Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Integralen igen  (läst 3168 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Integralen igen
« skrivet: 14 mars 2005, 13:06:34 »
En kall natt, integralen på -750 (jag har ställt om till -990) och inget eltillskott ;D. Men, när temperaturen stiger och  solen värmer upp huset på förmiddagen så blir det lite för varmt inne! Likförbaskat så går pumpen går för fullt halva dagen för att beta av gradminuterna. Går det att ställa om på något sätt. Hysteres? Eller är en inomhusgivare det enda rätta?
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Integralen igen
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2005, 13:47:22 »
När solen skiner då är en rumsgivare det enda som kan hjälpa dig!!!!
Det är nog inte integralen som stället till övertemp utan solen!!!
Under tex dec till feb. har du inte detta fenomen!! då behövs gradminuterna på dagen, pga av att solen inte värmer...
Den ger ju stekvärme nu!!!
Som jämförelse: 3 graders ökning på framledningen anses ge en grad högre rumstemp.... men det tar ca ett dygn innan det stabiliserar sig!!
3 grader' 60 min*24t = ca 4300 gradminuters underskott under ett dygn nases ge ca 1 grads undertemperatur...

Iofs kan du ha lite för hög värmekurva då kallar den på för mycket värme vid svinkyla.... men samma där det bör va konstant utetemp vid riktig kyla för att se att man kör rätt kurva. Men det kanske du har koll på redan!?

Lycka till med rumsgivaren  ;)
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Tri-X

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Integralen igen
« Svar #2 skrivet: 14 mars 2005, 13:55:17 »
SÃ¥ klart att det är solen huvuddunk. Hittils  har det funkat bra utan innegivare. Jämn och fin inomhustemperatur. Blir till att skaffa en sÃ¥dan. Kul med ännu nÃ¥got dyrt och elektriskt att leka med ;)
Thermia Diplomat 8, 160 meter borrhål, 3 meter till berg, Dåligt isolerat 30-talshus med tvåglasfönster, 120m2+60m2 delvis ouppvärmd källare. Sundsvall. 2 vuxna och två barn. Förr c:a 35 000 kwh.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Integralen igen
« Svar #3 skrivet: 14 mars 2005, 13:59:20 »
Jag lovar du tjänar igen kostnaden på några år  ;D
Citera
Kul med ännu något dyrt och elektriskt att leka med

  studs studs som dessutom är lönsamt  studs studs
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Integralen igen
« Svar #4 skrivet: 14 mars 2005, 16:14:21 »
Även om jag inte är helt överens med hur min innegivare arbetar  >:D så måste jag säga att den gör sitt jobb nu när solen värmer ;D
Men varför får jag inte den temp som jag vill ha? Ställer jag IG på 22,5 så blir det 21,8-22,0 grader. Jag provade att höja kurva 2 steg till 32 och då blev det bra, I ETT DYGN! sen var jag tillbaka på ca: 0,5 grader lägre temp än inställt.
Nu har jag lärt mig leva med detta _/- och ställt IG 0,5 grader högre än önskat.
Den funkar iallafall kanonbra nu när solen värmer *roflmao*
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Integralen igen
« Svar #5 skrivet: 14 mars 2005, 16:56:19 »
farsgubbens innegivare visar rejält fel... den går att kalibrera men bättre att han tror det är 22,5 även om det inte är det.. men där ligger är o börvärdet ganska lika.
Det tyder på att vi kör rätt kurva. Men det diffar minst en grad på rumstempen mot vad IG visar!

Vart ser du att tempen diffar i källaren på displayen eller på annan termometer??

Det är bra om är o börvärdet (på pumpen) stämmer för rumstemperaturen, men om man inte når börvärdet över tid.. då har man för låg kurva.

termometrar är roliga tingestar, jag har två likadana intill varandra för att mäta brinetempen... dom mäter även rumstempen, tror ni dom visar lika... nope ibland över 0,5 graders felvisning!

Tricket är att få så jämn temp som möjligt, varierar tempen då är det så lätt att man höjer och sen glmmer man bort att sänka igen. Nästa gång det blir svalt blir det ännu en höjning. Vi är vanedjur, man vänjar sig snabbt vid 1-2 graders högre temp!

Fanns det nån substans, något liite halmstrå,  inte!   hmm synd  :-[

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad diplomaten

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +0/-0
SV: Integralen igen
« Svar #6 skrivet: 14 mars 2005, 18:04:59 »
Citera
Vart ser du att tempen diffar i källaren på displayen eller på annan termometer??

Det är bra om är o börvärdet (på pumpen) stämmer för rumstemperaturen, men om man inte når börvärdet över tid.. då har man för låg kurva.

Jag har kalibrerat IG men är och bör-värde skiljer.
Innan IG hade jag kurva 30 rumbör 21 och fick då en temp på ca:22-22,5 grader.
Med IG ställd på 22,5 får jag ca: 21,8 grader. Jag har provat att höja till kurva 33 (nu senast 32) och då blir det bra i ca: 1-1,5 dygn, sen kommer diffen mellan är och bör tillbaka.
Nu kör jag på kurva 31 och IG på värde 4 och efter ca: 1 dygn med de inställningarna har jag åter mellan 21,8-22,0 grader enligt IG fast jag ställ den på 22,5. Det verkar som jag måste ställa den 0,5 grader över den temp jag vill ha.
Man kan ju tokhöja kurva kanske men efter att ha kört på kurva 30 mellan 29/6-04 till 24/2-05 så vet jag att kurvan stämmer. Även om den är baserad på rumbör 20, jag hade 21 så borde det bli rätt med kurva 33 vid 0 grader ute men det blir det inte.
Enda fördelen med detta är väl att jag fått en ny anledning att hålla på med min älskade VP igen, förrut så bara gick den ;D
Thermia Diplomat8, ~160 m aktiv borra. Konverterat till vattenburet med 13 radiatorer + 1 fläktkonvektor. Direktel kvar i garage och förråd. 184kvm + ca 35kvm garage/förråd. Värmland

Utloggad Sune

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: V. Frölunda
  • Antal inlägg: 161
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • VP + VVB i ett hus byggt 1920 med lÃ¥gt i tak
SV: Integralen igen
« Svar #7 skrivet: 14 mars 2005, 19:49:01 »
Du kan oxå laborera med placeringen av utegivaren.

Jag har min åt söder, fungerar perfekt.
Detta hindrar inte mig från att även skaffa en innegivere då huset är utsatt för vind och byggt 1920 (läs självdrag).

se även tråden: Placering av utegivare?
Thermia Eko 10 Kw, 135 meter aktivt hål (gammal vattenbrunn, därav 135 m som är mycket för en vattenbrunn), 3,5°C in och 0,0°C ut (konstigt nog, dagsnotering!). Måste bero på vattenströmning, eller? Lågt i tak därav sep. vv-beredare. Rickards logger. Ingen TS behövs, 300 liter ackumulator "coming up".
Ingen borrning och installerat helt själv, sÃ¥ kostnaden blev mycket OK och ingen annan att klaga pÃ¥  :).
Installation nr 2: VVM240 + NIBE 2010-6 i "sommarstugan". Fungerade direkt....häpp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!