Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver hjälp min pump har fÃ¥tt fnatt  (läst 1630 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad santa771

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Behöver hjälp min pump har fått fnatt
« skrivet: 16 april 2009, 19:13:17 »
Jag har en nibe fighter 1100 från 1999. Började märka att el räkningarna steg nu i febuari var räkningen på 4800 och mars 4900 har just fått så det fjärläser så nu sr man ju varge månad. Jag har haft lite fläktar och sånt på när vi renoverat så jag tänkte att det är därför den var så dyr i febuari månad. men nu i mars har jag inte haft några fläktar på eller så. så jag tänkte det måste vara nått fel på pum eller nått. så jag gick ner och kollade på pumpen och den gick inte så jag tryckte på resset knappen så hoppade den igång igen. Jag har den inställd på 21 grade och elpatronen ska hjälpa till när den går under 20 grader. jag var lite närvös för att den skulle gå mer på elpatron så jag tog ur proppen till den så man slipper får fler dyra elräkningar. till min förvåning så var här 26 grader hemma när jag kom hem från jobbet och pumpen gick. gick ner i källaren för at kolla för jag tänkte att givaren kanske var sönder så kollade på pumpen och det stog att det var 25,6 grader i huset. Då tänkte jag att då kanske inställningen hade ändrat sig så jag kollade men den stog fortfarande på 21 grader. jag har ju 2 st lysen där det står kbp den lyser inte sen står det vbp den lyser är detta varmvatten beradare? Jag har märkt att när jag duscha så tar vattnet slut snabbare en innan. Är det nån som har nån ide vad det kan vara?

Snälla hjälp

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver hjälp min pump har fått fnatt
« Svar #1 skrivet: 16 april 2009, 19:48:55 »
Har du växleventil (som växlar mellan VV-laddning och radiatorvärmning) är troligaste felet att denna hakat upp sig. Prova i så fall att ta loss donet och motionera växelventilen. Om det är en med en pinne så kan den ha fastnat i nedre läget.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad santa771

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Behöver hjälp min pump har fått fnatt
« Svar #2 skrivet: 17 april 2009, 23:12:19 »
Hej tck för svaret. Ja jag har en sån ventil som drivs med en motor. Är det vanligt att dom går sönder? Då då tror pumpen att den ska värma vv men det går ut i elementen i stället då eller?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Behöver hjälp min pump har fått fnatt
« Svar #3 skrivet: 18 april 2009, 11:58:07 »
Hej tck för svaret. Ja jag har en sån ventil som drivs med en motor. Är det vanligt att dom går sönder? Då då tror pumpen att den ska värma vv men det går ut i elementen i stället då eller?

Ja, på båda frågorna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!