över att "företagare" har det så bra, firman betalar allt typ, men det stämmer helt enkelt inte, jag vet flera som själva betalar för saker som firman använder för att slippa allt krångel och risken för straffavgifter vid en eventuell revision, bilar är ett sånt exempel där det är vanligt att företagen kör i jobbet med sin privata bil utan att ta betalt.
Jag t.ex. gör så.

du kan ju ta ut milersättning (skattefri) på precis samma sätt som om du skulle använt din bil som anställd på vilket företag som helst.

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Förmånsbil
« Svar #13 skrivet: 22 juni 2007, 11:17:37 »
Hej

Skall man ha förmånsbil skall vissa kriteria vara uppfyllda.
1. man skall vilja ha ny bil att åka i.
2. man skall inte använda bilen i tjänsten.
3. man skall inte ha råd med handpenning på ny bil själv.

Anledningen är att man får skatta för bilen som om den vore ny och varför skatta för en bil som företaget skall använda.
Det blir billigare att köpa en bil på avbetalning än att betala förmånsvärdet och inte få en bil.

Skall man ha bilen i tjänsten och nöjer sig med en skitbil är det bättre att äga den själv men det förutsätter att man är anställd eller har ett Aktiebolag.
Jag kan ha fel men har för mig att man inte kan skriva reseräkningar på milersättning i enskild firma, men fråga revisorn om det.

MVH
Messer

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Förmånsbil
« Svar #14 skrivet: 22 juni 2007, 11:24:31 »
hej ..
det handlar bara om moral å hur mycket man törs trixa...

som kingen skriver så kan man undra varför alla som har eller jobbar på ett åkeri oftast kör disel... a:gl
nått beror det på ....host host
sen att ha en skroitig firma bil kan ha vissa fördelar...  tex vid rep det enda som stÃ¥r pÃ¥ kvittot brukar va registrerings nr
det vore ganska lätt att repa en privat bil på firman om man e lite ful.....

kan man trolla bort en omg däck vart annat år,nån service eller rep osv så tjänar man rätt bra som privat persson på det,att sen firman gör avdrag å lyfter mommsen gör häller inte saken sämmre
15 000kr  i rep pÃ¥ firman e det ingen som bryr sig om medans det e fasiken sÃ¥ mycke mer pengar om man ska betala ur lönekuväret det bygger ju  pÃ¥ principen mÃ¥nga bäckar smÃ¥ ...

Ã¥ till mitt garage bygge...firman som jag inte startade behöver ett garage/förrÃ¥d  vi ska serva bilar Ã¥ maskiner
tex 15-20 röjsågar tarvar rep å underhåll + att det är bra att kunna vinterförvara sina grejer
sÃ¥ det är nästan ett krav att man har ett garge..sen att man bygger till ett älvsbyhus pÃ¥ 140m2  brevid garaget  som perssonal utrymmen/förrÃ¥d kontorsbyggnad gör ju inte nÃ¥tt....speciellt som det är 40-50% rabbat pÃ¥ bygget

givet så kommer ju firman att hyra tomten av jag som e markägare i 5 år .... >:D




« Senast ändrad: 22 juni 2007, 12:35:50 av Dr Chun-Lan »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!