Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Berg eller luft  (läst 12621 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berg eller luft
« Svar #15 skrivet: 03 maj 2010, 08:40:07 »
SANSUN.  Jag har oxÃ¥ prestige programmet.  Mycket krÃ¥ngligare än mitt vanliga och det kommer fram till samma saker. Det finns ingen konspiration.

Hej!
Elförbrukning v-pump för april 2010 enligt separat el-mätare: 1172 kWh (inkluderar varmvatten 30 timmar).
Avgiven värmeenergi (inkl. varmvatten) enligt Actaris CF ECHO´II: 3477 kWh
Brine In +2 
Brine Ut -2
Verkningsgrad för april: 2,97     

Förr uppgav man att man får tillbaka ca. 3 ggr vad man stoppar in. Det tycks gälla fortfarande. Jag får ta mig en funderar på om jag
inte borde docka en luft/vatten värmepump som ger bättre verkningsgrad vår och höst! Om jag minns rätt så är det mycket högre verkningsgrader som du får fram med dina program -eller hur?
sansun
 

Det är dina kulvertar som gör att du får dålig COP, det hjälper inte med att byta värmepump för att fixa de förlusterna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Berg eller luft
« Svar #16 skrivet: 03 maj 2010, 12:37:13 »
SANSUN.  Jag har oxÃ¥ prestige programmet.  Mycket krÃ¥ngligare än mitt vanliga och det kommer fram till samma saker. Det finns ingen konspiration.

Hej!
Elförbrukning v-pump för april 2010 enligt separat el-mätare: 1172 kWh (inkluderar varmvatten 30 timmar).
Avgiven värmeenergi (inkl. varmvatten) enligt Actaris CF ECHO´II: 3477 kWh
Brine In +2 
Brine Ut -2
Verkningsgrad för april: 2,97     

Förr uppgav man att man får tillbaka ca. 3 ggr vad man stoppar in. Det tycks gälla fortfarande. Jag får ta mig en funderar på om jag
inte borde docka en luft/vatten värmepump som ger bättre verkningsgrad vår och höst! Om jag minns rätt så är det mycket högre verkningsgrader som du får fram med dina program -eller hur?
sansun
 

Det är dina kulvertar som gör att du får dålig COP, det hjälper inte med att byta värmepump för att fixa de förlusterna.
Rickard!
Det skall bli intressant att höra din förklaring till hur "kulvertar" påverkar verkningsgraden när värmemängdsmätaren sitter i vp. För varje producerad kWh värme (varmvatten och radiatorvatten) förbrukar vp 337 Wh. Det som påverkar är väl Brine In och framledningstemperaturen. Men eftersom jag ännu inte har någon inomhusgivare är det vp´s egen reglerkurva (37) som bestämmer vilken framledningstemperatur som råder vid olika utetemperaturer.

Jag har förutom Actarismätaren också installerat ThermIQ. Snart hoppas jag att även elmätaren och Actaris loggas och jag kommer att kunna se momentant COP och månadsvisa grafer över verkningsgraden i förhållande till utetemperaturer, Brine m.m. Dem höga cop värden upp mot 5-6 som figurerat i olika trådar har jag ingen förhoppning att nå upp till, inte ens mitt i högsommaren. Du missförstod det där med att byta värmepump. Vad jag syftade på var att man skulle kunna ha två st varav en luft/vatten. När ute-temperaturten är gynnsam för luft/vatten så får den gå och när det är vinter får jordvärmepumpen stå för värmen.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berg eller luft
« Svar #17 skrivet: 03 maj 2010, 13:18:20 »
Har du VVC eller väntar du på tappvarmvatten?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Berg eller luft
« Svar #18 skrivet: 03 maj 2010, 13:51:00 »
Har du VVC eller väntar du på tappvarmvatten?
Vvc 07.00-23.00.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Berg eller luft
« Svar #19 skrivet: 03 maj 2010, 14:16:42 »
Jag menar inte att COP höjs av att VP stÃ¥r still. Men till skillnad frÃ¥n en elpanna som gÃ¥r dugnet runt sÃ¥ gör ju inte pumpen det eller hur. Därav blir Ã¥rsverkningsgraden lite bättre,  COP är ingen vidare mätstandard.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Berg eller luft
« Svar #20 skrivet: 03 maj 2010, 15:40:23 »
Jag menar inte att COP höjs av att VP stÃ¥r still. Men till skillnad frÃ¥n en elpanna som gÃ¥r dugnet runt sÃ¥ gör ju inte pumpen det eller hur. Därav blir Ã¥rsverkningsgraden lite bättre,  COP är ingen vidare mätstandard.
Min elpanna har 2 steg, 4,5 och 9 kW.
Skulle jag vilja köra den så går den inte dygnet runt annat än när det är kallare än ca -10 ºC.
Varmare än så går den on/off och eftersom det lägre steget är i närheten av VP-effekten lär väl gångtimmarna per år vara ungefär lika.

Hur nu detta skulle ha nån betydelse för årsverkningsgraden förstår däremot jag inte.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Berg eller luft
« Svar #21 skrivet: 03 maj 2010, 18:43:26 »
Jag menar inte att COP höjs av att VP stÃ¥r still. Men till skillnad frÃ¥n en elpanna som gÃ¥r dugnet runt sÃ¥ gör ju inte pumpen det eller hur. Därav blir Ã¥rsverkningsgraden lite bättre,  COP är ingen vidare mätstandard.
Jag förstår inte hur årsverkningsgraden blir bättre av att VPn står stilla.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Berg eller luft
« Svar #22 skrivet: 03 maj 2010, 18:54:31 »
En kompressor som gÃ¥r drar mer ström än en som inte gÃ¥r alls. Styren gör sÃ¥ att VP gÃ¥r sÃ¥ lite som möjligt. Hur skulle det inte pÃ¥verka Ã¥rsverkningsgraden i en positiv riktning.  Men visst,  man kan se det som att huset drar vad det drar oavsett styr. Och dÃ¥ skulle inte värdet pÃ¥verkas.  Men sÃ¥ tror inte jag att det är.

OK peppra på med svar :)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Berg eller luft
« Svar #23 skrivet: 03 maj 2010, 19:05:12 »
Visst drar VOn mindre ström när kompressorn inte gÃ¥r men Ã¥ andra sidan producerar den inte värme dÃ¥ heller. StillestÃ¥ndsperioderna är alltsÃ¥ i bästa fall perioder med cop 1 och kan dÃ¥ bara dra ner Ã¥rsverkningsgraden jämfört med de perioder dÃ¥ kompressorn gÃ¥r och hämtar  värme ur marken/luften.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Berg eller luft
« Svar #24 skrivet: 03 maj 2010, 19:36:02 »
COP värdet visar ju bara värmepumpens avgivna effekt vid vissa bestämda temperaturer och har ganska lite med årsverkningsgraden att göra.
COP visar hur bra värmepumpen är och årsverkningsgraden visar hur bra ANLÄGGNINGEN är, rätt borrdjup, rätt dimensionerad, rätt inställd styrning osv.
du kan ju ta en värmepump med COP 4 och ändå få en urusel årsverkningsgrad om du tex har valt en för liten storlek så elspetsen går med från säg +5 ºC och kallare tex.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Berg eller luft
« Svar #25 skrivet: 03 maj 2010, 20:35:09 »
HÃ¥ller helt med Cougar här.  COP 1 vid stillestÃ¥nd? Tycker vi glömmer COP.  SANSUN hur mkt har du sparat med din VP

Utloggad sansun

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 184
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Det är aldrig försent att ge upp
SV: Berg eller luft
« Svar #26 skrivet: 03 maj 2010, 22:32:01 »
HÃ¥ller helt med Cougar här.  COP 1 vid stillestÃ¥nd? Tycker vi glömmer COP.  SANSUN hur mkt har du sparat med din VP
1 kr men iofs det var inte så kallt i april så el-tillsatserna behövde stötta vilket jag förmodligen skall vara tacksam för. Nu följer ytterligare 5 månader som inte är så kalla och då kommer jag inte att tjäna så mycket på värmepumpen. I december kan jag redan nu förutse att förtjänsten stannar vid ca. 0,75 kr.
sansun
Norrlands inland, Thermia Diplomat TWS 12 via 30+30 m PEX kulvert. Varmvatten till boningshuset i en separat PEX kulvert.
Uppvärmd yta:    (Över krypgrund)         
Bottenplan    105+15+40 m2  (80 m2 golvvärme i 4 slingor och  ÖvervÃ¥ning 85 m2. 13 nya radiatorer där det inte finns golvvärme).
Elförbrukning 
Ã¥r 1: 12500 kwh
Ã¥r 2: 14 000 kwh (ett 20m 2 uterum
med termoglas och ca. 15  ºC under vintern – tillkom Ã¥r 2)

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Berg eller luft
« Svar #27 skrivet: 03 maj 2010, 23:22:19 »
HÃ¥ller helt med Cougar här.  COP 1 vid stillestÃ¥nd? Tycker vi glömmer COP.  SANSUN hur mkt har du sparat med din VP
Varför har en del sÃ¥ svÃ¥rt att förstÃ¥ att det finns ett samband mellan momentan COP och Ã¥rsverkningsgrad?  Om du för varje momentan tidpunkt mäter upp COP i anläggningen och multiplicerar det med inmatad effekt samt tidsenhet, sÃ¥ fÃ¥r du ut den totala energin producerad under vald tid.  Om du gör detta under ett Ã¥r och dividerar det med inmatad effekt och tid igen sÃ¥ fÃ¥r du Ã¥rsverkningsgrad.

SÃ¥ Ã¥rsverkningsgrad är i högsta grad beroende av COP och dÃ¥ naturligtvis när maskinen gÃ¥r och producerar värme framförallt.  Jag efterlyser fortfarande hÃ¥llbara argument frÃ¥n VP Oraklet pÃ¥ vilket sätt pauserna dÃ¥ VPn INTE arbetar skall kunna FÖRBÄTTRA Ã¥rsverkningsgraden jämfört med den COP som man mäter upp när kompressorn är igÃ¥ng?  För mig ter det sig tämligen omöjligt.

COP 1 vid stillestÃ¥nd...  Skulle det vara svÃ¥rt att förstÃ¥?  När kompressorn inte gÃ¥r, sÃ¥ drar VPn lite ström för styr och ev cirk-pumpar (om man nu vill räkna med dem).  I BÄSTA fall sÃ¥ gÃ¥r den energin huset tillgodo (=COP 1).  I verkligheten sÃ¥ är det nog i alla fall i högst 50% av tiden som sÃ¥dan spillenergi är "önskvärd" och kommer huset tillgodo och dÃ¥ är den energin som gÃ¥r Ã¥t när kompressorn inte arbetar bara COP 0.5.

Pauserna kan ju absolut inte förbättra Ã¥rsverkningsgraden jämfört med den COP som mäts upp när VPn gÃ¥r.  I sÃ¥ fall skulle man ju köpa tvÃ¥ VP och bara lÃ¥ta en stÃ¥ stilla hela tiden, för att maximera Ã¥rsverkningsgraden.

Nej, bra årsverkningsgrad erhåller man inte genom att ha mycket pauser, utan genom att ha så hög COP som möjligt och framförallt då man förbrukar mest energi (på vintern förslagsvis).
« Senast ändrad: 03 maj 2010, 23:25:43 av Ridax »
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3404
  • Karma +4/-7
SV: Berg eller luft
« Svar #28 skrivet: 03 maj 2010, 23:30:35 »
COP värdet visar ju bara värmepumpens avgivna effekt vid vissa bestämda temperaturer och har ganska lite med årsverkningsgraden att göra.
COP visar hur bra värmepumpen är och årsverkningsgraden visar hur bra ANLÄGGNINGEN är, rätt borrdjup, rätt dimensionerad, rätt inställd styrning osv.
du kan ju ta en värmepump med COP 4 och ändå få en urusel årsverkningsgrad om du tex har valt en för liten storlek så elspetsen går med från säg +5 ºC och kallare tex.
Jag förstÃ¥r inte vad du tror att COP är?  COP är förhÃ¥llandet mellan ingÃ¥ende och utgÃ¥ende energi.  Man kan mäta COP vid olika tidpunkter och vid olika temperaturer.  Du tycks mena att COP är förhÃ¥llandet vid en förutbestämd temperatur, men sÃ¥ är inte fallet.  Den COP-siffra som REDOVISAS är mätt under vissa förhÃ¥llanden, och det COP-värdet är av teoretisk användbarhet.  Men för varje driftspunkt sÃ¥ finns det ju ett COP-värde och inte bara för den presenterade mätpunkten i försäljningsbroschyrerna.
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Berg eller luft
« Svar #29 skrivet: 04 maj 2010, 06:39:39 »
Ridax har helt rätt.
Långa stilleståndstider där cirkulationspumparna går kontinuerligt är förödande för årsmedelverkningsgraden, alltså systemets totala COP, och även med en maskin som har högsta möjliga COP vid ett visst driftsläge så behöver det inte betyda att årsmedel-COP kommer över 3.0.
Största boven mot en bra årsmedel-COP är cirkulationspumpar som är i drift kontinuerligt, samt en stor andel tappvarmvattenvärmning.

En kulvert med vvc kan betyda att en rätt stor del av driftstiden åtgår för att värma tappvarmvatten till en låg momentan COP, detta i kombination med visst värmebehov (= cirkulationspumpen för värmebärare måste gå hela tiden) kommer att innebära en låg COP i anläggningen då det precis som Ridax skriver innebär att COP när kompressorn inte går är långt under 1.0, kanske t.o.m så låg som 0.

Ytterligare en sak som kan göra att COP i en specifik anläggning kan bli mycket sämre än förväntat är en läckande trevägsventil (tappvarmvatten/radiatorvärme) som kan göra att i princip all värmeproduktion sker mot höga temperaturer, något som kan vara mycket svårt att upptäcka om man inte loggar antalet starter och temperaturen i systemet.

T.o.m jag hade under en längre period detta problem i min anläggning (någon vecka, innan jag upptäckte det på min graf).

Sansun har dock rätt i att hans kulvertar inte påverkar COP när kompressorn går, utan bara enligt ovan, genom att en större andel av driftstiden handlar om att värma tappvarmvatten p.g.a. den vvc som körs under dagtid.
Värmeförlusterna/energibehovet blir dock rätt mycket större i anläggningar med långa kulvertar.

Ytterligare en anledning till låg årsmedel-COP är ofta att värmepumpar lämnas utan intrimmning, med för hög kurva inställd, och där man istället låter husets radiatortermostater styra rumstemperaturen.
Detta leder till två problem:

1. Täta start/stopp och korta driftstider vilket ger både låg COP initialt under driftsperioden.
2. Låg COP p.g.a. de onödigt höga temperaturen som kompressorn alltid får arbeta emot.
« Senast ändrad: 04 maj 2010, 06:43:24 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!