Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Tryckfall  (läst 1370 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hawkman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tryckfall
« skrivet: 22 oktober 2007, 13:41:12 »
Hej,

Vårt system tappar tryck, och jag håller på att titta på varför. Har förmodligen hittat anledningen, vi har en slinga
som går ut till garaget, när vi stängde den så höll trycket bättre.

Men jag sitter och klurar lite på om jag kan ha en massa luft som står.
När jag var ute och kollade pumpen (en 107:a) så när kompressorn går, så ser man hur det "svischar" i glaset. När kompressorn inte går så syns ingen bubbla. Är det som det ska?
Noterade också att det var en del vatten under kompressorn, är det normalt?

/H
CTC EcoAir107 + EcoEl. 1,5 plans tegelhus m källare i Skåne. Byggår -61.

Utloggad Harken

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 790
  • Karma +5/-2
SV: Tryckfall
« Svar #1 skrivet: 22 oktober 2007, 15:32:44 »
Det du ser i glaset är kylmedium, har ingt med vattentrycket i radiatorkretsarna eller VPns vattenkrets att göra.

Vatten under beror på att luftens fukt kondenseras på VPns värmeväxlare. Vid ca +3°C och under blir detta till vit frost som avfrostats ca 1 ggr per timme. Då rinner det rejält under.

Utloggad hawkman

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: Tryckfall
« Svar #2 skrivet: 22 oktober 2007, 17:57:33 »
Hej,

Tack för svar. Är medveten om att det kommer vatten när den frostar av. Min undran var om det är normalt med vatten under kompressorn, dvs bakom luckan på VP:n. Är det också kondens?

/H
CTC EcoAir107 + EcoEl. 1,5 plans tegelhus m källare i Skåne. Byggår -61.

Utloggad AndersA

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1376
  • Karma +1/-0
SV: Tryckfall
« Svar #3 skrivet: 22 oktober 2007, 20:23:43 »
Beträffande synglaset i kylkretsen så skall det inte bubbla (svischa) när kompressorn har varit i drift ett par minuter, utan endast efter uppstart och vid avfrostning. Efter det att avfrostningen upphört (även där ett par minuter, så skall det vara bubbelfritt.
Om det bubblar vid normal drift så har du köldmediebristoch får kalla på service.


////AndersA
Nibe 1115 5kw Aktivt borrhÃ¥l  209m(överdimensioerat). Tot slanglängd 450m. Ack1, 500l med 2 slingor för att förvärma vv. Ack tank 2, 750liter med solvärmeslinga och vv beredare. 10m2 solvärme.Värmapump 2 hemmabyggd "ispinne" med 18m 22mm kopparrör och 8m2 kopparplÃ¥t.Fyllning propan samt 25000 Drifttimmar utan problem. Hus 2 med Nibe 1215-5kw och 160m borrdjup. 300l volymtank pÃ¥ framledning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!