Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Större radiatorers pÃ¥verkan pÃ¥ eltillskott?  (läst 1463 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
Större radiatorers påverkan på eltillskott?
« skrivet: 04 mars 2005, 12:33:13 »
På min fråga angående när eltillskott kopplar in, fick jag intrycket från en del svar att större radiatorer skulle göra att eltillskott kommer in senare. Är det så? För egen del tycker jag att det borde vara så att när husets effektförlust överstiger pumpens effekttillskott till huset vid en given inomhustemperatur, kopplar eltillskott in. Om sedan radiatorerna kan avge den effekten huset behöver för att hålla önskad innetemp vid en högre eller lägre tempdiff mellan omgivningstemp och radiatorvattentemp, borde inte ha med saken att göra. Att man kanske får en bättre verkningsgrad på pumpen då den behöver leverera ut "kallare" vatten, kan ju så vara.
Är jag ute och cyklar???
Så skall jag upp på vinden och skicka på mer isolering eller satsa på nya element om jag minimalt vill bidra till "vård, skola och omsorg" via elskatt?
IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Större radiatorers påverkan på eltillskott?
« Svar #1 skrivet: 04 mars 2005, 12:57:15 »
De flesta VP levererar mer uteffekt vid lägre framledningstemperatur, din VP t ex levererar ca 7.7 kW vid 35 grader på VB och 6,6 kW vid 50 grader (0 grader på brine).

Sen tror jag det är mer lönsamt totalt sett att tilläggsisolera vinden i första hand, då får du förhoppningsvis både mindre effektbehov för att värma kåken och lägre temp på VB vid samma utetemp.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Grop

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
SV: Större radiatorers påverkan på eltillskott?
« Svar #2 skrivet: 04 mars 2005, 13:05:05 »
Jag har för mig att det stod 7,3/1,6 vid 35/0 och 7,2/2,2 vid 50/0 grC. Eller finns annan uppfattning?

Givetvis är det en ekonomisk fråga också, var man skall göra insatsen. Men om vi bortser från den, och bara pratar "termodynamik". Större element eller mer isolering?

IVT HT C7, 145 m borrdjup, 240 m2 i Sörmland, 11000-11500 kWh totalförbrukning inkl hh-el per år. 127 timmar tillsats på 21800 timmar gångtid sedan 04

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Större radiatorers påverkan på eltillskott?
« Svar #3 skrivet: 04 mars 2005, 13:09:50 »
De flesta VP levererar mer uteffekt vid lägre framledningstemperatur, din VP t ex levererar ca 7.7 kW vid 35 grader på VB och 6,6 kW vid 50 grader (0 grader på brine).

Sen tror jag det är mer lönsamt totalt sett att tilläggsisolera vinden i första hand, då får du förhoppningsvis både mindre effektbehov för att värma kåken och lägre temp på VB vid samma utetemp.

Ursäkta, jag läste på dåligt, HT C7 levererar ungefär samma uteffekt vid 35 som 50 så för din del är det isolering som gäller... :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad RLA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Strängnäs
  • Antal inlägg: 455
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Humanum
    • Familjen Lager
SV: Större radiatorers påverkan på eltillskott?
« Svar #4 skrivet: 04 mars 2005, 13:26:15 »
...men COP försämras från 4,56 till 3,27 enligt dessa data (med eller utan CP?) så det kan nog vara värt och kolla på radiatorerna också för att medfinansiera vindsisoleringen!
Bibere humanum est, ergo bibamus.

Varmitek TBR 10

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!