Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Verktyg för GDS:are  (läst 19320 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Verktyg för GDS:are
« skrivet: 18 februari 2012, 22:03:00 »
Tänkte att det vore lämpligt att tipsa om verktyg till hemmapulare här. Kan inte förneka att jag gillar Jula.
Har dragit lite chromade kopparrör i källaren till duschen, ville ju bocka rörena där det behövdes istf kopplingar. Kan rekommendera denna för 499kr. Gör snygga böjar och den är rejäl.  http://www.jula.se/rorbojare-439000

Gillar ju järnrör i värmesystemet, min personliga åsikt nu, färgas väl lite av att jag numera ej har gastuber hemma, enkelt att bygga om, behövs en tempficka tex så är det ju bara att ta upp ett hål och svetsa dit en muff, enkelt att fixa egna böjar om det saknas, kapa till en rörbit och gänga och till det använder jag denna för 599kr, spärrfunktion åt bägge håll. Mycket bra för detta pris.   http://www.jula.se/rorgangsats-188402
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #1 skrivet: 18 februari 2012, 22:11:17 »
Verktyg är Biltema och Jula.

Material är Rinkaby Rör.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #2 skrivet: 18 februari 2012, 22:31:58 »
Fast julas cirkelsåg på rea för mindre än tvåhundra spänn kan jag verkligen inte rekomendera, efter att ha kapat två golvspånskivor så brann motorn upp.
Har iofs kvittot kvar men har inte masat mig dit än.

Rinkaby rör verkar sakna någon bra elektriskt styrd magnetventil men är annars fantastiska. Hos de etablerade rörgrossisterna är inte jag välkommen i alla fall.(om någon på lundagrossisten som ligger nästgårds för mig läser detta så tänker jag på er)
kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #3 skrivet: 18 februari 2012, 22:35:30 »
Fast julas cirkelsåg på rea för mindre än tvåhundra spänn kan jag verkligen inte rekomendera, efter att ha kapat två golvspånskivor så brann motorn upp.
Har iofs kvittot kvar men har inte masat mig dit än.

Rinkaby rör verkar sakna någon bra elektriskt styrd magnetventil men är annars fantastiska. Hos de etablerade rörgrossisterna är inte jag välkommen i alla fall.(om någon på lundagrossisten som ligger nästgårds för mig läser detta så tänker jag på er)

Jag köpte min cirkelsåg på Biltema och den har inte brunnit.

Rinkaby är fantastiskt men special som magnetventiler får man nog köpa dyrt.
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat på Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #5 skrivet: 19 februari 2012, 01:18:54 »
Ett av mina bästa budgetverktyg är en borrmaskin från biltema. 13mm snabbchuck, steglös hastighetsreglering och mekaniskt slagverk för en dryg hundring. För dom pengarna är det ju inga problem att chansa...

En annan bra affär var när jag köpte en bandslip för att slipa ett gammalt golv i huset (Jag ville behålla den ojämna formen och varierande tjockleken på tiljorna, så jag drog av varje planka för sig med en handbandslip istället för en stor golvslip). Jag köpte bandslipen på en fredag och körde non-stop hela lördagen och söndagen. När jag hade en halv planka kvar så brann den upp. På måndagen åkte jag tillbaks till butiken och reklamerade 'måndagsexemplaret' som brann upp vid första användandet...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har på nått sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19110
  • Karma +15/-13
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #6 skrivet: 19 februari 2012, 08:59:19 »
Tänkte att det vore lämpligt att tipsa om verktyg till hemmapulare här. Kan inte förneka att jag gillar Jula.
Har dragit lite chromade kopparrör i källaren till duschen, ville ju bocka rörena där det behövdes istf kopplingar. Kan rekommendera denna för 499kr. Gör snygga böjar och den är rejäl.  http://www.jula.se/rorbojare-439000

Gillar ju järnrör i värmesystemet, min personliga åsikt nu, färgas väl lite av att jag numera ej har gastuber hemma, enkelt att bygga om, behövs en tempficka tex så är det ju bara att ta upp ett hål och svetsa dit en muff, enkelt att fixa egna böjar om det saknas, kapa till en rörbit och gänga och till det använder jag denna för 599kr, spärrfunktion åt bägge håll. Mycket bra för detta pris.   http://www.jula.se/rorgangsats-188402

Funkar rörbocken på 22 mm rör. Måste köpa båda har kollat på dom på nätet men måste åka till butiken och klämma på dom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #7 skrivet: 19 februari 2012, 09:26:15 »
22mm glödgade rör är nog inga problem, du kanske menar hårda 22mm kopparrör? Ujuj, det kräver mera kraft. Det finns ju ingen friskrivning mot hårda kopparrör som på den andra de säljer. Jag skulle testa, så har man ju garantin i värsta fall.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad peptk

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: stockholm
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #8 skrivet: 19 februari 2012, 15:34:28 »
Jag har bockat 22mm koparrör med ovansående böjverktyg, vet faktiskt inte om dom var hårda eller mjuka men jag fick ta i rejält och i vissa böjar använda inredningen som mothåll och tror till och med att jag fick ta fram ett spännband för en riktigt klurig böj där inget bra mothåll fanns.
Jag är 180 cm lång och normalbyggd så jag rekomenderar ingen klenare att försöka.
Kan tillägga att jag jobbar med IT och är inte muskelbyggare, skogshuggare eller bonde, för då hade det nog varit betydligt enklare.....

kombipanna ctc171 olja/ved med sfinx solar luft/vatten värmepump.
Stockholmsbaserat dåligt isolerat radhus på 70+70 kvadrat med frusen sambo.
Extra vvb för långa bad.

Utloggad tyke

  • tyke
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1163
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #9 skrivet: 23 februari 2012, 19:41:45 »
Hej  *vinkar*
Till min lycka har jag både Jula å Biltema inom en mils radie.
Jula har blivit min största Hovleverantör....

Förutom skruvdragare så är jag riktigt nöjd med tryckluftsdrivna maskiner bl.a. En liten spikpistol "listpistol" en klammerpicka perfekt nu när jag håller på att inreda en garagevind. En hand fri. Annars känns det som man alltid saknar en hjälpande hand eller två  :-\

Vissa verktyg tycker jag absolut utan problem kan inköpas hos din billiga leverantör.
Skulle jag lämna mina "fin" verktyg över natten i bilen skulle jag sova oroligt.
Men med jula grejer så känns det inte lika nervöst.....

M v h tyke  :D
Hälsingegård 330 meter över havet. Byggår mitten slutet av 1800 talet. Gården består förutom av många byggnader i varierande skick allt ifrån fallfärdigt till helt ok av 2 boningshus varav den ena är en gammal byskola på 140 kvm. Den andra byggnaden är den jag o sambon bor i på heltid sedan juli i år 290 kvm totalt. Byggnaden består av 2 våningsplan men IOM sambon ville bo i ett enplanshus så satte jag in en ytterdörr till övervåningen… 2 st Mitsubishi Sumo 35 plus en Wamsler köksspis står för uppvärmningen. Det finns även ett 10 tal gamla elradiatorer som dock inte används… Vvb på 290 liter årsmodell sent 70 tal.

2 glasfönster o dragigt lite varstans. Timmerväggar men tilläggsisolerat på 80 talet med 50 mm gullfiber o panel. Vinden består av ett tjockt lager med kutterspån.

Elförbrukning okänd än så länge IOM ”nytt” boende men troligtvis kan det skapa en hjärnblödning framöver Har precis skaffat Tibber o försöker allteftersom laga läckorna…

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #10 skrivet: 23 februari 2012, 19:53:01 »
Ja, listpistolen är ju som du nämner suverän.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör från Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frågor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #11 skrivet: 23 februari 2012, 20:57:28 »
jula är kung! :D

ofta har dom ju olika nivå av kvalité att välja bland. Så valet blir ens eget och man kan välja o köpa lite billigare bland de verktyg man inte använder så ofta. Det gillar jag!

I övrigt har de flesta av mina biltema verktyg hållit väldigt bra. Problemet är att biltema haninge suger. Till skillnad från jula i haninge. Annat var det på värmdö. Där hade dom en fetobra biltema.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad GDS-Jan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3965
  • Karma +10/-7
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #12 skrivet: 23 februari 2012, 22:06:40 »
Ofta är det väl så, som när vi byggde vårt motorcykelgarage för några år sedan, att man lägger in en skruvdragare för 180kr från Jula och en cirkel för 129kr från Biltema i budgeten för bygget.
Är de hela fortfarande när bygget är klart så är det en bonus.

Annars så kostar en ny skruvdragare mindre än att köpa ett nytt batteri  ;)
« Senast ändrad: 23 februari 2012, 22:08:24 av GDS-Jan »
Bor i 180m2 2-plan villa+hel källare i Bergslagen. Värmer huset med en NIBE-F600P FLVP och en egenkonstruerad 4m2 Luftsolfångare. Snart en F1145-6.

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #13 skrivet: 23 februari 2012, 22:23:11 »
Vissa saker spyr man bara på: Hur kul är det med en ett billigt sticksågskit när bladet kommer ut förskjutet 1,5 cm i sidled på baksidan av plankan, det är svårt att få till bra snitt då.

Eller det är ingen slump att ett bra tigersågsblad kostar över hundra spänn, vill man ha tänder på bladet även när använder sågen så fungerar inget annat.

Jag har en vinkelslip från Ullared, den är fullständigt bedrövlig att kapa med då kastskyddet sitter fast i en helknäpp vinkel. Jag satte en roterande stålborste i den istället, till det funkar den bra. För kapning så köpte jag en Hitachi... :)

Utloggad Fattiglapp

  • Felaktigt utnämnd till
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1657
  • Karma +19/-13
  • Kön: Man
  • Go ahead punk.... make my day.
SV: Verktyg för GDS:are
« Svar #14 skrivet: 23 februari 2012, 22:25:57 »
Eller avståndsmätaren jag fick av morsan i födelsedagspresent, batteridriven och allt. Den visade rätt avstånd på ett ungefär, typ halvmetern när på en femmeterssträcka, då gissar jag hellre hur långt det är...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!