Författare Ämne: Vissa moderatorer är inte oberoende....  (läst 1758 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Kevin

  • Gäst
Kevin
Vissa moderatorer är inte oberoende....
« skrivet: 15 december 2006, 22:22:33 »
Nu är jag förbannat trött på att vissa moderatorer inte är oberoende och gärna och ofta pratar väl om just vissa värmepumpar och försöker baktala andra bättre värmepumpar.

Detta kommer att uppfattas fel av läsare som inte är lika insatta i frågorna.
Att påverka med pikar och andra nedskrivningar tycker jag är fel.
Rensa ut lite bland vissa moderatorer så kanske det blir lite drag på forumet.
Dom slår från underläge och kan verka lite vilsna ibland.

Rikard.
Vi behöver verkligen lite nytt blod här. det börjar bli tjatigt....

MVH errol

Utloggad JONAS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Vissa moderatorer är inte oberoende....
« Svar #1 skrivet: 16 december 2006, 08:07:31 »
Jag har inte märkt av något problem med märkesbundna moderatorer.
Skaffa ett eget forum där du sätter upp reglerna om du inte gillar detta.
Rickard har redan regler för detta forum.
 fiR:
Nibe 1210-7+vpa200/70+160 l volymförstorare, 130m aktiv borra+150m jord, FLM30 i Halland. VP+FLM=5500KwH 2009
1½-plan 180m2 +uterum 25m2 golvvärme överallt + 20m kulvert till konvektor i 65m2 verkstad

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vissa moderatorer är inte oberoende....
« Svar #2 skrivet: 16 december 2006, 08:18:58 »
För det fösta, jag kan inte påminna mig att någon moderator någonsin har plockat bort ett påstående om att någon värmepump skulle vara bra, att en moderator, som jag t.ex., bemöter ett påstående med ett annat påstående skulle inte påverkas av att man plockar bort den personen som moderator - denne skulle ju fortfarande kunna skriva samma typ av inlägg.

För övrigt håller jag inte med om att det finns moderatorer som skriver ned vissa "bättre" fabrikat, vad som är bättre är nog främst något som gäller i betraktarens ögon, det visade ju inte minst råd&röns test av bergvärmepumpar, i det fallet var det väl främst Nibe, IVT och Thermia som var jämförbara, och de fick ju i princip samma resultat, även om det fanns skillnader, små sådana.

Att man som vanlig medlem eller moderator försöker lyfta fram olika fabrikats brister så att ägarna själva med hjälp av lite finjusteringar kan bemästra dem ser jag bara som positivt.

Att du eller andra kan uppleva det som tjatigt beror nog främst på att den typen av konumentupplysning ständigt behöver upprepas så att nya medlemmar och frågeställare blir varse om de brister som faktiskt föreligger för vissa modeller/fabrikat.

Jag kan dock meddela att jag för en löpande diskussion med mina moderatorer om vilken nivå vi skall hålla, främst när det gäller vad vi går in och redigerar, men även diskussioner angående teknik och lösningar på problem, vi blir inte alltid överens, men det kan man ju inte heller kräva då det till syvende och sist är personliga erfarenheter och antaganden som ligger till grund för många av de uppfattningar som både du, jag och övriga moderatorer har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Vissa moderatorer är inte oberoende....
« Svar #3 skrivet: 16 december 2006, 12:40:17 »
Själv har jag märkt åt vilket håll det lutar....

Att värmepumpsmärket (oberoende vilket) får skrivas ner totalt av upprörda kunder har ingenting med själva märket på pumpen att göra.

Det beror på att installatören är inkompetent eller att man installerat själv och inte riktigt lyckats med sitt jobb.
Det finns inga sämre eller bättre pumpar, men olika pumpar passar till olika system.

Om man har fått en värmepump installerad och har problem så beror det till 90 procent på att den som installerat inte vet vad han gör. Det är jag övertygad om...
Detta forum är alldeles utmärkt och jag är glad att det finns, för hur skall "vanligt" folk få veta detta. Säljaren har provision och vill sälja så många värmepumpar som möjligt.
Detta gör att kunden kan gå på en nit och då hittar han detta forum...

Det finns alldeles för många "guldgrävare" i denna branch, som absolut inte skall röra en värmepump och framförallt inte installera dessa. Det är detta som har skapat detta forum och jag som en av de få yrkesstolta installatörer tycker att folk måste ta reda på vilket företag som installerar åt dom, ta referenser, det är mycket viktigare änn priset.

Bertil.
Jag vill inte be om ursäkt, men försök att uttala dig som en oberoende moderator.
Vi vet vilket märke du har, och du har nog både kunskap och vetande om vilken värmepump som passade just ditt hus.

Allt handlar om hur installationen är utförd och om den passar till just ditt hus.
Värmepumpen är oftast helt oskyldig, även fast det just nu slarvas en hel del på fabrikerna pga. trycket på marknaden. Det är jättesvårt att få tag i dom värmepumparna som folk vill ha.
Det säljs mer änn det produceras.

Det är många här inne som blivit blåsta av inkompetenta säljare och installatörer.

Själv är inte bäste dräng, men ibland är det det....

Visst är det bra att man får hjälp här om man vill optimera sin värmeanläggning, men detta skall din installatör i första hand hjälpa dig med. gör han inte det så...Tips och trix uppskattas nog på detta forum.

Här finns mycket mera kompetens änn vissa installatörer kan erbjuda.
En värmepump måste man sköta om, den går faktiskt inte bara som ett omvänt kylskåp....
Köp inte en värmepump och tro att den sköter sig själv, ytterst små förändringar i styren kan förbättra din ekonomi ganska rejält. 7 av 10 värmepumpar är fortfarande fabriksinställda vilket i många fall räcker ganska bra.

Jag vill inte kasta skit på någon , många på detta forum ger ytterst goda råd, och jag hjälper gärna till och lämnar gärna ut namnet på mitt företag utan problem, jag har ingenting att dölja.
Men man får nog inte göra reklam om man inte betalat.... ;)

Var hälsade alla som hjälper folk att förbättra både miljö och ekonomi.......







« Senast ändrad: 16 december 2006, 13:04:10 av errol404 »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vissa moderatorer är inte oberoende....
« Svar #4 skrivet: 16 december 2006, 15:36:09 »
Sen skall man komma ihåg att det kan ta lite tid innan man lär sig hur styren i olika värmepumpar fungerar, många gånger framgår det inte i manualerna hur de funkar...

Jag har själv ringt till ett antal tillverkare och talat med deras styr/regler-folk för att få veta hur det egentligen fungerar, det var t.ex. efter ett sådant samtal jag ändrade uppfattning om IVT:s styr, numer anser jag inte att den är så dålig längre, den har faktiskt rätt många bra funktioner!
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Vissa moderatorer är inte oberoende....
« Svar #5 skrivet: 16 december 2006, 22:37:41 »
Citera
Bertil.
Jag vill inte be om ursäkt, men försök att uttala dig som en oberoende moderator.
Vi vet vilket märke du har, och du har nog både kunskap och vetande om vilken värmepump som passade just ditt hus.

Du behöver inte jag tÃ¥l mycket mera än sÃ¥  ;) Thumbsup

När jag uttalar mig är det från egen erfarenhet, av dom pumpar jag "driftar" och andras pumpar som jag kommer i kontakt med.
Menar du att det är fel?

Uttrycker jag en åsikt kan jag garantera att det inte har koppling till egen vinning!!

Citera
Nu är jag förbannat trött på att vissa moderatorer inte är oberoende och gärna och ofta pratar väl om just vissa värmepumpar och försöker baktala andra bättre värmepumpar.

Du verkar ha facit  *vinkar*
Berätta  bättre!? Ja blir nyfiken!







« Senast ändrad: 16 december 2006, 22:42:06 av Bertil »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Vissa moderatorer är inte oberoende....
« Svar #6 skrivet: 17 december 2006, 09:17:41 »
Jag har själv vissa favoriter bland värmepumpar. Bara man har erfarenhet av olika styr.
Jag själv blir tokig på att hålla reda på alla olika styrsystem, nästan omöjligt.
Alla är mer eller mindre krångliga fast tar man sig lite tid så går det. b00k

Jo jag håller delvis med dig bertil, du har vissa pumpar som du föredrar framför andra, det har jag med, och mina inlägg kanske är färgade av detta. ;)


Utloggad SkaneErik

  • Forumet tror att Erik är en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 381
  • Karma +0/-0
SV: Vissa moderatorer är inte oberoende....
« Svar #7 skrivet: 21 december 2006, 23:21:34 »
Jag har själv ringt till ett antal tillverkare och talat med deras styr/regler-folk för att få veta hur det egentligen fungerar, det var t.ex. efter ett sådant samtal jag ändrade uppfattning om IVT:s styr, numer anser jag inte att den är så dålig längre, den har faktiskt rätt många bra funktioner!
OT, men berätta, vad var det du upptäckte? :)
Bosch Compress 7000i AW luft/vatten. Tidigare erfarenhet av CTC EcoAir+EcoEl V2 och NIBE 310 P.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34787
  • Karma +54/-41
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vissa moderatorer är inte oberoende....
« Svar #8 skrivet: 22 december 2006, 06:43:25 »
IVT:s värmepumpar, eller rättare sagt dess styrning fungerar bättre än Thermias och Nibes vid "vårsolsproblem", dvs den tid på året när vårsolen till stor del bidrar med uppvärmningen av huset dagtid, då de styr på returtempen så får man en inbyggd "rumsgivarfunktion" i dem som gör att de inte i lika stor utsträckning tillverkar värme i onödan när det inte behövs.

En riktig rumsgivare är ändå mer eller mindre ett krav om man vill ha riktigt bra komfort.

De sköter dessutom styrningen av tillskottet smartare än vad jag och andra trodde, så speciellt mycket onödigt tillskott bidrar inte styrningen med.

IVT har även brister, t.ex så ger deras styrning rätt mycket start/stopp i anläggningar med hög effekttäckningsgrad och liten vattenvolym i systemet, en volymförstoringstank är nästan nödvändig i den typen av anläggningar i motsats till "gradminutregulatorvärmepumpar" där man kan tillåta större pendling av temperaturen istället för att öka vattenvolymen i systemet för att få rimliga driftstider.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!