Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med val av systemlösning?  (läst 8536 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad MaPe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med val av systemlösning?
« skrivet: 15 februari 2012, 19:32:20 »
Hej!
Är ny här och ny på pumpar. Vill ha hjäp med mitt problem och söker lite olika lösningar.
Så här ser det ut.
Bor i en stor kåk med timmer och panel som isolering. Inåt så är det en boardskiva. Lite såg spån på vinden.
Har idag en fliseldning som tuggar på men funderar på att gräva ner slang och satsa på en markpump istället.
Mitt hus har sektionselement med ett tvåkrets högtemp system. När det börjar bli kallt ute så måste jag skicka ut riktig varmt vatten för att inte frysa ihjäl. Nu är det -10 ute och då shuntar jag ca 50 grader. Vid -30 så är jag uppe på ca 80grader. Har tänkt köra pumpen så mycket det går och spetsa med flis för att öka utempen kalla dagar. Men vet inte hur man får till en fungerande lösning. Har även en kulvert som värmer min verkstad som ska kopplas med i det hela på något sätt. Hur gör man?
Har åkermark alldels vid huset/verkstaden på ca 160m x 30m att lägga slang på. Den blöt ganska långt in på sommaren. Har egen traktorgrävare så lägger ner den själv.
Har tagit hit 2st firmor för att skissa på en lösning och komma med förslag men vill sätta mig in i det hela själv oxå då jag är en sån människa..
Vart hittar man systemlösningar att studera?
Hur tycker ni?
Fyller gärna i era frågetecken.

Mvh
Mathias

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #1 skrivet: 15 februari 2012, 21:06:14 »
Hej!
Går det isolera vinden med nån form av cellulosabaserad isolering?
Jag skulle även kolla på möjligheten att tilläggsisolera väggarna.
På detta sättet så kanske det inte behövs så hög framledningstemp vid svinkyla och då blir läget betydligt bättre.
Problemet är annars att du behöver så pass hög framledningstemp att du får elda med uteslutande flis då det är kallt ute.

I övrigt så tänk på att inte snåla med kollektorn, jordvärmeslang är relativt billigt att gräva ner så ta gärna till lite extra.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #2 skrivet: 15 februari 2012, 21:50:54 »
antar du har någon befintlig tank av något slag. Har du lite mer info om den?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad MaPe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #3 skrivet: 16 februari 2012, 09:31:58 »
Isolering kommer att ske men under en längre tid, tanken är att fasa ut fliseldningen.
Fliseldning har eltändning men det finns en tank i verkstaden på 750l med 2st varmvatten slingor i och 2 st elpatroner på 9kw styck som går i fyrasteg.
Har även 3st plattvärmeväxlar som ligger. Behövs det så köper jag en annan tank eller vad som saknas.
Vore enklare för mig att sätta pumpen i verkstaden och värma huset med kulverten men den går även att sätta i huset om det är bättre.
Verkstaden är ganska lättvärmd och behöver inte ha full värme om det är svinkallt. Huset är prio ett.
Kan även tänka mig att sätta in några fläktelement i huset om det krävs men helst inte, då jag kommer att renovera rum för rum.
Med vänlig hälsning,
Mathias

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #4 skrivet: 16 februari 2012, 09:40:30 »
En tank har ju möjligheten att jämna ut värmeleveransen.

tanken är att du kan bomba på med mer effekt än vad huset egentligen klarar av att ta emot momentant och sedan skicka ut detta i huset jämt i den takt som fungerar väl. I kombination med en värmepump som klarar av att ge exempelvis 70 grader fram så är det nog allt som krävs för en fungerande lösning.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad MaPe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #5 skrivet: 16 februari 2012, 11:14:49 »
En tank har ju möjligheten att jämna ut värmeleveransen.

tanken är att du kan bomba på med mer effekt än vad huset egentligen klarar av att ta emot momentant och sedan skicka ut detta i huset jämt i den takt som fungerar väl. I kombination med en värmepump som klarar av att ge exempelvis 70 grader fram så är det nog allt som krävs för en fungerande lösning.

Har kollat på Bosch och Nibe runt 17kw men dom klarar ju bara 65 grader, sen är det väl inte så bra att köra för het hela tiden på pumpen eller gäller det inte om man laddar en tank?
Vilka pumpar finns det som går högre?

Om man spetsar med el/flis vart gör man då av returen?
Blir väl konstigt om returen är för varm för pumpen, då går den väl aldrig igång.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #6 skrivet: 16 februari 2012, 12:02:42 »
Jo men om vi tänker oss att ditt hus behöver 17kw och du har en 25kw maskin som laddar tanken. Den kommer ju inte gå hela tiden förstås.
 
Då blir det ju enklare att hantera. Och så gäller det ju att hantera spetsen på rätt sätt och rätt ställe.

Men en standard nibe eller bosch kanske inte är det primära valet i ett sÃ¥dant scenario av flera anledningar. 

Sen kan det ju finnas vissa lägen där man väljer att byta ut någon radd eller komplettera.

Pumpen skulle gissningsvis göra sig bättre utanför boningshuset när vi pratar lite större grejer. Gräver du så kan du ju gissningsvis fixa en kulvert som är bättre än alla andras!
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad gunnarb

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 210
  • Karma +0/-0
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #7 skrivet: 16 februari 2012, 12:55:15 »
Förutom att isolera så skulle jag komplettera med fler eller större radiatorer (ev. även ett par effektiva fläktkonvektorer) så att du kommer ner i rimliga framledningstemperaturer vid de lägsta utetemperaturer som du vill kunna klara. Max 55 graders framledningstemperatur tror jag att du bör dimensionera för. Om du kompletteringseldar med flis så att framledningstemperaturen blir väsentligt över detta så kommer värmepumpen inte att bidra så mycket till uppvärmningen. Detta kostar naturligtvis en del i installationskostnad, men om man gör jobbet själv så kan det hålla sig inom 20-30 tusen kronor.
Bor i fastighet med 3 st. IVT Greenline F70 (70kW) värmepumpar anslutna till sjövärme och 8 st. 220 m djupa, borrhål samt 300 kW fjärrvärme. Daikin X30 luft/luft-värmepump för luftkonditionering. Fritidshus 1 med Daikin Solo XRH30 luft/luft-värmepump, fritidshus 2 med Daikin Caldo XRH40 luft/luft-värmepump.

Utloggad MaPe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #8 skrivet: 16 februari 2012, 13:01:44 »
Okej, vad finns det för pumpar som är lämpliga att ladda mot tank?
Hur kör man då, som vid vedeldning med laddomat?

Kulvert ligger redan, 2x28mm koppar.

Tanken är vid renovering lägga golvvärme i huset, då kommer nog pumpen mer till sin rätt.
Ingen som har lite olika systemlösningar att studera?


Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #9 skrivet: 16 februari 2012, 13:11:38 »
nibe har väl ett gäng systemlösningar som ligger på nätet
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad MaPe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #10 skrivet: 16 februari 2012, 13:34:23 »
nibe har väl ett gäng systemlösningar som ligger på nätet

Har letat men inte funnet.. Länk?

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #11 skrivet: 16 februari 2012, 13:39:04 »
http://www.nibe.se/ -> sök på 'dockning'.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad MaPe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #12 skrivet: 16 februari 2012, 15:41:23 »
http://www.nibe.se/ -> sök på 'dockning'.

Tackar!
Lite matnyttigt där, blir till att studera å förstå.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #13 skrivet: 16 februari 2012, 17:16:48 »
Tanken är vid renovering lägga golvvärme i huset, då kommer nog pumpen mer till sin rätt.
Ingen som har lite olika systemlösningar att studera?

En helt annan grej, då kommer en VP till sin rätt.
Eftersom du redan har acktankar så behåll en som arbetstank till VP:n och sälj övrig utrustning (flispanna mm) så får du ihop till startkapital för golvvärmen.
Dimensionera jordvärmepumpen för 100% energitäckning så blir du nöjd också.
Här är en principskiss där hur man kopplar en VP mot arbetstank och golvvärme.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad MaPe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med val av systemlösning?
« Svar #14 skrivet: 16 februari 2012, 20:52:50 »
Tanken är att VP ska täcka behovet helt i framtiden när huset håller mot lite vinter, då kan fliseldning och flisutrustning säljas.
Men under renovering så blir nog flisen kvar som spets.
Jag gör av med ca 80-120kbm flis på ett år men med tanke på kvadratmeter yta som värms så räknar jag med att en ca 17kw pump ska klara det i framtiden.
FÃ¥r inte ihop det med hur man fÃ¥r en pump som värmer huset med säg 17kw, när det inte orkar med längre i framledningstemp sÃ¥ vill jag att spetsen gÃ¥r in och höjer  framledningstemp utan att pumpen stannar eller fÃ¥r fnatt om returtempen börjar bli för hög. Känns som att en tank borde kunna sitta imellan och jämna ut det hela men förstÃ¥r inte hur man löser det med inkopplingar och ventiler Ã¥ sÃ¥nt..  Hur löser man det?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!