Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?  (läst 7766 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad nickelag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PÃ¥ landet utanför Enköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme!
Hej gott folk,

Har en Nibe fighter 1210 frÃ¥n 2003, som i helgen indikerade HP/MS larm och 30 min efter pillande av auktoriserad installatör började den käka fassäkringar pÃ¥ 20A.... Enligt installatören är det med största sannolikhet komressorn som gÃ¥tt och att det är lika bra att byta hela apparaten. SÃ¥ nu blir det till att ringa försäkringsbolaget när de öppnar och se vad de kan hjälpa till med. Kör den nu i R-läge, men dÃ¥ ger den varmvatten och ingen värme, precis tvärt om mot vad bruxen säger. Kan den vara felaktigt installerad?   Har en kompis som jobbar med att sälja dessa prylar som tydligen har kampanj pÃ¥ Nibe Fighter 1245, men jag är lite sugen pÃ¥ att ha en extern VV-beredare sÃ¥ familjen fÃ¥r mer VV i framtiden. Vad tycker ni jag ska kolla efter?? I princip helt novis pÃ¥ detta omrÃ¥de och tacksam för all hjälp jag kan fÃ¥.

Fakta:
187 m borrhål (borrat 1983, mellan Stockholm & Uppsala)
240 kvm uppvärmd boyta
Byggår 1849 + 1970
Förra ägaren hade en årsförbrukning på 21 000 kWh.

Tack på förhand!

/ Niklas
Byggår 1849, uppvärmd boyta 240 kvm. 187 meter borrhål anno 1983! Niber Fighter 1210 från 2001, nu med trasig kompressor...

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Försök att ställa om den till elpanneläge istället (se manualen) sÃ¥ fÃ¥r du bÃ¥de varmvatten och värme.  Konstigt att du bara fÃ¥r varmvatten dock...  Är du säker pÃ¥ att det inte är växelventilen som har kärvat sÃ¥ den stÃ¥r mot VV hela tiden och kanske ocksÃ¥ därför har fÃ¥tt HP-larm (vet inte om det är sannolikt).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad nickelag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PÃ¥ landet utanför Enköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme!
Tack för tipset, men som jag förstår det är R-läget enda möjliga på denna, som då ska ge enbart värme (fast som nu blir varmvatten då...) Eller finns det något annat sätt att få igång värmen?
Hittade precis tråden om energimyndighetens tester, där fanns ju en hel del läsvärt, ska kika på den.
/ Niklas
Byggår 1849, uppvärmd boyta 240 kvm. 187 meter borrhål anno 1983! Niber Fighter 1210 från 2001, nu med trasig kompressor...

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Nej, som du ser sÃ¥ har jag samma pump som du...  Det finns elpanneläge där den klarar av att värma som vanligt, fast med elpatron.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
Måste vara ett bra erbjudande på 1245 istället för att byta kompressorn ???
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
Om du inte får värme till huset så kanske det är värmebärarpumpen/radpumpen som gått sönder? Därför HP-larm? Men lite konstig att motorskyddet löst. Man kan ju mäta resistansen mellan faserna och till jord på kompressorn för att kolla om den brunnit.
« Senast ändrad: 26 november 2012, 08:28:20 av lulegurra »
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Tryck pÃ¥ knappen "Kanal" länge tills Grad-min visas i displayen.  Släpp Kanal-knappen och tryck pÃ¥ den flera gÃ¥nger tills "EP-drift" visas i displayen.  Tryck pÃ¥ Öka sÃ¥ markören kommer till "KB-pump", tryck pÃ¥ Kanal sÃ¥ markören hoppar till "EP-drift" och tryck pÃ¥ Öka sÃ¥ att du fÃ¥r siffran 1 där och tryck sedan pÃ¥ "Driftläge"-knappen.  Det skall dÃ¥ komma "EP" efter ettan och sedan är den i EP-drift.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
Om du inte får värme till huset så kanske det är värmebärarpumpen/radpumpen som gått sönder? Därför HP-larm?
Men då skulle det inte bli något varmvatten i alla fall (eftersom växelventilen borde stå mot radiatorsystemet och VB-pumpen även behövs för VV-laddning).
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är inte alls säkert att det är fel på kompressorn.
Du borde ta dit en duktig elektriker som kan utesluta fel på kontaktorer och motorskydd, som är de vanligaste felen, och mycket billiga att åtgärda.
Ett väldigt enkelt sätt att utesluta elfel kan vara att koppla ut kablarna till kompressorn, om säkringarna fortfarande går så är det (troligen ) fel på kontaktor/motorskydd - inte på kompressorn.
« Senast ändrad: 26 november 2012, 08:35:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad lulegurra

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 55
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Gillar verkligen min värmepump!!! :)
Men då skulle det inte bli något varmvatten i alla fall (eftersom växelventilen borde stå mot radiatorsystemet och VB-pumpen även behövs för VV-laddning).

Sant, lite trött på morgonen....
Norrbottensgård utanför Luleå Jordvärme med med IMSE WebMaster Pro styrning + Nora 318 mot 2x500 liter med 2 x vv-slinga och 30m2 ved kan va bra om det blir kallt nån gång!

Utloggad nickelag

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: PÃ¥ landet utanför Enköping
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Bergvärme!
Det är inte alls säkert att det är fel på kompressorn.
Du borde ta dit en duktig elektriker som kan utesluta fel på kontaktorer och motorskydd, som är de vanligaste felen, och mycket billiga att åtgärda.
Ett väldigt enkelt sätt att utesluta elfel kan vara att koppla ut kablarna till kompressorn, om säkringarna fortfarande går så är det (troligen ) fel på kontaktor/motorskydd - inte på kompressorn.

Tack för massa bra tips! Det blir till att försöka koppla in eldrift på det mer avancerade sättet när man kommer hem i kväll. Gäller bara att hinna innan säkringen går. Den går nämligen direkt när kompressorn kör igång, vilket i mina lekmannaögon innebär att det är fel på just kompressorn och inte kontaktor eller motorskydd? Eller kan det vara fel på dessa, som löser ut säkringen när kompressorn går igång?

/Niklas
Byggår 1849, uppvärmd boyta 240 kvm. 187 meter borrhål anno 1983! Niber Fighter 1210 från 2001, nu med trasig kompressor...

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?
« Svar #11 skrivet: 26 november 2012, 09:02:52 »
Det är ju en ganska lÃ¥ng paus innan den drar igÃ¥ng kompressorn sÃ¥ det hinner du lätt.  Det lÃ¥ter ju inte sÃ¥ bra att den blÃ¥ser säkringarna direkt när den försöker starta.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34889
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Det är inte ovanligt med fel på kontaktorer eller motorskydd, däremot är det ovanligt med havererade kompressorer.
Det är naturligtvis inte uteslutet att kompressorn är trasig, men det är otroligt slarvigt att bara anta det för att säkringarna går.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?
« Svar #13 skrivet: 26 november 2012, 09:54:05 »
Jag skulle i förstahand göra som Rickard beskriver längre upp då kan man utesluta kontaktor fel.
(man behöver inte rota i kompressor det räcker att koppla lös kablarna nedanför kontaktor till kompressor).

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Bergvärmepumpen la av i helgen, vad ska man ersätta den med?
« Svar #14 skrivet: 26 november 2012, 11:55:06 »
Fast blåser en kontaktor med dålig kontak en säkring direkt?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!