Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 13 januari 2005, 20:18:36 »

Citera
author=Jan 2010A
Jag har ett annat problem. Jag provade att skicka värme till min pool via inbyggd kulvertslinga slinga i min ACC tank.
Det gick åt skogen. jag hade kopplat det så att SMO skall styra när inget VV ell värme behov finns startar poolvärmen genom att poolpumpen startar och kör vatten via min slinga.

Jag skall ringa dem och se om det går att få dem att ändra deras program. Vid pool uppvärning växlas over till ACC när inget värmebehov finns.
Hej igen

Jag har pratat med NIBE. Det var "enkelt" löst. Bygla VXV för VVL/RAD växl med POOL växelventil så att ACC tank ladd kommer vid pool uppvärmn.
Jag var tvungen att skapa reläkoppling för dett annars blev det alldrig stopp av POOL värme laddning.

Sen har det fungerat med automatik. Så att först tillgodosätts VV och radiator värme. när inget behov finns startar pool uppvärmning efter dess gina temp intervall.
Detta var en test förberedelse inför vår och sommar för min del.
Det kan vara svårt att få allt att fungera direkt när man bygger på flera funktioner och villkor och man ej vet´hela programmet funktion. Nibe och andra VP programmerare  fär svårt att få ut av dem hela sanningen.

FÅTT SVAR ATT OM VI LÄMNAR UT HELA SANNINGEN FÅR VI MER PROBLEM MED ALLA FRÅGOR ETC.

Folk som mig försöker och provar sig fram.

Hälsn

janne
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 09 januari 2005, 21:38:52 »

Hej alla på denna tråd.

Jag har ett annat problem. Jag provade att skicka värme till min pool via inbyggd kulvertslinga slinga i min ACC tank. Det gick åt skogen. Jag hade kopplat det så att SMO skall styra när inget VV ell värme behov finns startar poolvärmen genom att poolpumpen startar och kör vatten via min slinga. Det som hände var att Enl Nibe skall man ha växelventil till sep värmeväxlare i serie med radiatorkretsen.
Citera
Radiatortemp steg till 49 gr och VP stoppade på " Hög Framledning och samtidigt svara den dropp.
Temp retur till VP var 47 grader och diff 9.  Framledningen blev alltså Pumpen klarar max 55 grader. så jag förstår varför det hände..Så jag kopplade snabbt bort pooluppvärmnings funktionen i programmet.

Efter detta : ÖKADE LADDN FLÖDET SÅ JAG  FÅR
                   MAX 8 GR. DIFF VID DENNA FRAMLEDNING


Så klart skulle jag följt NIbes system beskrivn. Nibe har annars fått  min system lösning. Men ingen kommentar från dem.
Citera
Jag skall ringa dem och se om det går att få dem att ändra deras program. Vid pool uppvärning växlas over till ACC när inget värmebehov finns.
Program styrning kan vara komplex. Vet man ej hur det tänker kan man få probem. Färdiginstallation får inst firman klara problemen.
Om man själv tror man klarar det vet man inte vad händer...

Hälsningar  Janne
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 09 januari 2005, 21:11:22 »

Inga problem :)
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 09 januari 2005, 21:08:21 »

Hej

Jag ser att du har rätt. Med den skall man kunna värma VV tex med oljepanna om man saknar VVB.
Hur det än är skall jag slänga ut min gamla beredare och endast ha mindre beredare på ex vis 55 liter som de har på deras hemsida.
Teoretiskt skulle man kunnat ha en elpatron med dess behållare på  "xx"antal liter endast kopplad på rören inne i huset.
Men jag vet ej om det fungerar. Så jag gör enl ovan.

PS jag tar bort min kommentar på träden. den ställer till trubbel. Jag är ledsen för missförståndet av deras beredare.

Janne
Skrivet av: AlfM
« skrivet: 09 januari 2005, 20:42:15 »

Jan 2010A
Du skrev:
"Det jag skall göra i invest i år är att slänga ut min El beredare på 300l som ej har blandningsvent och är från 1975. (den har gjort sitt...). Sen installerar jag en genomgångsvärmare EL NIBE PCU-EL 100 som höjer mitt VV upp till utgående 55 grader.
Den värmer endast då förbrukning råder. Innehåller endast 10 m vattenslinga med 22 mm anslutning och kan ge mig med termostat inställning 55 gr 300l/h. Då blir jag av med alla ligonjär bakterier och lagrar ej en stor volym vatten som skall hållas uppvärmd  hela tiden med hjälp av El när inget behov råder. Pris ?? Nibe anger ej.."

Jag förstår inte ditt resonomang på NIBEs varmvattenberedare.
Som jag ser det är det en VVB på 100 liter som antinger värms med elpatron eller genom annan yttre uppvärmningskälla genom 22 mm CU rör. Har jag missförstått det?
Förklara dig!
Skrivet av: ThomasK
« skrivet: 07 januari 2005, 23:17:05 »

Tjena igen

Först angående kopplingsdifferansen;

Citera
2010 kanal 31,vid fast kondensering styrs till och fråslag av pumpen med retur tempen (tex av vid  48 grader  diff temp 4 grader  på vid 44 grader.)

Sen när det gäller loggen; jag är lite förbryllad måste jag säga. I min logg kan jag inte läsa start och stopp, det enda jag kan utläsa är start av avfrostning och ev. larm.


Min statistik för de senaste tre dagarna med en utetemp varierande mellan 2 och 9 grader blev i snitt;

20 starter/dygn i steg B
10 timmar drifttid/dygn
25 kw/dygn (2010 + VVM)

Mina inställningar är ganska lika dina förutom det jag redovisat tidigare skiljer det sig på;

-tid mellan avfrostningar, där jag har 50 minuter
-effektstegsändring, där jag har 7 grader

Sedan kör jag VP start -90 gradminuter
Kurva 9, förskjutning -1
Innegivare med +5 i inställning

Citera
Stopp kompr 50 gr
kompr stopp 30 min ( tillägs El till ).

Det här vet jag inte vad du läst av för någonstans, men nu fick du lite värde och inställningar att jämföra med.


HDSL/Thomas

 
Skrivet av: ThomasK
« skrivet: 07 januari 2005, 15:49:54 »

Ok, nu är jag med.

Vid avfrostningen förlängs naturligtvis gångtiden eftersom inga gradminutrar räknas av under den tiden, därmed blir gångtiden längre.

Jag har dock sett det som positivt att avfrostningen sker på det viset, i en värmningsfas, eftersom jag då slipper en extra start för avfrostning.

När det gäller start/stopp avfrostning har jag för mig att endast starttiden registreras hos mig, men jag skall kolla det.

Även jag är lite intresserad av det där "testläget". Skulle vara intressant att ha lite mer information.

HDSL/Thomas

P.S. Såg att du körde på 30/20 i periodtid och max VV. Nibe rekommenderade samma för mig, men det visade sig att när det blev alltför  kallt gick elen in alldeles för fort och värmen inne sviktade så jag kör nu 25/10 och mycket stabilare temp inne, än så länge har jag inte upplevt något problem med varmvattnet D.S.
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 07 januari 2005, 13:50:03 »

Hej ThomasK

Du har rätt. jag tror vi är överens om funktionen.

Det jag påtalar är vad jag upplevt vid min loggning.
Vid varje avfrostning under gångtid förlängs gångtiden med x minuter.
Nibe 10% gäller. Tiden som förlängs är beroende av hur lång avfrostnings per det är.

I dag som vi har i skåne 8 grader ute. Det blev en förlängning endast med 10 min i en fas.

Citera

Jag och du kan se start/ stopp avfrostning tidpunkter 10st i programmet. under Service  9.6.0.
Intressant är också under 9.3.8.0 Testläge finns något som heter total körtid xxxxx och körtid  xx %. Vad den beräknar förstår jag ej. Där finns även VVL tid, och Tilläggskörn EL..

Luft/Luft värme pumpars egenskaper och diftsförhållande se kommentarer under dess avsnitt.

Hälsn  Janne
Skrivet av: ThomasK
« skrivet: 07 januari 2005, 11:47:37 »

Tjena Janne

Citera
Livslängden ligger ej bara i antalet starter??
Det är också beroende av hur ofta??

Parametrarna hör ihop. Ju fler starter desto kortare mellanrum mellan starterna.

Om din SMO fungerar som min VVM, vilket jag antar så räknas mintid mellan starter, from start tom nästa start.
M.a.o. när 2010:an startar börjar mintiden minska, så rent hypotetiskt skulle det kunna bli så att din 2010 går i 31 minuter, stoppar och sedan startar direkt igen eftersom mintiden passerat.

Nu är det ju en hel del andra parametrar som påverkar också, såsom gradminutrar etc.,  så i verkligheten blir det ju aldrig så.

Citera
Med luft/luft VP är det så att folk monterar Fläkt convektor direkt innan för ytter dörren. Även om huset är varmt nog startar VP var gång dörren öppnas. Detta sliter i sönder  dessa VP aggregat.
Skriv några kommentarer om detta??


Nu är jag ganska nollad vad gäller luft/luft, men om det är så att dessa startar direkt och inte har någon inbyggd tröghet såsom mintid mellanstarter etc så blir det blir det många starter med korta mellanrum, vilket sliter....


HDSL/Thomas


Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 06 januari 2005, 11:11:14 »

undrar om du inte skulle tjäna på att försöka sälja den där o köpa en nibe 2005-10 eller 14
Det är billigt att låna nu & batala mindre i tillskottsel, än att betala mycke el tillskott & om några år ta ett lån till ny pump

Jag anser att då måste jag bygga om min bostad och ha fulltecknande vattenradiatorsystem. Nu är huset byggt med direktverkande El.  Alt mot vad jag gjort är som jag nämt att istället för inst av styrenhet hade varit att installera Luft/luft värmepumps som finns idag på många direktverkande El hus.

>SMO + vxv ventil+ miniradiator system för kostnad ca 15000:-<
Nu utnyttar jag min bef 2010 fullt ut även då jag ej behöver värma mitt poolhus+ pool.

Citera

Framtida system ändring:
Det jag skall göra i invest i år är att slänga ut min El beredare på 300l som ej har blandningsvent och är från 1975. (den har gjort sitt...). Sen installerar jag en ny mindre beredare EL NIBE 55 liter som höjer mitt VV upp till utgående 55 grader. Då blir jag av med alla ligonjär bakterier och lagrar ej en stor volym vatten som skall hållas uppvärmd  hela tiden med hjälp av El när inget behov råder.

Detta är min lösning med att docka VV  via en stor ACC som buffert. Det bör vara lönsamaste energimässigt.

Jag måste ändå göra om mitt tvättrum med nya maskiner i år.  De har gjort sitt. Och jag behöver platsen som nu används av mitt stora VVB. Till ny Tvättmaskin och  Torktumlare.

Upplysningsvis:
Regeringen skall starta med energibesiktning av våra bostäder? Det har stått i villa tidningar.
Då gäller det ligga på framkant med at ha effektivt utnyttjande av olika typer av uppvärmningar i hus.

Bergsvärme pumpar snackar de om att beskatta??.Vad som händer i framtiden Vi får se.

"effektiv Värme i villa"  
Hälsningar Janne

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 06 januari 2005, 09:35:57 »

undrar om du inte skulle tjäna på att försöka sälja den där o köpa en nibe 2005-10 eller 14

det är billigt att låna nu & batala mindre i tillskottsel, än att betala mycke eltillskott & om några år ta ett lån till ny pump
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 06 januari 2005, 00:42:28 »

Hej

Ni har både rätt och fel tycker jag.

Det visar sig Nu med min Statistik att jag tillför genomsnitt 30.35 kWh
med extra elvärme, hushålls el 30 och värmepump ca 30 kwh. VP är inställd så avfrostning kommer efter ca 1 timme.
Den stannar då och väntar på behov Rad. resp VV.

Gångtid pendlar mellan 10,35,45 min och stopp 15 min ,gångtid 20....stopp 27 etc

Citera

Avläsning i SMO 9.5 "larm logg"
Så ser min körning ut. :: Programmet i SMO Blockerar så tid mellan starterna. (minimum 30 minuter).  

SMO och VVM 240 PROGRAM NR 9.1.11 Tid m.starter (19).  (Programmen är snarlika)

SE NIBE MANUAL KANALBESKRIVNING " Nr.19 minsta tidsintervall i menuter mellan kompressorstarter. Justerbar mellan 20-60 minuter."


Om jag använder mycket VV ökar gångtiden ända upp till
 2,5-3 tim med avfrostning imellan. (inga stopp).
Pool Huset är Uterumsstil uppbyggd. ( Vinterträdgård kallar jag det). Glasdörrar och tak har U- Värde 1,9 resp 1,4. och isolering i väggarna är 100 mm. Jag värmer alltså min bostad till 2/3 med VP med mitt mini radiatorkrets. Anser detta bättre än sep  luft/luft värmepump. Att jag har kvar min gamla VV beredare som Topping up är också att det är ej lönt att värma upp en ACC tank utan beredare ( inbyggd med  2x10m förvärmnings slingor) till 55 grader.  
Acc tanken står i mitt garage  ca 10 m från Bostaden. Nergrävda isolerade värmerör, till rad och vv på 1,5 meters djup.

Hoppas Ni får en bättre bild av systemet.

Jag har minskat Dygnsförb från ca 120,130 kWh ner till 90-100 Kwh per dygn vid temp +5-0 gr ute.
Den skall ner till 75-80 per dygn när jag optimerat min körning.

Optimera värmepumpkörning bränn mindre Värme med direkt El....

Ni skall få kurvor senare.

Hälsn Janne
Skrivet av: ThomasK
« skrivet: 06 januari 2005, 00:25:30 »

Jag kan bara hålla med CarMan. En 6:a är för litet för allt du tänker värma, det blir tillskottsel för att runda det hela.

Jag har försökt sätta mig in i din anläggning, men eftersom du inte kör en standardkoppling a´la Nibe och jag själv har 2010:an kopplad en VVM 240 så har jag lite svårt att uttala mig om din anläggning fungerar bra eller dåligt (utöver underdimensioneringen). Här har kanske sm0bog mer att ge.

Några kommentarer dock avseende det du skriver;

Citera
Jag har min gamla ELberedare som toppar upp efter ACC tanken till ej ligonjär farlig nivå.
( över 55gr )

Med en SMO 10 får du en periodisk toppning av varmvattnet som gör att du inte behöver ha din elberedare, i alla fall inte med tanke på legionella.

Citera
Ligger med ca 5 gr utetemp på 80-90 kwh per dygn.

Är detta med hushållsel? Ävenså låter det mycket. Kör du systemet parallelt med de gamla el-elementen?

Citera
Om jag ställer ett mindre värde än -60 på startvärde värmepump och därmed får längre gångtid går avfrostning in  medan värmebehov finns. Vid varje avfrostning förlorar jag ca 10% enl Nibe instr. Jag har sett att det medför att min vvb kyls ner vid vvbehov och det medför längre gångtid utan tillskott av värme. Min beräkning varje avfrostning stjäl ca 1/2 gåntid extra och detta är ca 1kw förlust.

Att avfrostningen går in och bryter värmeproduktionen i 5 min har jag varken sett eller upplevt som något problem, inte hinner det hända något med inomhustemperaturen på den korta tiden.

Vad som händer sedan framåt våren när pumpen går i steg A och skall avfrosta, vilket sker i steg B, skall jag låta vara osagt. Men där finns det ju en min.tid för effektstegsbyte som ev. kan få betydelse, om inte annat för antalet starter, vilket för oss till;

Citera
Alltså flera starter per dygn är energivinst.

Jag hänger nog inte med hur du kom fram till det. Du får gärna utveckla det lite.

Citera
Vad som händer med livslängden på VP tror jag är försumbart.

Som du säkert sett i forumet finns det två läger i denna frågan och själv är jag anhängare av den skolan som tror på så få starter som möjligt. För min del låter det helt enkelt rimligt att det är starterna som sliter. Rickard hade en målande beskrivning, där han jämförde med en bilmotor, som stämmer väl överens med mina tankar.



HDSL/Thomas
 





 



Skrivet av: admin
« skrivet: 05 januari 2005, 23:52:01 »

När det gäller luft/vatten-värmepumpar kan det mycket väl vara så att kortare gångtider har en gynnsam effekt både på energiförbrukningen och livslängden.

Avfrostningscykeln är nog inte någon livsgivande välgärning för pumpen heller!

Jag skulle vilja säga att detta resonemang och de siffror och problemområden du anger tydligt indikerar att man får räkna med en kortare livslängd för luft/luft och luft/vatten-värmepumpar än med en berg/mar-värmepump.

Att du har en "för" klen värmepump tycker jag framstår som ganska klart, bara att värma poolen kräver nästan all effekt som värmepumpen kan ge, jag gissar dessutom att ditt poolhus inte är allt för väl isolerat, vilket gör att det mesta av värmepumpens effekt går åt till att värma poolhuset vintertid.

Detta skule i så fall förklara din ökade energiförbrukning.

Din gamla + uppvärningen av poolen + uppvärmningen av poolhuset vintertid...

Även med intrimmningar och reglerdator tror jag att du får svårt att komma ned särskilt mycket i förbrukning.

Viktigt är dock att du har många driftstimmar på värmepumpen - helst 24 timmar/dygn de dygn som du över huvud taget har något eltillskott, förutom toppningen av varmvattnet.

Du kanske skulle köpa en luft/luft-värmepump till boningshuset...

Kämpa på!

/Rickard
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 05 januari 2005, 23:00:17 »

Jag är ingen häjare på luft/vatten.

jag tycker att en 6:a låter extremt liten till ditt hus, försöker du sedan värma poolhuset & polen så kan det inte räcka utan dyr el.

är polhuset issolerat som ett vanligt hus?
Skrivet av: Janne El-Energi
« skrivet: 31 december 2004, 17:17:05 »

Hej

Jag har nu haft  Nibe 2010-6 i lite mer än ett år i Skåne .


SMO kan bestämma när effektsteg ändring skall ske.
Senaste veckan har den gått ca 1-2 tim låg effekt. (Gäller ej längre). Ute temp styr steg A till 9 gr och steg B till vid 7 gr. Diff på den inst i programmet.

Kommentar:
Med steg nr 1 kan min VP klara få upp VVT till max 46 grader. Normal körtid i steg II blir 20-35 min att köra upp temp mellan 45-48 gr. Steg 1 vid 8 gr ute.Jag körde pumpen i 2,5 timmar och stanade den genom program ändring vid ca 46 gr. ( utan att större vv uttag )

Beräkning ex.:
Citera

V01.....Temp UG +0,5-8,8 Genomsnitt 4,7 i Skåne 696kWh ==99,4kWh/dygn 118 tim 161 starter
Temp perioden 4,7 gr i Skåne) total förbr:
  
Mätarst 34160-34749- = 696 kWh / 99,4 kWh per dygn.
Gångtid  A  130-123=7 tim
Starter 111-103=9 ggr
Gångtid  B  1395-1284=111 tim
Starter 1082-930=152 ggr
_________________________
Alltså totalt 118 tim och 161 starter.
Totalt under 7 dagar

((2,2 kW/tim 118 tim)259,6,+(3,6*7) ( 3 pumpar 24 tim drift a 50W =0,15*24=3,6kWh)=285 + 210 (Hush El 30*7)-696 Kwh.  Alltså har jag gjort av med 201 kWh Tilläggs el.( 28,6 / dygn).

 


Citera

Värme system beskrivning bakgrund:


Jag kopplade in pumpen i okt 2003. Den skulle värma ett nytt pool hus med golvvärme och även poolvattnet.
Tidigare utan tillbyggnaden var Elföbrukn ca 26000 kWh/år. Under året för installation och färdigt poolhus steg Él notan till 39000 kWh..
Gångtiden  första året var ca 6500 av årets 8700 timmar.För mycket..?
Försökter värma poolhuset till dräglig temp under vintern. Min plan var att ha ca 15 gr vid kallaste tiden på året i Poolhuset. Det blev med Nibe 2010 24 timmar gångtid  per dygn och extra eltillskott.

Kommentar:

Jag vet ej om jag valde rätt fabrikat (IVT eller Thermia på 10kW )eller storlek. Jag har fått viss erfarenhet av IVT Luft / Pump styrning. ( finns i släkten ).
Jag har problem att min El nota blir för stor.

Jan 6500kWh
febr 6800kWh.

Det  är ej ekonomiskt försvarbart...?

Efter det har jag haft mer normala förbr. Exvis under juli månad 1578 verkar kanske stor men då värmde jag föutom varmvatten med VP även poolen upp till 28-30 grader. ( innomhus pool ).




Nov 2004 syst ändring.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=dlattach;topic=1970.0;id=59

Nu i år har jag kopplat in Fläkt konvektor och mini radiatorsystem i min bostad. ( Annars direktverkande El ). jag kör mot ACC tank 500l med 2 st värmeslingor. ACC har påbyggd shunt och växelventil växlar mellan tank och rad krets+ golvärme.. 6 kw elpatron värmer tanken vid behov.
Jag hade tidigare direkt koppling till tanken med 2010.
Jag har min gamla ELberedare som toppar upp efter ACC tanken till ej ligonjär farlig nivå.
( över 55gr )

Nu monterade jag SMO 10 styrenhet. Jag har Just nu fått klarhet i hur programmet styr allt och börjat logga allt.. Mycket problem. Jag har jagat nibe om inställning...
Nu börjar systemet fungera  och energi mässigt bättre.
Ligger med ca 5 gr utetemp på 80-90 kwh per dygn.
Är det lagom  21 gr inne med 150 m2 bostad från 1975 o nytt poolhus 12 gr

Har ställt Min temp på Rad. på ca 28 gr., annars svänger temp upp och ner mellan 20-45 grader i radiatorkretsen. Kallt och varm inne periodvis. Ej behagligt.

Mitt recept är att med mycket justeringar och knappande på inst. (som kan  bli fel)!

Trixet  är  återställning enl fabrik.

1. Minimum Radiatortemp 28 gr vid kallt väder.
2. Period tid 25 min, VV laddn max 10 min
3. 45-52 gr i ACC tanken.  
4. Radiator Kurva 11 (-2), Shunt 2 aktiv 8 (-2).

Gångtid nu är 12-18 tim per dygn med ca 23 starter. Avfrostning 50 min/ 5 min.



Kommentar:

Om jag ställer ett mindre värde än -60 på startvärde värmepump och därmed får längre gångtid går avfrostning in  medan värmebehov finns. Vid varje avfrostning förlorar jag ca 10% enl Nibe instr. Jag har sett att det medför att min vvb kyls ner vid vvbehov och det medför längre gångtid utan tillskott av värme.

Detta beroende av hur lång avfrostningstid som behövs..
Mindre avfrostningstid mindre förlängning

See forum:

    start & stopp
« skrivet: 20 december 2004, 21:30:20 »

Därför bör det bli mer optimalt om pumpen arbetar upp till stoppnivå och stannar.

Tidigare kommentar i forumet bör begrundas enl min mening. Alltså flera starter per dygn kan vara energi vinst. Vad som händer med livslängden på VP tror jag är försumbart.

 Om jag skall värma poolhus + bostad har jag mycket stort värmebehov. Min "lilla 2010-6" räcker ej till, så jag prioriterar nu vårme till bostaden under vinterhalvåret och overgår till komplett uppvärmning höst och vår.

Om detta är det bäst komfortmässigt, energi synpunkt är frågan ?

Har någon kommentar om min lösning.


Hälsn Janne

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!