Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Zibro S-1326 - slÃ¥r av efter 45 sekunder  (läst 13866 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad tomander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« skrivet: 20 oktober 2010, 15:32:19 »
Har en nyinstallerad Zibro S-1326.
När jag startat den kör utedelen igång efter ca 2 minuter, innerdelen kommer igång efter avfrostning och börjar leverera varmluft. Efter 45 sekunder slår pumpen av och den gröna "nätlampan" börja blinka i snabb takt.
Slår av strömbrytaren och slår på igen och startar upp på nytt och då upprepas ovanstående. Om jag startar i "fläktläge" går innedelen igång, fläkten går OK (utedelen/kompressorn står stilla) men slår ifrån efter ganska precis 45 sekunder.
Detta tyder väl på att problemet sitter i innedelen? Vad är fel?
« Senast ändrad: 20 oktober 2010, 17:47:33 av tomander »

Utloggad Volvo245GLT

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Ljusne
  • Antal inlägg: 490
  • Karma +3/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #1 skrivet: 21 oktober 2010, 15:43:31 »
Den blinkande dioden bör betyda att något är fel (har du säkert räknat ut själv)...
Fungerar fläkten på alla hastigheter? Rör sig "vingarna" som styr luftströmmen som de ska?
Kanske är det avbrott/kortslutning i någon tempgivare, eller dålig anslutning till givarna eller något annat.

Skruva isär innedelen och kolla så att alla kontakter sitter fast och mät upp givarna.
Thermia Villa 75 -03
Thermia DUO 12 -85
Panasonic E21DKE -05

Utloggad tomander

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2010, 09:41:56 »
Hej Volvo245GLT.
Tack för ditt inlägg.
Det som är lite kufiskt med min pump, som är nyinstallerad, är ju att oavsett i  vilket läge jag kör den, slÃ¥r den av efter precis 44-45 sekunder. Har provat att köra via timern och det funkar perfekt med uppstart o.s.v, men samma där: Kompressorn startar efter avfrostning. innedelen startar och börjar leverera värme, men efter 45 sek slÃ¥r pumpen av och den gröna lampan blinkar i snabb takt. Först efter strömmen brutits och slagits pÃ¥ igen kan man börja om.
I fläktläget går ju endast innedelen, så det måste, som sagt, vara där felet sitter. Varför just 45 sek? Finns det någon skyddsfunktion eller "driftstimer" som hoppar in? Har kört startproceduren en 20-25 gånger med samma resultat.
Skall försöka följa ditt råd att skruva isär, men gissar att det är krångligt när den sitter uppe på väggen.
« Senast ändrad: 22 oktober 2010, 09:44:25 av tomander »

Utloggad supernova

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #3 skrivet: 01 november 2010, 06:33:16 »
Hej ny här, har en Zibro SC 1326 som är inkopplad och testkörd. Allt funkar ok.
Min var förladdad med gas och mycket enkel att installera. Det talas om att man inte får installera
luftpumpen själv. Jag undrar om lagstiftningen inte avser hanteringen av gasen. Det kan
inte vara möjligt att det inte är tillåtet att göra alla andera jobb som ingår i monteringen.
Utedelen SC 1326 är förfylld med gas och med en finurlig Parker koppling och 2 elkablar som är har skarvdon monterade från fabrik.
Ett tips köpte min på ÖoB. Efter monteringen så hänger kabelpaketet utanför och ser inte så trevigt ut.
Hörde hos ÖoB om det fanns i lager, men icke sa Nicke, märkligt att man säljer luftvärmepumpar men har inga tillbehör.
Började jaga runt på nätetet och hittade tillslut en som säljer hela kabelkittet och det finns hos Jula för 499 Spänn.
Finns även vibratinsdämpare för utedelen, 79 för 4 st. Nu har jag allt jag behöver för att slutföra installationen.
Jula i Arninge är mycket välsorterat. tomte::

Utloggad supernova

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #4 skrivet: 01 november 2010, 06:47:40 »
Har en nyinstallerad Zibro S-1326.
När jag startat den kör utedelen igång efter ca 2 minuter, innerdelen kommer igång efter avfrostning och börjar leverera varmluft. Efter 45 sekunder slår pumpen av och den gröna "nätlampan" börja blinka i snabb takt.
Slår av strömbrytaren och slår på igen och startar upp på nytt och då upprepas ovanstående. Om jag startar i "fläktläge" går innedelen igång, fläkten går OK (utedelen/kompressorn står stilla) men slår ifrån efter ganska precis 45 sekunder.
Detta tyder väl på att problemet sitter i innedelen? Vad är fel?

Vet inte så mycket om pumparna, men en sak som slog mej. Du har väl kopplat jordkabeln i utedelen?
Det har du säkert gjort, något annat kan jag inte komma på.

Utloggad Lmf

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #5 skrivet: 01 november 2010, 09:10:43 »
Har för mig att det står i instruktionsboken att man skall kontakta sin leverantör om man har någon fel kod typ E0-E8 eller om nät lampan blinkar 5ggr i snabb takt.

Nedan är visserligen för S1226 men borde vara samma även för S1326

Citera
Stoppa omedelbart luftkonditioneringsapparaten om något av följande fel inträffar. Dra ut
strömkontakten och kontakta din leverantör.
• Följande kod visas i displayfönstret: E0, E1, E2, E3, E4, E5, E6, E7, E8 eller P0, P1, P2, P3, P4.
• Säkringen går ofta eller kretsbrytaren utlöses ofta.
• Främmande föremål eller vatten har trängt in i luftkonditioneringsapparaten.
• Fjärrkontrollen fungerar inte eller fungerar dåligt.
• Andra onormala situationer.
• Driftindikatorn blinkar 5 gånger, även sedan nätströmmen har kopplats bort och sedan
anslutits på nytt.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #6 skrivet: 01 november 2010, 10:10:27 »
Det talas om att man inte får installera
luftpumpen själv. Jag undrar om lagstiftningen inte avser hanteringen av gasen. Det kan
inte vara möjligt att det inte är tillåtet att göra alla andera jobb som ingår i monteringen.

Lagen är väldigt tydlig; Det är förbjudet att sammanfoga delar som innehåller fluorerade växthusgaser.
Självklart har värmepumpslobbyn varit pÃ¥drivande för att fÃ¥ igenom dom reglerna. Det märkliga är att eftersom det är en EU-förordning som ligger i botten sÃ¥ borde det vara samma lagar i alla länder, men sÃ¥ är inte fallet - Sverige verkar ha tolkat förordningen hÃ¥rdast av alla. Beror det pÃ¥ att vi har den starkaste VP-lobbyn  Sc:,h
« Senast ändrad: 02 november 2010, 10:29:24 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad pumpemontør

  • Varmepumpe montør
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 248
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #7 skrivet: 02 november 2010, 09:54:14 »
Det talas om att man inte får installera
luftpumpen själv. Jag undrar om lagstiftningen inte avser hanteringen av gasen. Det kan
inte vara möjligt att det inte är tillåtet att göra alla andera jobb som ingår i monteringen.

Lagen är väldigt tydlig; Det är förbjudet att sammanfoga delar som fluorerade växthusgaser.
Självklart har värmepumpslobbyn varit pÃ¥drivande för att fÃ¥ igenom dom reglerna. Det märkliga är att eftersom det är en EU-förordning som ligger i botten sÃ¥ borde det vara samma lagar i alla länder, men sÃ¥ är inte fallet - Sverige verkar ha tolkat förordningen hÃ¥rdast av alla. Beror det pÃ¥ att vi har den starkaste VP-lobbyn  Sc:,h


Slapp av, EU-direktivet kommer nok til å gjelde alle EU-EØS land...
Venter bare på melding om at dette også vil gjelde for Norge (selv om vi ikke er medlem i EU... enda.... ;))

Mvh
Pumpemontør
NOVAP-godkjent og sertifisert montør av L/L-varmepumper opp til 12 KW
Bor i Norge. Installert 1 Daikin FVXS50-F og MHI ZJX50-S, august 2011
Normal-isolert hus (350 kvm.)

vattensorken

  • Gäst
vattensorken
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #8 skrivet: 11 oktober 2012, 04:13:08 »
Har en nyinstallerad Zibro S-1326.
När jag startat den kör utedelen igång efter ca 2 minuter, innerdelen kommer igång efter avfrostning och börjar leverera varmluft. Efter 45 sekunder slår pumpen av och den gröna "nätlampan" börja blinka i snabb takt.
Slår av strömbrytaren och slår på igen och startar upp på nytt och då upprepas ovanstående. Om jag startar i "fläktläge" går innedelen igång, fläkten går OK (utedelen/kompressorn står stilla) men slår ifrån efter ganska precis 45 sekunder.
Detta tyder väl på att problemet sitter i innedelen? Vad är fel?

fann du felet? har liknande med min pump. fÃ¥r inte igÃ¥ng utedelen.. enl instuktionenboken sÃ¥ skall det vara en 4 ledad kabel mellan enheterna. ink jord kabel- men pÃ¥ utedelen sitter det en svart kabel som inte fÃ¥r nÃ¥gon inkopplingpÃ¥ stift 4  stift 1.2.3. är lika inkopplat som pÃ¥ innerdelen. skulle vara kul att fÃ¥  nÃ¥got svar pÃ¥ detta- den leverar värme ca nÃ¥gon minut men inte mer.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #9 skrivet: 11 oktober 2012, 10:37:06 »
Slapp av, EU-direktivet kommer nok til å gjelde alle EU-EØS land...
Venter bare på melding om at dette også vil gjelde for Norge (selv om vi ikke er medlem i EU... enda.... ;))

Ni slipper inte undan. ;)
http://www.novap.no/frist-for-f-gass-sertifisering

Utloggad NP

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Rosersberg
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Zibro S-1326 - slår av efter 45 sekunder
« Svar #10 skrivet: 15 oktober 2012, 22:00:30 »
Antar att det ska kopplas samma som s 1332 ...  5 ledad kabel 1.2.3.4 och jord samt en separat 2 ledad kabel med kontakter som man bara trycker i ...Har ni monterat pÃ¥ annat sätt sÃ¥ klart det inte funkar..   Instruktionsboken är skit. Släng den ::) Det ser inte ens ut som verkligheten i den boken. Har för mig det var en grej som heter C pÃ¥ kopplingsplinten pÃ¥ utedelen.. Den fanns inte pÃ¥ innedelen sÃ¥ den sket jag i.  Verkade funka galant ! 

fann du felet? har liknande med min pump. fÃ¥r inte igÃ¥ng utedelen.. enl instuktionenboken sÃ¥ skall det vara en 4 ledad kabel mellan enheterna. ink jord kabel- men pÃ¥ utedelen sitter det en svart kabel som inte fÃ¥r nÃ¥gon inkopplingpÃ¥ stift 4  stift 1.2.3. är lika inkopplat som pÃ¥ innerdelen. skulle vara kul att fÃ¥  nÃ¥got svar pÃ¥ detta- den leverar värme ca nÃ¥gon minut men inte mer.
Eget montage av inVest inverter LLVP MSC-09HRDN1-QD0E 2,9kW 6000kr
Zibro; 2st  s1233 3,7kW a 4500kr. 1 st s1332 3,2kW 5000kr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!