Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur funkar det med garanti när man köpt pumpen själv och inte via rörmokare?  (läst 2023 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Nyfiken hur det fungerar med garanti på en Nibe 1245 .t.ex.
Jag kan via en kompis köpa min pump till hans nettopris. Har en bra rörmokare som ska hjälpa mig med allt runt i kring men han menade att får inte han sälja pumpen så kan jag inte ta garantiproblem genom honom på samma sätt det förstår jag.
Förstår ju att han måste ju tjäna på att sälja material också så klart men var är egentligen problemet och skillnaden?

Om jag köper min pump genom rörmokaren och den går sönder. Han får komma förbi och felsöka och ringa och trixa med Nibe i 5timmar för att lösa detta, sker detta då kostnadsfritt för mig?

Skillnaden blir att jag köper pumpen 10.000kr billigare av min kompis. Pumpen går sönder. Rörmokaren får komma förbi och felsöka och trixa och fixa med Nibe i 5timmar och jag får betala timpenning för totalt 2500kr?

Då kan jag ha ett par stycken garantiärenden innan jag har gjort av min mina intjänade 10.000kr genom min kompis eller tänker jag fel?

Utloggad ltfrebac

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 408
  • Karma +1/-0
Om det är VP som är trasig tar Nibe kostnaden för felsökning. Dessutom lär det vara en kyltekniker du behöver och inte en rörkrökare om det skulle vara VP-fel...
Bor i Norrbotten i ett Omatalo-hus på 140 m2 med 95 m2 fristående garage. Värms med en 1245-10 med 650 m ytkollektorslang och en Contura 690. Vattenburen golvvärme i både hus och garage. Nykonverterat till FTX, Flexit UNI3. Både VP och FTX egeninstallerat.
Årsförbrukning värme:
2010: 18879
2011: 16408
2012: 8320
2013: 8535
2014: 7568
2015: 6850
2016: 7961

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Om det är VP som är trasig tar Nibe kostnaden för felsökning. Dessutom lär det vara en kyltekniker du behöver och inte en rörkrökare om det skulle vara VP-fel...

Så om jag klarar lite basic felsökning själv så borde vara lugnt.
Undrar liksom hur processen går till. Köper pumpen hos en stor grossist för VVS. Min rörmokare monterar och fixar. Pumpen går sönder efter något år. Jag ringer själv Nibe och förklarar felet, en av deras tekniker kommer ut och felsöker sen får jag den lagad på plats av deras tekniker?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Ungefär så borde det bil ja. Förutom att det inte är Nibes tekniker, utan den lokala firman med Nibe-avtal som ligger lämpligast till.

Sen bygger ju trygghetsförsäkringen (den som träder inefter nygarantin) på att ditt försäkringsbolag ersätter reparationerna. Nibes försäkring täcker sen självrisken. Det gör att det blir lite mer pappersarbete och du kan behöva ligga ute med pengar under en kortare tid.
« Senast ändrad: 07 september 2012, 09:12:18 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad suhagg

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 281
  • Karma +0/-0
Ungefär så borde det bil ja. Förutom att det inte är Nibes tekniker, utan den lokala firman med Nibe-avtal som ligger lämpligast till.

Sen bygger ju trygghetsförsäkringen (den som träder inefter nygarantin) på att ditt försäkringsbolag ersätter reparationerna. Nibes försäkring täcker sen självrisken. Det gör att det blir lite mer pappersarbete och du kan behöva ligga ute med pengar under en kortare tid.

Det låter inte så krångligt. Tack.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Man får ju själv skicka in papperet som gör så att man får trygghetsförsäkring och på det fyller man i installatör eller sitt eget namn i mitt fall som installerade själv.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!