Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ctc 7,9 Ã¥rsmodell 2004 nya problem Hjäääälp  (läst 10175 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #15 skrivet: 07 december 2011, 07:01:02 »
nä...nä...mej lurar du inte  ;)
fryser det på vätskeledningen,synglas och torkfilter, måste du ha förångning i detta = inte klar vätska!
Jag tycker det lÃ¥ter som fyrvägsfel.....   Sc:,h
Ta en helhetsbild på rören och det ihopfrysna...och lägg upp.
kör sen inte en minut mer än nödvändigt....suger kompressorn vätska blir det snabbt byte hur som helst  huvuddunk
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
fryser på torkfilter och synglas?? verkar vara avfrostningsventilen som står aktiverad i avfrostning. Antingen pga ventilfel eller timerfel. I ellådan i Vp sitter timern högst upp. 4 kablar. Dom 2 till vänster är den yttersta för fläkten och den innersta för avfrostningsventilen. Om jag minns rätt. Tag loss den innersta. Då är avfrostningsventilen elektriskt urkopplad.Provkör. Frostar det fortfarande på så är det inte timerfel utad kyltekniskt. Avfrostningsventil, torkfilter??

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #17 skrivet: 07 december 2011, 17:42:23 »
fryser på torkfilter och synglas?? verkar vara avfrostningsventilen som står aktiverad i avfrostning. Antingen pga ventilfel eller timerfel. I ellådan i Vp sitter timern högst upp. 4 kablar. Dom 2 till vänster är den yttersta för fläkten och den innersta för avfrostningsventilen. Om jag minns rätt. Tag loss den innersta. Då är avfrostningsventilen elektriskt urkopplad.Provkör. Frostar det fortfarande på så är det inte timerfel utad kyltekniskt. Avfrostningsventil, torkfilter??
Nja...vet inte exakt hur denna maskin är uppbyggd, men nog är det vanligast att fyrvägaren står i värmeläge spänningsatt.
Utan spänning/kabel = avfrostning.
Men jag kan ha fel, har inte granskat denna maskin....
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
spänning vid avfrostning

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #19 skrivet: 08 december 2011, 05:55:45 »
Godmorgon
Mm, kompressorn är antagligen hel  ;D
tror det är avfrostningsventilen eller vad det heter. snurrade med en skruvmejsel i hålet på ellådan och då pös den till.
men där verkar inte vara nÃ¥got spÃ¥r för skruvmejseln eller sÃ¥ är den kass, men iaf försvann oljudet ett taga, men kom senare igen. Fryser ff pÃ¥ torkfiltret och över tittglaset,,torkfiltret skall ju vara handvarmt.fÃ¥r nog byta den där avfrostningsgrejen verkade inte sÃ¥ svÃ¥rt, nÃ¥gra sladdar bara, knackade lite pÃ¥ 4vägsventilen men  men, vi fortsätter med problemet
'tackar å bugar
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #20 skrivet: 08 december 2011, 06:22:02 »
är det varmt pÃ¥ röret precis innan torkfiltret...är det torkfiltret som är täppt.  (ska va samma temp före och efter).fryser det bÃ¥de före och efter är det fyrvägaren som hängt sig.

Lödläckan: såg att du hade rätt ang spänning på spolen ;)
« Senast ändrad: 08 december 2011, 06:25:49 av ace »
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
väl bekomme!

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #22 skrivet: 08 december 2011, 11:17:21 »
Hörde nu av svärfar att det nog är backventilen som hängt sig.
Fryser det innan torrfilter så är det nog inte 4vägaren utan då backventilen.
ja det fryser både innan och efter så långt man kan se.
skall testa att banka pÃ¥ backventilen ikväll.  huvuddunk.
Ã¥h vad glad jag är för alla svar och tips  *roflmao* Tack
rikard
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #23 skrivet: 08 december 2011, 14:05:43 »
knacka ytterst försiktigt.   en buckla i ventilhuset, och ventilen sitter garanterat fast.   med lite elkunskap kan du fixa en provosorisk matning till spolen med en brytare, och"pulsa" spänning pÃ¥ ventilen under drift. samtidigt som du knackar FÖRSIKTIGT. 
Lycka till
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #24 skrivet: 09 december 2011, 13:04:48 »
fryser på torkfilter och synglas?? verkar vara avfrostningsventilen som står aktiverad i avfrostning. Antingen pga ventilfel eller timerfel. I ellådan i Vp sitter timern högst upp. 4 kablar. Dom 2 till vänster är den yttersta för fläkten och den innersta för avfrostningsventilen. Om jag minns rätt. Tag loss den innersta. Då är avfrostningsventilen elektriskt urkopplad.Provkör. Frostar det fortfarande på så är det inte timerfel utad kyltekniskt. Avfrostningsventil, torkfilter??
ventilfel eller timerfel, vilken är avfrostningsventilen och var sitter den ??
Ja tre/fyra stycken alternativa fel. Avfrostningsventil, timerfel, fyrvägsventil eller backventil
vilken av de satsar vi en slant på ??
Ha en jättetrevlig helg lödläckan och ace  *vinkar*
//Rikard :-\
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #25 skrivet: 09 december 2011, 13:16:15 »
Är inte Avfrostningsventil, fyrvägsventil och backventil olika namn på samma pryl?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #26 skrivet: 09 december 2011, 14:02:05 »
PÃ¥ min CTC..vad jag tror sÃ¥ är avfrostventil samma som timern, 4vägs sitter övanför kompressorn nÃ¥gon magnetsak ?? eller nÃ¥tt, backventilen skulle sitta pÃ¥ vänster sida nerÃ¥t. men jag är ej kunnig, bara lyssnar pÃ¥ stjärnorna här och min svärfar, han en stjärna med.  Skall ta  ett kort.
ps...jättefin din stuga blev, ser ut som många fina sommarkvällar där, förutom myggen då.....tur man e skåning.
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #27 skrivet: 09 december 2011, 16:11:08 »
fyrvägsventil är det korrekta namnet pÃ¥ "avfrostningsventil" 
backventiler kan du ha i systemet (på vätskeledningen) med en viss sorts expventil.
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
4-vägsventilen är den ventil som sitter straxt över och till vänster om kompressorn och har 4 rör anslutna till sig. Denna ventil växlar flödesriktningen på köldmediet vid avfrostningen. Ventilen styrs av en magnetspole som manövrerar en pilotventil som är inbyggd i 4-vägarn. Magnetspolen får styrspänning av avfrostningstimern som har perioden 1 avfrostning per timme. Timern har spänning samtidigt som kompressorn har spänning. Under normal drift släpper timern fram spänning till fläkten. Då tempsensorn som timern är utrustad med känner låg temperatur i kylsystemet ger den tillåtelse till timern att växla över till avfrostning. Samtidigt bryts spänningen till fläkten. Det har hänt att timern lämnat ut spänning till både fläkt och ventilspole samtidigt. Därför kom jag med förslaget att rycka sladden till magnetspolen(4-vägarn- avfrostningsventilen). Backventilen sitter uppe till vänster nästan mot sidoväggen in till förångaren vertikalt,smalt rör med utbuktning på mitten. Vid normaldrift har den inget flöde, den spärrar och har lite frostbeläggning på översidan och är varm på nedersidan. Vid avfrostning går köldmediets returflöde genom backventilen och in i kondensorn. Har hänt att backventiler går sönder. Då står de öppna och det blir ingen värmeproduktion. Backventilfel, 4-vägsventilfel är lika eländigt, du kan inte göra något själv åt det men ev timerfel kan du greja själv.

Utloggad marikard

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: svedala, SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 107
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: ctc 7,9 årsmodell 2004 nya problem Hjäääälp
« Svar #29 skrivet: 09 december 2011, 22:07:15 »
Ja, så är det jag menar precis... ::)
var nu ute ikväll (sista chansen) och bankade lite på avfrostningsuret, 4vägs och exp /backventil, det är vad det finns så som ni skriver. i förgår la hetgasen av vid 77-80gr idag 101gr med o kw i inställning. skall kolla nu med max 6,0kw i inställning. vid 0kw max gick elp bara upp i 49gr med inst 55gr,verkar som den inte orkar hålla temp med enbart kompressor/fläkt vd +5gr, satte igång med max 6,0kw och gick snabbt upp i 58gr elp, får se nu om det håller sig bra.Innan har den bara sjunkit i temperatur, som om något då hängt sig. Har nu hållt sig länge på 58gr utan kompressor el kw men temp i nedre och vp har sjunkit från 54 till 48gr.
En fråga, svärfar säger att när den avfrostar så skall kompressorn gå men fläktaen skall stanna, men jag har bara sett att både kompressor och fläkt gått samtidigt eller att bägge varit avstängda, är det rätt eller fel ??
ha det.
skål
rikard
« Senast ändrad: 09 december 2011, 22:28:59 av marikard »
Glad om jag får hjälp av dessa underbara människor på detta underbara forum.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!