Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hvilka rør och fittings før radiatorer ? koble til garage ?  (läst 1415 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hei

restaurerer gamla motorsykler på kveldarna... :)

tankte att montere och koble upp 5 gamla radiatorer frÃ¥n 1970 tallet i mitt hobbyverkstad,   jag installerer 16 kW vp nu i sommar i huset mitt,  och slanger med hobbyverkstaden- garagen som stÃ¥r 10 meter frÃ¥n huset.  huset er pÃ¥ 230 kvm,  garagen pÃ¥ 100 kvm.

hvilke rør och fittings reccomanderes i et verkstad - garage.  kobber,  alupex ?  dimensjon.
 radiatorene har vel 3/8 tilkobling.   OM garagen inte skal varmes upp en vinter, kan man vel bare tapp ned vannet pÃ¥ den kursen ?  eller hur ?

Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Ja du kan ju även köra med egen slinga för det separata huset och ha glykol i detta. Då kan du kallställa.

Kulvert mellan husen. Jag har värmerör i min kattvind (sidovind). det är färdigisolerade kopparrör. Ser ut som plus prisol men jag vet faktiskt inte exakt vad det är.

Här hemma gjordes precis en konvertering från elradiatorer till vattenburet och det är bara koppar överallt.

35 först sen 28 och sÃ¥ vidare ner till 15 gissningsvis pÃ¥ enskilda radiatorer. 

Du vill ju göra jobbet själv men kanske vore det en bra idé att anlita en konsultativ installatör som ger dig förslag på hur du ska bygga och ungefär vad du behöver för material och dimensioner? Kan ju inte vara så dyrt. Och så vet du att du får en bra lösning.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
om jag skal køra med egen slinga med glykol,  behøver jag vel varmeveksler,  vet du var kan jag fÃ¥ tak pÃ¥ det,  hva kostar det ?  kanskje jag kan bruke en varmeveskler fa noget annat ?  bil, gammel varmepump,  etc.. ?

vad er kattvind,  sidovind ?
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Om du tänker ha arbetstank eller knäpptank borde det gÃ¥ att använda en tank med slinga i och köra slingan via ett separat glykolfyllt system dÃ¥ behövs bara en cp pÃ¥ det systemet  Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
genialt smurfen :)    *roflmao*
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad oleandreas

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Tynset, Norway
  • Antal inlägg: 44
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hvar kan jag køpa en slik sling tank ?  hvad heter det pÃ¥ svensk ?
kanskje jag kunna køpe begagnad ?
Tynset, Kaldeste plass i Norge !! - 30 til - 40 pÃ¥ vinteren.   trehus fra 1973,  2 x 130 kvm, och frittstÃ¥ende verksted 10 meters distans fra hus 2 x 50 kvm = 360 kvm.   oljefyr och radiatorer.  kjøpt inn 400 volt Thermia Duo 16 kW, legger golvvarme pÃ¥ 50 kvm resten radiatorer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
hvar kan jag køpa en slik sling tank ?  hvad heter det pÃ¥ svensk ?
kanskje jag kunna køpe begagnad ?

Kw 300 resp 500 men finns många andra också.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!