Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Har bergvärme som är 20 Ã¥r i halva huset och undrar om jag behöver ett hÃ¥l till?  (läst 4113 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Hanken

  • Gäst
Hej.
Vi har köpt ett gammalt hus av mina föräldrar, ett stort hus på 231+81. Idag så är det bergvärme i halva huset och direktverkande el i den andra halvan. Jag tänker göra så att vi har vattenburet i hela huset men är osäker på om det befintliga hålet på 100m kommer att räcka och även den 20 år gamla 12kw pumpen. Vad tror ni behöver jag förlänga hålet? eller borra ett till?

I huset finns även en inomhuspool på 4*8m som idag är uppvärmd med elpatron. Kan man köra den på bergvärmen oxå?


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Om du ska värma dubbelt så stor yta + pool med en värmepump så behöver du mer borra.
Jag skulle borra 150 m till, dvs en ny minst 20 m brevid och koppla ihop dom.
Men vet du vad det är för köldbärarvätska i borrhålet?
Och den 20 år gamla värmepumpen har kanske gjort sitt, 12 kW låter iofs som en kraftfull variant, men frågan är hur länge till den funkar?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Du behöver säkerligen borra ett nytt hål. 100m är kort för även en mycket mindre pump än vad du har (i alla fall om det skulle dimensioneras nu).

Tips: läs om borrhål, och parallellkoppling av två hål här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=7.0

För att veta hur mycket din 12kW-pump räcker till behövs mer info om huset; hur mycket isolering du har osv. Var ligger det (hur kallt har du ute)? Hur mycket el går åt till VP för uppvärmning och hur stor del av det som är eltillskott (om du vet)? Och hur mycket el går det åt till direktel-uppvärmningen?

(Pool går värma med VP också, men jag vet inget om det. Men är poolen inomhus så värmer man ju huset indirekt med poolen också så en del av poolens elförbrukning går ju till att värma huset också... ).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Ett alternativ till borra är ju ytjordvärme om plats för att gräva ner slinga finns på tomten. När man har pool inne så måste man väl ha extra bra ventilation? Finns det värmeåtervinning av frånluften?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
100 m till en 12 kW är väl inte mycket om man belastar det hårt.då måste det bli många minusgrader in.
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Med ett borrhål till kommer pumpens effekt att öka en hel del. 100 meter till en pump på 12 kW är så lite att jag tvivlar på att det kan vara så lite. För 20 år sedan belastade man borrhålen kraftigare än vad som är ekonomiskt vettigt idag men så hårt .... ?

Poolen påverkar inte så mycket, den värms ju på sommaren när belastningen på pump och borrhål för uppvärmning av huset är låg. Begränsningen på borrhålet ligger mycket i effekten per meter borrhål man kan ta ut under en längre tid, antalet kWh per år pumpen tar ut spelar inte så stor roll. Borrhålet belastas mest vintertid om det inte är olympiamått på poolen.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 853
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
Just det; 100m lät misstänkt kort! Man kan kolla upp info om borrhålet på SGU.se, om du klickar på Sök efter din Brunn. Då hamnar man här: http://www.sgu.se/kartvisare/kartvisare-brunnar-sv.html. Där klickar man sig fram brunne/borrhålet på en karta och får upp all info.

@Roland: Poolen är en inomhuspool enligt första postningen. Då antar jag att man har den uppvärmd på vintern också? (men olympiamått är det inte: 4x8m stod det).
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Värms poolen vintertid måste den vara med i beräkningen av effektbehovet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hur mycket drar egentligen en sådan gammal innomhuspool? Hur bra isolerad är den mot bottenplattan?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Hur mycket drar egentligen en sådan gammal innomhuspool? Hur bra isolerad är den mot bottenplattan?
Vi har testat att värma en sådan pool från 70 talet i min brors hus.
När den väl var uppvärmd gick det ca 50-70 kwh per dygn med elpatron. Där har du ett grovt riktmärke.
Sen beror det ju givetvis på hur den är isolerad och framförallt hur varmt man vill ha i den. Vi hade 28 grader som målvärde.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
En inomhus pool på 28 grader måste ju bidra till uppvärmning med en hel del antar jag så det kanske inte kostar så mycket egentligen eller Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
En inomhus pool på 28 grader måste ju bidra till uppvärmning med en hel del antar jag så det kanske inte kostar så mycket egentligen eller Sc:,h
Den värmer bra. Men det krävs en sju helsikes ventilation också. Det luktar annars klor/badhus i hela huset. Jag har för mig en vent kille sa till mig en gång att man borde ligga på ca 10 ggr luftombyte per timme. Alltså 20 ggr mer än normalt. Det blir hiskeligt dyrt även med växlare. Men det var väl inget man brydde sig om på 70- talet när elen i princip var gratis.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Kanske vore bra med en flm som hjälper till att värma brine Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
Kanske vore bra med en flm som hjälper till att värma brine Sc:,h
Det är sant. Du får gräva pool så du kan få bra flöde genom ditt element ;)
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Skulle va nått det tummenupp har inte ens kopplat in brine till min återvinning än men det närmar sig.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!