Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Styrning av en L/V-pump  (läst 2374 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Odox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Styrning av en L/V-pump
« skrivet: 30 december 2015, 23:43:28 »
Hej
Mitt första inlägg här på forumet.
Kan man värma en pool med en luft/vatten-pump?
Jag har eventuellt en Autoterm 207L/V på gång. Utan styrning. Går det på något sätt att styra en sådan bara med en på/av funktion via en relästyrning? Eller är den utrustad med någon typ av buss-funktion typ modbus eller något annat lull-lull.
Jag har inte sett pumpen ännu så jag har ingen aning om vilken typ av ledningar det kommer ut ur maskinen.
Jag är automationsprogramerare till yrket och har inga problem att göra en automation med PIDstyrning av en enhet som ger en på/av styrning. Bara jag vet att pumpen kan styras med en på/av signal.
Eller rekommendera gärna en annan pump som kan passa mitt ändamål.


Gott Nytt år!

Jeppe

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Styrning av en L/V-pump
« Svar #1 skrivet: 31 december 2015, 08:59:52 »
Det går förmodligen få den att start och stanna vid behov, men finns ingen styrning för avfrostning så kan du bara använda den vid utetemp på +10 eller högre, typ.
Tror det kan bli problematiskt, men hittar inget schema över hur den är elektriskt kopplad, har du en länk till det?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Styrning av en L/V-pump
« Svar #2 skrivet: 31 december 2015, 09:09:24 »
Vad är det för styrsystem till den? CL300 eller Rego800? Rego800 kör CanBus, och har man prylar och kunskap om det så är det inte så jättekomplicerat att prata med I/O-koret för att styra reläerna och läsa av temperaturer. Enklast annars är kanske att bygga ett eget reläkort/styrsystem som styr till- och frånslag av kompressor och cirkpumpar baserat på några temperaturer.
Det svåra är ju annars, som Rickard är inne på, att hantera avvikelser så som avfrostning, givarfel, cirkulationsstörningar, etc. Kylkretsen i sig skyddas av pressostaterna, så det är ingen större risk att nåt går sönder om man testar lite...

Rent tekniskt är det bara fläkt, kompressor och ett par cirkpumpar som behöver startas vid behov så styrningen borde bli ganska enkel.
« Senast ändrad: 31 december 2015, 09:12:30 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Odox

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Styrning av en L/V-pump
« Svar #3 skrivet: 02 januari 2016, 21:16:02 »
Tack för svaren!
Känns lite komiskt att sitta i Kapstaden och fundera pÃ¥ värmepumpar dÃ¥ det är 38C i skuggan här.  8)
Ska se om jag kan få fram uppgifter om vilken styrning som den arbetat med. Jag får den av en vvs-polare som inte riktigt vet vart den satt ursprungligen. Han tror att den kördes mot en elvärmepanna av samma märke. Lite googlande så verkar det vara typ en IVT 290 aw som är mest liknande. Har den styrning till pumpen inbyggd eller behöver man en Rego800 utöver det?
Låter annars som ett spännande projekt att sätta tänderna i... Om man hade tid.

Jeppe

-
säg inte "oups" om det börjar ryka, säg hmm...intressant.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Styrning av en L/V-pump
« Svar #4 skrivet: 03 januari 2016, 11:44:14 »
Styrningen sitter i elpannan, men den går också att köpa separat (gick iallafall, men den har kanske utgått ur Bosch / IVT's sortiment).
Ute i VP'n sitter det ett I/O-kort med nÃ¥gra reläutgÃ¥ngar (för att styra kompressor,  fläkt, 4-vägsventil och värmekabel), nÃ¥gra digitala ingÃ¥ngar (för att läsa av pressostaterna) och nÃ¥gra analoga ingÃ¥ngar (för att läsa av temperaturgivarna). 3-fasen till kompressorn och fläkten gÃ¥r via hjälpkontaktorer och eventuell mjukstart.

Har man lite erfarenhet av styr och regler sÃ¥ är det ganska enkelt att bygga en egen styrning.  Särskilt om man skippar avfrostningsfunktionen. I princip är det bara att starta och stoppa kompressor,  fläkt och cirkpump samtidigt baserat pÃ¥ nÃ¥n bra temperatur och stoppa allt om det blir för hög eller lÃ¥g temperatur nÃ¥nstans eller om nÃ¥n av pressostaterna löser ut.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!