Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt pÃ¥ pump  (läst 12090 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Funderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #15 skrivet: 15 augusti 2011, 14:40:23 »
Ja, dilemmat är ju att för att veta mer behöver jag vänta längre för att få bättre data att utgå ifrån. Nu när uppvärmningssäsongen snart börjar börjar ju också våra elräkningar dra iväg. Det kostar många sköna tusenlappar extra varje månad att värma med el istället för med bergvärme vilket har lett till att vi vill gissa så bra som möjligt och sedan investera.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #16 skrivet: 16 augusti 2011, 01:52:29 »
IVTx15 kan ju vara ett alternativ om man är osäker. Osäkerheten ligger väl då snarast i livslängd och sådant. Men med försäkringar etc så kanske inte detta är ett så himla stort problem.

Alternativt en vanlig on/off och inte vara så orolig över om du råkar komma över 75% i effekt (så tänkte jag personligen). Justering av inställningar, volymtank eller eventuellt en arbetstank är ju möjliga lösningar på detta problem, om det nu skulle visa sig vara ett problem. Det är alltså åtgärder som går att göra efter installation om det skulle visa sig att du inte blir nöjd med antalet start stop etc.

Ni har 42mwh i förbrukning i dag. Och då är det för kallt inne, samt att det finns en i och för sig dålig LLVP och därtill eldar ni. Med dessa siffror som grund skulle jag tycka det vore fel att rekommendera en anläggning under 150 000 kronor utan bättre insyn i de mer exakta förhållandena. På den punkten tänker jag kanske lite annorlunda än många och inte bara Roland i detta fallet.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Funderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #17 skrivet: 16 augusti 2011, 10:10:52 »
Jag hade bestämt mig för en X15 ända tills jag fick veta att den snart ska sluta tillverkas. Enligt uppgift blev fabriken som tillverkar kompressorer till modellen skadad/förstörd under jordbävningen i Japan. Nibes 1150 eller 1250 är ju också ett alternativ men den är lite för dyr tycker jag.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #18 skrivet: 16 augusti 2011, 10:48:05 »
håller med 1250 känns svår att motivera. Inte ens en av säljarna som hade denna pump rekommenderade den. :)

Jag fick lite priser på x11 när det begav sig och dessa kom in på ungefär samma nivå som dom bättre on/off-pumparna i 10-12kw klassen.

Borrar man för grunt så är det jäkligt jobbigt att ändra på detta i efterhand. Köper man en för liten pump så är det också dyrt att ändra på i efterhand. Köper man en för stor pump så är det möjligt att ordna i efterhand. Är man väldigt osäker på behovet så är min tanke att man köper en pump i det över dimensioneringssegmentet eller en inverterstyrd pump eller avvaktar en säsong till och kollar upp behovet lite mer noggrant (det sistnämnda kan ju fungera om man ändå har behov att nyttja ROT på något annat detta året).

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #19 skrivet: 16 augusti 2011, 11:03:40 »
OM inverterpumpen visar sig vara för liten också kan det bli lite krångligt med eltillskott, inte alla har denna möjlighet, tror jag.
Någon som utrett detta närmare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #20 skrivet: 16 augusti 2011, 11:08:23 »
Håller med Rickard. Ska man ha inverter gäller det ju att man tar i.

Ingen koll på möjlighet till eltillskott dock.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #21 skrivet: 16 augusti 2011, 17:01:04 »
Man ska också komma ihåg att på en invertermaskin så måste fortfarande rörsystemet kunna ta emot all effekt (precis som en vanlig maskin) annars så varvar den ner och du får ej ut all den effekt som faktiskt finns att tillgå.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #22 skrivet: 16 augusti 2011, 17:03:54 »
Nibe 1250 har elpatron på 2 kw men känns inte riktigt modern gamla typen av beredare kommer nog en ersättare snart.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #23 skrivet: 16 augusti 2011, 17:11:37 »
Variscroll finns.  Viessmann har digital scroll i sina luft/vatten maskiner.

Utloggad Funderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #24 skrivet: 23 augusti 2011, 16:47:47 »
Som jag förstått det har IVT X11 och X15 endast en elpatron för nödeffekt då VP:n av någon anledning inte fungerar.

Jag tror inte mitt radiatorsystem har något större problem att göra sig av med effekten (har mestadels sektionsradiatorer av gammal god typ). De har i vart fall inte haft några som helst problem att ge ifrån sig mina 8 kW eleffekt vid 30 grader panntemperatur (och framledningstemperatur) vid cirka 18-20 grader inomhus trots att jag strypt elementtermostater för att få värmen där jag vill ha den.

Efter mycket funderande och ytterligare kontakter med installatörer visar det sig att effektbehovet har blivit i spannet 14-16 kW. Dessutom är den nu uppskattade energiförbrukningen 45600 kWh/år vilket troligen stämmer ganska bra. Jag hade nästan bestämt mig för 1245-12 men nu funderar jag på 1245-15 istället trots att min installatör rekommenderar 12 kW. Elpriset lär ju inte bli lägre och kanske ska man ansluta garage och gästrum i framtiden.. Läser man databladet är denna pump nästan 4kW starkare eftersom 12:an ligger under 12kW och 15-kilowattaren ligger över 15. Tankar kring detta mottages tacksamt!

Min farhåga för att välja en för stor pump är antalet start och stopp. Nibes kompressorer är tydligen dimensionerade för 80000 timmar och 300000 start och stopp. Jag har i en annan tråd ställt frågan hur man kan uppskatta volymen i radiatorkretsen för att ta reda på om detta val kan vara möjligt utan arbetstank för att undvika alltför mycket start och stopp.

Jag skulle gärna vilja ha lite siffror också från er med bergvärme om hur många start och stopp ni har på ett år och vilken effekttäckning ni har på er pump! Uppskattat antal start och stopp framgår i alla fall inte i de energikalkyler jag fått från Nibe och IVT.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #25 skrivet: 23 augusti 2011, 17:23:16 »
1245 15kw finns inte vad jag vet dÃ¥ fÃ¥r du köpa en 1145 15kw med separat beredare och det kommer att bli dyrare med separat beredare  *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Funderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #26 skrivet: 23 augusti 2011, 18:35:01 »
Hopps, menade 1145-15. Det gick av bara farten.. Är medveten om att extern beredare behövs. Nu rekommenderades max 12kW till VPB som jag hade tänkt mig så det måste i så fall också lösas på annat sätt. VPA kanske?

Utloggad Funderare

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #27 skrivet: 25 augusti 2011, 14:19:10 »
Vad tror ni givet energiförbrukning 45600kWh och maxeffekt cirka 15 kW. Ska jag gå på Nibes 12kW (som jag har för mig ger drygt 11kW vid 55 grader framledning och 0 grader på köldbäraren) eller 15 kW som ger drygt 15 kW vid samma förutsättningar? 15 kW är ju egentligen lite för stor så kanske det blir problem med antal start och stopp? Min installatör dröjer tyvärr med energiberäkningen på 12:an, är det någon som skulle kunna hjälpa till och uppskatta mängden tillsatsel? I övrigt 21 grader inomhus och 250m borra som det ser ut nu.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #28 skrivet: 25 augusti 2011, 21:15:58 »
Vad tror ni givet energiförbrukning 45600kWh och maxeffekt cirka 15 kW. Ska jag gå på Nibes 12kW (som jag har för mig ger drygt 11kW vid 55 grader framledning och 0 grader på köldbäraren) eller 15 kW som ger drygt 15 kW vid samma förutsättningar? 15 kW är ju egentligen lite för stor så kanske det blir problem med antal start och stopp? Min installatör dröjer tyvärr med energiberäkningen på 12:an, är det någon som skulle kunna hjälpa till och uppskatta mängden tillsatsel? I övrigt 21 grader inomhus och 250m borra som det ser ut nu.

Tillsats från -7 med 12kw ca 2mwh
och mycket liten tillsats vid 16kw VP.

Prisskillnad?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Offerter - sprider mycket i borrdjup och effekt på pump
« Svar #29 skrivet: 25 augusti 2011, 21:29:38 »
Hålet behöver egentligen vara djupare också. 2x170 meter
då pratar vi aktivt. Då får du -0,3 vid årsmedel.

räknat på 1.5 plan gammalt hus men dragit ner w/m2 något pga tilläggsisolerad vind. Har räknat på 250 m2, lite grovt, för att få med garage och förråd. Ludvika DUT -23 medel 4.3.

effektbehovet blir enligt kalkylen 16kw.

besparingen ca 31mwh per år. Besparing per år med snittpris på 1.3 inkl framledningsavgifter = 40 000kr.

Borde gissningsvis gÃ¥ att fÃ¥ för 200k efter rot. Beror lite pÃ¥ borrkostnaden och sÃ¥ vidare..  Helt enkelt kan man summera det hela som att det är väldigt trevligt att handla värmepump när man har sÃ¥ pass mycket i energibehov.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!