Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Eco El + Eco Air 107  (läst 5934 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad FredrikVvik

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Eco El + Eco Air 107
« skrivet: 15 december 2008, 13:29:18 »
Jag skulle höra om nÃ¥gon vet om man kan ändra inomhustemeratur  den stÃ¥r pÃ¥ 20 grader skulle vilja ha den högre.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #1 skrivet: 15 december 2008, 15:03:47 »
Öka antingen "Lutning" eller "Justering" under "inställning husparametrar" ett eller två steg.

Sätt sedan "Rumstemp ºC" överst i första menyn till 22 eller vad du nu vill ha, om du har rumsgivare.

Läs längst ner på sidan 6 i din bruksanvisning.

//Ronnie
« Senast ändrad: 15 december 2008, 15:10:36 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #2 skrivet: 12 november 2009, 12:12:42 »
Fråga angående menyn "Rumstemp" på huvudmenyn kontra de inställningar som finns under Inställningar (undermeny Inst husparametrar) då manualen inte riktigt är helt tydlig vad gäller detta.

Förstår skillnaden mellan koncepten "Lutning" och "Justering" som ställs in under Inst husparametrar men vad är skillnaden av vad dessa två kan åstakomma jämfört med "Rumstemp" inställningen som görs direkt under huvudmenyn? Grundvärdet som står under Finsjusteringsstapeln i denna meny är detsamma som min huskurvas lutning ser jag men förstår inte riktigt hur de tre olika inställningarna interagerar för att komma fram till aktuell framledningstemperatur (i kombination med aktuell utetemperatur)? Kör drift utan rumsgivare.

Rent intuitivt känns det som det är huskurvans lutning man skall börja flytta runt lite tills man är hyfsat nöjd. Givet att man sedan känner att ytterliggare justering behövs men att det blir för stor förändring om man flyttar lutningen ett steg till så antar jag att det är dags att gå vidare med nästa inställning. Frågan är då om det är Justering (under husparametrar) eller Finjustering (under Rumstemp) som är rätt väg att gå?

Hälsningar

Heidrun

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #3 skrivet: 12 november 2009, 13:22:49 »
Hej

Huskurvan talar om för systemet vilken framledningstemperatur som ska gälla vid den aktuella utetemperaturen.
Lutningen avgör hur mycket framledningstemperaturen ska ändras per grad ändring av utetemperaturen.
Justering flyttar bara den inställda kurvan uppåt eller nedåt.
Rumsgivaren kan bara korrigera innetemperaturen, den sänker exempelvis framledningstempen om det blir för varmt inne på grund av solinstrålning.

Man ska koppla bort rumsgivaren och försöka hitta en lutning, som ger önskad innetemperatur. Det är lättast om det är någon grad kallt ute eller i varje fall runt 0ºC.
När man hittat rätt kurvlutning, det är bara att gissa en lämplig början t ex 50, och sedan ökar eller minskar man värdet efter hand som man ser vad det blir för temperatur i rummet.
När man hittat rätt lutning, kan man använda justering för att korrigera innetemperaturen något.
När sedan allt funkar mot utetemperaturen kopplar man in rumsgivaren.

Det är alltså huskurvan som bestämmer vilken temperatur pannan ska ge i rummet vid olika utetemperaturer med hjälp av rätt lutning och eventuell justering.
Rumsgivaren kompenserar sedan för annat än temperaturen som påverkar värmebehovet, exempelvis regn, blåst, solsken etc.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #4 skrivet: 12 november 2009, 16:09:07 »
Hallå Ronnie och tack för snabbt svar (som vanligt)!

Jo, jag är med på det mesta du säger men jag har alltså ingen rumsgivare installerad alls i mitt system. Att min framledningstemperatur kan ändras via lutning och justering under inställningar/Husparametrar förstår jag gott men jag kan även påverka min framledningstemperatur med hjälp av "Rumstemp" menyn under huvudmenyn genom att där finjustera. Det är denna bit jag inte riktigt förstår då jag inte har en rumsgivare installerad samt "Nej" inställt i menyn Avancerat/Inställningar vad gäller just rumsgivare....någon idé hur detta hänger ihop?

Kan det vara så att för system som inte har rumsgivare installerat så blir detta möjligen bara ett annat sätt att utföra precis samma sak som man kan utföra under Inställningar/husparametrar/justering?

Hälsningar

Heidrun

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #5 skrivet: 12 november 2009, 16:38:22 »
Har du ingen rumsgivare, ska det stå "NEJ" i inställningarna.
Det kan ju inte spela någon roll, vad du anger för (bör-)värde under "rumstemp" i huvudmenyn, när det inte finns någon rumsgivare som talar om för systemet vilken temperatur är-värdet har.

Om du exempelvis sätter "Rumstemp" till 23º, hur ska systemet då veta om framledningstemperaturen ska öka eller minska, när det inte finns någon signal, som talar om vad temperaturen är i rummet.

Finns ingen rumsgivare, har systemet ingen aning om temperaturen inomhus, det är bara huskurvan och utegivaren som bestämmer framledningstemperaturen. Värdet du skriver i vid "Rumstemp" har ingen som helst betydelse, eftersom ingen signal finns att jämföra det med.

Varför har du ingen rumsgivare, den ingår i leveransen av EcoEl. Där ingår även 3 st strömkännare, säkerhetsventil, utomhusgivare och framledningsgivare, alltsammans ligger bipackat i en påse.
Enligt CTC ska rumsgivare och strömkännare installeras, har man inte gjort det, bör du begära att få det utfört, eller åtminstonne få grejorna, det är ju prylar som du betalt för.

//Ronnie
« Senast ändrad: 12 november 2009, 17:27:56 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #6 skrivet: 12 november 2009, 21:08:13 »
hej.

när inomhusgivaren inte är aktiverad sÃ¥ kan man  inte ställa in en temperatur pÃ¥ rumstemp i huvudmenyn.
men kan kan finjustera kurvan. vet inte riktigt hur de fungerar.

även husvärme från har betydelse på kurvan. desto lägre temp, så blir kurvan brantare å tvärtom.
/Pontus
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #7 skrivet: 12 november 2009, 21:48:43 »
hej.

när inomhusgivaren inte är aktiverad sÃ¥ kan man  inte ställa in en temperatur pÃ¥ rumstemp i huvudmenyn.
men kan kan finjustera kurvan. vet inte riktigt hur de fungerar.

även husvärme från har betydelse på kurvan. desto lägre temp, så blir kurvan brantare å tvärtom.
/Pontus
Förstår faktiskt ingenting, husvärme från innebär ju stängd shunt och stoppad cirk.pump, vad spelar huskurvan då för roll.
Någon som kan förklara??????????????

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #8 skrivet: 12 november 2009, 22:02:06 »
hej.

när inomhusgivaren inte är aktiverad sÃ¥ kan man  inte ställa in en temperatur pÃ¥ rumstemp i huvudmenyn.
men kan kan finjustera kurvan. vet inte riktigt hur de fungerar.

även husvärme från har betydelse på kurvan. desto lägre temp, så blir kurvan brantare å tvärtom.
/Pontus
Förstår faktiskt ingenting, husvärme från innebär ju stängd shunt och stoppad cirk.pump, vad spelar huskurvan då för roll.
Någon som kan förklara??????????????

//Ronnie

man ställer in en viss temp pÃ¥ framledningen vid utomhus temp -15 ºC  (huskurva)
sen kan man ändra husvärme frÃ¥n. dÃ¥ flyttar man starten pÃ¥ kurvan.  grundinställningen är 16 ºC om du minskar de värdet till tex 10
ºC, så blir kurvan brantare, och tvärtom om du ökar tempen.
sen kan man även paralell förflytta kurvan (justering)

//Pontus
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #9 skrivet: 12 november 2009, 22:32:10 »
Ok, tro det eller ej, men jag förstår faktiskt vad du menar.
Kan det vara riktigt, var har du sett detta?

//Ronnie
« Senast ändrad: 12 november 2009, 22:46:37 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #10 skrivet: 12 november 2009, 22:50:10 »
Ok, tro det eller ej, men jag förstår faktiskt vad du menar.
Kan det vara riktigt, var har du sett detta?

//Ronnie

joo de kan vara riktigt.. har testat ;)
/Pontus
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #11 skrivet: 12 november 2009, 23:18:40 »
Vågar inte ge mig in fullt ut i diskussionen angående "Husvärme från" och hur det eventuellt påverkar lutningen på huskurvan etc. Trodde precis som Ronnie att denna inställning enkom hade att göra med när systemet skall lägga ned verksamheten men fattar intuitivt vad ni fikar efter...

Om jag försöker att åter förklara min frågeställning så kanske det är så att givet att man inte har en rumsgivare installerat, så som jag har det, så blir menyerna i EcoEl lite annorlunda jämfört med om man har en rumsgivare installerad?

På min första rad på huvudmenyn står det bara "Rumstemp C", det finns inget inställt värde respektive aktuellt värde som det visas på bilden av menyerna i EcoEls manual på sidan 12. Det finns lite mer skrivet om denna rad givet att rumsgivare inte är installerat på sidan 14 i EcoEls manual, det är detta stycke som jag anser är lite luddigt och fick mig att ställa frågan till att börja med.

Om jag väljer denna rad som på min display bara heter "Rumstemp C" så kommer jag till en meny som har en underrubrik som heter "Finjustering" och som beskrivs på sidan 15 i EcoEls manual. Grundvärdet på denna skärm är min aktuella huskurva och jag kan sedan göra finjusteringar på upp eller nedsidan.

Och det är nu min ursprungliga fråga kommer tillbaka. Vad görs i denna meny som jag inte redan kan ställa in under Avancerat/Inställningar/Husparametrar när jag ändrar huskurvans "Lutning" respektive "Justering?

En förklaring, givet texterna på sidan 14 respektive 15, skulle kunna vara att jag gör det jag skall med huskurvans "Lutning" samt eventuellt korrigerar med "Justering" under inställningsmenyn. Detta genererar, tillsammans med aktuell utetemp, ett börvärde för framledningstemperaturen. Detta börvärde kan jag sedan helt sonika höja direkt via Rumstemp/Finsjusterings menyn under huvudmenyn? Dock känns det lite som kaka på kaka, väldigt lik den funktion som kan uppnås med "Justering" under Husparametrar eller?

Blev det lite mer förståeligt vad jag försöker fråga om? Manualen jag referera till är versionen från 2007-08-06.

Hälsningar

Heidrun

Utloggad kullabacken

  • CTC Forever ;)
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Österbybruk
  • Antal inlägg: 1490
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
  • CTC Ecoheat V3
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #12 skrivet: 13 november 2009, 07:51:55 »
hej
jag antar att i rumstemp kan du finjustera kurvlutningen.
när du  ändrar kurvlutningen i Avancerat/Inställningar/Husparametrar. ändras en helgrad. men ändrar du  pÃ¥ finjusteringen sÃ¥ har du fyra tryck uppÃ¥t eller nerÃ¥t innan det blir en grads skillnad.

/Pontus
Familj: 2st vuxna 3st barn födda år 2003.2005 och 2013.
ECOHEAT 7.5 v3. VVB 60liter i serie efter pumpen.390m ytjordkollektor.
Ett Torp som är med på karta från år1645 (ca:50m2).
NU 1½plan 140m2 bo yta. i uppland. en keddy 210. 14kw.
2-rörs vattenburet system.+40m2 vattenburen golvvärme.
9st radiatorer.
Driftsatt 24/9-07.
25/9-09 isolerat taket med cellulosafiber, 600mm +350mm i sned tak.
förbrukning 2008: 5319kWh för värme+VV.
förbrukning 2009: 5170kWh för värme+VV.
förbrukning 2010: 4954kWh för värme+VVB.
förbrukning 2011: 4404kWh för värme+VVB.
förbrukning 2012:-----------------------------
förbrukning 2013: 4895kWh för värme+VVB

Logger 2020 /  
elmätare från Enermet. mäter VP
elmätare Siemens Landis/Gyr. mäter VVB
Actaris CF ECHO II värmemätare.
http://e-logger.se/pub?kullabacken&p=1

Utloggad Heidrun

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #13 skrivet: 13 november 2009, 15:12:23 »
Så om jag har huskurva 40 och tar upp finjusteringen till 42 (genom 8 tryck på knappen under menyn Rumstemp) så skulle detta vara precis samma sak som att direkt ändra huskurvan från 40 till 42 under Husparametrar?

Kan det alltså vara så att CTC vill ge oss stackars satar som valt (eller inte fattat bättre) att INTE installera en rumgivare inomhus en extra liten möjlighet att manuellt finjustera kurvan det där lilla sista extra. Medan ni andra, som vet lite mer, istället har en rumsgivare som kompletterar automatiskt så mycket den kan (givet den temp ni själva satt som börvärde för rumstemp) vad utetemp och huskurva kommer fram till vad gäller börvärde för framledning. Dvs, min finjustering skall manuellt försöka kompensera för vad era rumsgivare gör per automatik?

Detta skulle då implicera att jag skall fortsätta med "Lutning" respektive "Justering" (under Avancerat/Inställningar/Husparametrar) fram till jag är hyfsat nöjd (när jag känner att det blir för stor förändring när jag gör en extra inställning) och därefter fortsätta att hitta "helt rätt" för mitt hus med menyn Rumstemp/Finjustering under huvudmenyn?

Hälsningar

Heidrun

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Eco El + Eco Air 107
« Svar #14 skrivet: 13 november 2009, 15:43:16 »
Hallå där!

Den där finjusteringen har jag aldrig sett förrän idag, när jag lusläste beskrivningen och kollade pannan med rumsgivaren bortkopplad. Jag har väl förmodligen sett den när pumpen installerades för något år sedan, men nu trodde jag faktiskt att de kommit med något nytt på de senaste pannorna. Har man rumsgivaren tillvald, så ser man ju aldrig finjusteringen.

Den är ju till för att kunna fininställa kurvlutningen, men den kan ju aldrig ersätta rumsgivarens funktion. Den här funktionen kan man ju använda även om man har rumsgivare och ställa in huskurvan med, och sedan koppla in rumsgivaren, när man är nöjd med kurvan. Men även efter finjustering är det bara utetemperaturen som styr framledningstemperaturen, en viss utetemperatur ger alltid samma framledningstemperatur oberoende av vilken temperatur som råder inomhus. Rumsgivaren känner ju av rumstemperaturen och justerar framledningens börvärde uppåt resp nedåt i förhållande till vad huskurvan ger för börvärde. Utan rumsgivare kan inte systemet "veta" om den aktuella framledningstemperaturen ger den önskade rumstemperaturen.

När det är minusgrader ute och solen värmer vårt vardagsrum, kan det bli 23-24 grader och ibland mer i rummet, då ser rumsgivaren till att framledningen sänks till 20-25 grader, trots att huskurvan skulle ge över 50 grader på framledningen. Det verkar som rumsgivaren är väldigt effektiv att dra ner värmen när det blir för varmt i rummet, men den är betydligt trögare när det gäller att höja temperaturen om det är lite för kallt inomhus.

//Ronnie
« Senast ändrad: 13 november 2009, 17:35:55 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!