Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med jämförelse. Nibe 1245-8, CTC EcoHeat 308, Evi Heat 8.  (läst 13482 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Man brukar ha med investeringskostnad, avskrivning 10 år + ränta.

Jo. Jag har fått in priser oxå från installatörerna men min tanke med uträkningen är med förutsättning oberoende på investeringskostnad. Den slutgiltiga besparingen är innan lån+avskrivning+ränta osv. Har inte räknat på någon återbetalningstid när jag går "brake eaven".

OM jag inte tänkt fel blir den slutgiltiga besparingen blir minus (-) allt det. Har inte klart än med investeringen så jag vet inte riktigt vilken form av lån det blir, antal år, ränta osv.

Men hur ser uträkningen ut i övrigt? NÃ¥got jag missat? Ja förutom investeringen dÃ¥  ;)
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
Jag skulle vilja sätta frågetecken för Evi 8 sol. Har man skaffat sig värmepump blir värmen så billig att det inte lönar sig att komplettera med solfångare. Det stora värmebehovet har man under en tid när solfångarna ger ingen eller mycket lite värme i förhållande till värmebehovet. När temperaturen från solfångarna har sjunkit under den temperatur som gör att de kan bereda varmvatten direkt utan värmen används till att förvärma köldbäraren sjunker verkningsgraden definierad som minskningen i kWh el till kompressorn dividerat med antal KWh som solfångarna tillför köldbäraren till 5-10 %. Värmen som tillförs borrhålet sommartid är borta när vintern kommer.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Skulle jag vilja ha solvärme tror jag det är bättre med en vanlig vp och en acktank det är så liten volym i en vp så det är svårt att lagra mera värme än till en dusch.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Det har i nuläget blivit Nibe 1245-8 och CTC Eco Heat 308 som känns mest intressant.

Skulle någon kunna titta på de två besparingsberäkningarna på Niben och CTC´n som jag fick från installatörerna? De som är bifogade på första inlägget i den här tråden.

Ser uträkningarna trovärdiga ut? Med det som stÃ¥r och med de förutsättningarna som min fastighet har, verkar de har räknat klokt eller är det lite "drömkalkyler"? Är (än) inte sÃ¥ insatt i alla termer och självklarheter med brine, DUT, framledningstemperaturens betydelse etc.  Sc:,h

Om jag ska ge installatörerna en motfrÃ¥ga gällande deras uträkning: Vad bör jag be dem kontroller eller förklara?  dontknow
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Tror inte du ska bry dig så mycket om vilket märke som spar mest du kan nog räkna med att skillnaden mellan olika vp är så liten att det egentligen inte spelar nån roll även om vi nördar här kan tjöta trådvis om max besparing ;)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
skillnaden mellan olika vp är så liten att det egentligen inte spelar nån roll även om vi nördar här kan tjöta trådvis om max besparing ;)

 :)

Efter att ha streckläst mig igenom trÃ¥dar som "Officiell trÃ¥d Nibe 1245, Ny pump frÃ¥n CTC" och liknande lÃ¥ngkörare i jakt pÃ¥ att fÃ¥ kläm pÃ¥ det här med värmepumpar sÃ¥ börjar jag se smÃ¥ mönster av att det finns oerhört goda möjligheter att nörda ner sig rejält inom det här ämnet. Men ämnet är intressant, helt klart!  tummenupp

Nej jag tror heller inte att om jag nu väljer mellan säg en Nibe 1245-8 eller en CTC 308 att det ska ha så stor betydelse i slutändan vilken som spar någon kWh/år mer. Verkar övergående inom forumets rekommendationer, och min egen att förtroendet för installatören och den egna känslan är viktigare än de där kWh.
   Men min osäkerhet och nyupptäckta intresse pÃ¥ det här omrÃ¥det har gjort att jag litar inte pÃ¥ att jag uppfattar saker rätt utan söker konstant bekräftelse och mer information för att dubbelkolla att jag har tänkt rätt. Ni vet, gör rätt frÃ¥n början... SkämspÃ¥dig

Jag ska spåna vidare och invänta offerten och beräkningen på en IVT pump, sen gäller det bara att bestämma sig!
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Ta in pris på Bosch vp också samma som Ivt.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Ta in pris på Bosch vp också samma som Ivt.

Ja just det! Det stämmer. Bra tips tummenupp
 Problemet är att Lyckseles utbud av installatörer gör att jag faktiskt inte vet om nÃ¥gon av dem säljer Bosch. Kanske gÃ¥r att köpa pumpen privat och bara köpa installationen...? Fast känns bättre med en helheltslösning. Men ska kika lite pÃ¥ om nÃ¥gon faktiskt säljer Bosch, eller att nÃ¥gon frÃ¥n grannkommunerna säljer. Har ju "bara" 13 mil till UmeÃ¥ med större utbud av VVS företag.

Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Fast dom nyaste Ivt vp finns nog inte som Bosch dom ligger nått år efter som ett billigare alternativ fast jag skulle nog hellre välja en äldre modell.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Second

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Lycksele
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Säljare, VA-världen
Speciell anledning till att välja en äldre IVT än en nyare?

Om man ska välja en äldre IVT som ligger i samma segment som de jag har fått offert på, Nibe 1245-8 och CTC 308 tex. Vilken äldre IVT pump blir det då? Och vad är motsvarande Bosch?
Sutterränghus i två plan, totalt 200kvm. Rockhammarhus -61, fjärrvärme med vattenradiatorer. Snittförbrukning 29 500 kWh/år plus HH-el 5500 kWh. 2 vuxna och ett barn. Lycksele, Västerbotten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag skulle välja en vp som har R407c som köldmedia de nya Ivt och Thermia har R410a och jag tror mer på gamla typen säkert helt obefogat men ändå. Tror ivt heter He och Bosch motsvarhet heter Compress.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4357
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
NÃ¥n som vet anledningen till bytet till R410a?

Min Stiebel-Eltron kör ju R410a, och den funkar ju fint, men jag märker ju att varmvattnet blir varmare i min F1245-12, som kör R407c.

Viessmann gick väl åt andra hållet, de hade R410a och gick till R407c i deras senare maskiner.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Efter vad jag läst så är det en mindre billigare kompressor om man kör med 410 men den jobbar med högre tryck så jag misstänker att den kan slitas mera. Om jag fattat rätt så har 410 högre hetgas vilket i Thermias fall med G3 kan vara en fördel och ge varmare vv men annars är det nog ingen fördel. Nu är mina tankar just tankar men det finns säkert nån kunnig som kan bättre.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Kyltekniker

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • BergVärme
Nu har energimyndigheten publicerat sitt test :
http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/

Nibe 1245 verkar ligga bra till, sämre är det med Thermias G3-reklam "Den nya värmepumpen Thermia Diplomat Optimum G3, har en årsverkningsgrad* som är upp till 10 procent bättre än de närmaste konkurrenternas."

Energimyndigheten:
Har du ett hus med ett energibehov på 34 300 kilowattimmar och radiatorer sparar Nibe F1245-10 och Viessmann Vitocal 343-G, 25 400 respektive 25 300 kilowattimmar, 74 procent, och de har en årsvärmefaktor på 3,9 respektive 3,8. Tätt följd av IVT Premium Line EQ C10 och Thermia Diplomat Optimum G3 10 som sparar 24 800 kilowattimmar per år, 72 procent, med en årsvärmefaktor på 3,6.
1,5 plan 190m2, frÃ¥n 1973 direktel,  konverterat t vattenburet radiator. 150m borrhÃ¥l, 8,4 kW Viessmann 300-G, frikyla m takinfälld fläktkonvektor.
08-området, senaste årsförbrukning okt -10 till sept -11 = 12200 kWh(inkl fristående garage 25m2).
08-området, senaste årsförbrukning jan -11 till dec -11 = 10908 kWh(inkl fristående garage 25m2).

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Niben fick riktigt bra resultat särskilt med tanke pÃ¥ att den är nÃ¥gra Ã¥r gammal var väl endast i vv förluster den inte var bäst men nästan  tummenupp
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!