Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Luft värmepump pÃ¥ verkstad  (läst 3925 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sm5ylg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Luft värmepump på verkstad
« skrivet: 21 augusti 2010, 17:05:06 »
Hej!

Jag och min pappa har en verkstad och idag värmer vi upp allt med en vanlig panna som går på eldnings olja, kall luft in bak och varm luft ut fram. Har funderat fram och tillbaka ifall ifall man kanske ska skrota pannan och montera luft värmepump istället. Men det har blivit mycket olika sagt om vad man ska ha.

En som var där och räknade lite tyckte att det räckte med en inne enhet, en annan tyckte det behövdes två(Jag tycker att det kanske behövs tre). Sen så i en verkstad så är ju dammet ganska fett, oljedam. Och fastnar överallt och alla säger att det klarar vanliga värmepumpar, men när man frågor dom ifall dom har provat och monterat i en verkstad med oljedam och dyl så kan dom inte säga någon bra referens.
Vill dock inte stå där något år senare och inget fungerar och säljaren kanske drar någon vals om att det kan bli så.

Det som gjorde att jag började fundera på allt detta nu är för att i det bakre rummet (lager, kontor) ska jag göra om till lite bättre kontor och vill inte ha i allt damm från verkstaden, Funderade då på sätta en fläkt som blåser in luft uteifrån och en luft värmepump där. Men jag vill inte börja i helt fel ände. Detta är inte direkt min starka sida med värme och ventilation.

Någon kanske kan kasta lite ljus på vad som är rätt och fel.

Här har jag skissat ur lokalerna ser ut och var pannan är idag.
http://www.sm5ylg.com/Verkstaden.htm


Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Luft värmepump på verkstad
« Svar #1 skrivet: 21 augusti 2010, 22:20:10 »
Man skall aldrig blåsa in luft i en lokal, du riskerar då att trycka ut varm fuktig luft i ytterväggar, som sedan kondenserar i väggen med fukt och mögel som följd.
Du skall i så fall se till att ha såpass mycket frånluftsventilation i hela lokalen att en eller ett par friskluftsventiler försörjer kontorsdelen med friskluft utifrån.
Eller en frånluftsfläkt i kontorsdelen, och en eller ett par friskluftsventiler som uteluften kan komma in via.

När det gäller huruvida en luft/luft-värmepump fungerar i en verkstad eller ej så tror jag nog att det fungerar, men jag skulle rekommendera en riktig rengöring med rengöringsspray åt minstone varje höst, för att få bort sot och fett från själva värmebatteriet.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Luft värmepump på verkstad
« Svar #2 skrivet: 21 augusti 2010, 23:09:39 »
I in närhet finns en verkstad som arbetar med lite större maskiner repar och skrotar, dom har två L/L VP som grundvärme i verkstadslokalen och det verkar fungera bra, dom har suttit där i ca 4 år nu. Så om man bara gör som Rickard säger och rengör med jämna mellanrum blir det bra.
Värmeväxlare med frånluft i verkstad, tvätt och toalett, tilluft i kontor lager och personalutrymmen det kan även behöva tilluft i verkstad och tvätt för att få nog hög luftcirkulation.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad sm5ylg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Luft värmepump på verkstad
« Svar #3 skrivet: 21 augusti 2010, 23:36:32 »
Tack för svaren Rickard & kocken.

Jaha då kan jag bara konstatera att jag tyckte att jag kanske kunde lite, men kunde inte så myckey i detta fall.
Men jag förstår nu varför många hus har från lufts fläkt istället för fläkt som blåser in frisk luft.
Då blir det nog att satsa på luft värmepump innan vintern och rengöra den med jämna mellanrum, så får vi se hur det går.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!