Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem  (läst 5915 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter H

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpsforumet är toppen!
Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« skrivet: 19 september 2006, 22:39:08 »
Jag har pannrummet i centrum av huset och behöver dra Brineslangarna i taket på kV.
Kan inte sätta expansionskärlet högre än rören.
Planerar att sätta dit några extra små avluftningsventiler (typ element avluftningsventiler) på några högpunkter.

Tror ni detta kommer att funka eller måste jag bila upp hela källaren och lägga ned Brinerören i golvet?
Villa byggd 1942. Ca 53 m2 i tre plan + ett tillbygge pÃ¥ 38 m2 i 2 plan. HushÃ¥llsel, värme och tappvarmvatten ca 33 000 KWh/Ã¥r innan VP. Autotherm E9, Separat 290L VVB, 100L Volymtank. Nu ca 14 000 KWh/Ã¥r (totalt) Borrat tokdjupt, 247 meter aktivt hÃ¥l.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #1 skrivet: 19 september 2006, 23:08:41 »
Avluftningsventilerna funkar säkert, inte säkert de behövs alls, men om de gör det så fungerar det bra.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #2 skrivet: 20 september 2006, 12:35:38 »
Mina ligger i taket i källaren.
Anslutningarna för påfyllning är placerade i högsta punkt först uppåt och sedan längs taket.
Efter ett år så innehöll dessa avstick luft som enkelt kunde luftas ur.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #3 skrivet: 20 september 2006, 16:41:35 »
Jag har sakt det förut och säger det igen det vita nivåkärlet skall sitta på högsta punkt, går ej detta sätt ett litet 8 liters expansionskärl och höj trycket i köldbärarkretsen till 0.5 bar...

Detta är det rätta sättet enligt vad jag tycker... visst du kan sätta tryck på vita nivåkärlet genom säkerhetsventilen laborera med att stänga ventiler osv osv.. Men det är inte helt rätt.
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #4 skrivet: 20 september 2006, 20:02:11 »
Jag har sakt det förut och säger det igen det vita nivåkärlet skall sitta på högsta punkt, går ej detta sätt ett litet 8 liters expansionskärl och höj trycket i köldbärarkretsen till 0.5 bar...
...
Och så är det gjort hos mig.
2006-09-22 Kollade just och såg att det inte var gjort så, tyvärr ...
/Erland
« Senast ändrad: 22 september 2006, 08:21:38 av eleson »
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #5 skrivet: 21 september 2006, 07:17:36 »
Jag har bara det medföljande plastkärlet, har dragit frikyla inuti taket i min utbyggnad och sedan trycksatt kärlet som sitter ca 1.5 meter lägre.
Funkar klockrent.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad jkirkebo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norge
  • Antal inlägg: 132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #6 skrivet: 21 september 2006, 08:18:01 »
Jeg gjør det samme her. Har satt ventiler og luftpåfyllingsnippel på toppen av det hvite nivåkärlet. Trykksetter til 0.5-1 bar. Ser bra ut foreløpig. Fordelen er selvfølgelig at man kan se nivået i kärlet. Det går ikke med det røde...

Obs! Karet er ikke trykksatt på bildet. Jeg gikk tom for kuldebærersprit :)
Varmer 246m2 (to bygninger) med en IVT HT C9 og 200m brønn. Gulvvarme+radiatorer, to stk. Grundfos Alpha Pro pumper (25-40 og 25-60), Roth fordelere. Har gjort all installasjon selv. Hadde oljefyr før.

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #7 skrivet: 21 september 2006, 08:59:33 »
Jag har sakt det förut och säger det igen det vita nivåkärlet skall sitta på högsta punkt, går ej detta sätt ett litet 8 liters expansionskärl och höj trycket i köldbärarkretsen till 0.5 bar...

Detta är det rätta sättet enligt vad jag tycker... visst du kan sätta tryck på vita nivåkärlet genom säkerhetsventilen laborera med att stänga ventiler osv osv.. Men det är inte helt rätt.


Det är säkert så proffsen gör och har gjort länge.

...men...här på forumet diskuterar vi ibland okonventionella lösningar, som kanske inte skulle funka om den kom från en leverantör, med en ilsken kund som kräver att allt ska funka nu genast och alltid, men som mycket väl skulle kunna funka med lite handpåläggning.

Vad är frågeställningen? Hur slippa luft i brinekretsen.

Det kan man åstadkomma på många sätt.
-Se till att ingen luft kommer in, går men blir svårt/dyrt.
-Ha ett extra nivåkärl och höja trycket blir dyrt. Speciellt att höja trycket kommer att kosta pumpel.
-Ha en avluftning på höga punkter, billigt och enkelt, men okonventionellt och kräver manuell övervakning.
-Luftavskiljare i brinepumpen, dyrt och garanterar INTE att luft inte kan smyga sig in efter pumpen, men det minskar avluftningsbehovet.

Det finns säkert fler. Ideérna, erfarenheterna och diskussionerna är vad som gör detta forum så värdefullt!

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #8 skrivet: 21 september 2006, 13:55:21 »
Speciellt att höja trycket kommer att kosta pumpel.

Du menar väl att höja trycket ytterligare?
Eller menar du att man inte skall ha övertryck?
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Nisken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 166
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #9 skrivet: 21 september 2006, 17:30:59 »
Speciellt att höja trycket kommer att kosta pumpel.

Du menar väl att höja trycket ytterligare?
Eller menar du att man inte skall ha övertryck?


Digital föreslår att man ska lägga till ytterligare ett kärl och höja trycket 0.5bar ....det kostar naturligvis pumpel att höja trycket.

Jag menar att man ska titta på alternativa lösningar till det som proffsen vill använda som standardlösning - för att bla slippa ha högre tryck än nödvändigt på pumpen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #10 skrivet: 21 september 2006, 17:51:50 »
Jag har ledningar i taket med luftningar (ev. framtida anslutning av fri kyla, 28mm avstick med avstängare) och mitt nivåkärl sitter 70-80 cm lägre och jag kör trycklöst. Jag har aldrig haft något problem med brinekretsen det enda jag har gjort sedan starten är att jag fyllt på med 1 liter brine.
Men innan jag startade min anläggning körde jag runt brinen ordentligt med 2 körningar med en dags mellanrum och rejäl pump så att jag fick ut all luft ur systemet
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #11 skrivet: 21 september 2006, 18:06:46 »
Jag tror det har sagt här innan att kör man helt trycklöst
så kan man få undertryck på sugsidan.
Och vatten-tätt är inte samma som luft-tätt,
dvs man kan suga in luft.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #12 skrivet: 21 september 2006, 18:15:07 »
Det öppna kärlet sitter på sugsidan och över cirkpumpen så jag tror inte att det kan bli nått undertryck i pumpen
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #13 skrivet: 21 september 2006, 21:40:46 »
Jag har sakt det förut och säger det igen det vita nivåkärlet skall sitta på högsta punkt, går ej detta sätt ett litet 8 liters expansionskärl och höj trycket i köldbärarkretsen till 0.5 bar...

Detta är det rätta sättet enligt vad jag tycker... visst du kan sätta tryck på vita nivåkärlet genom säkerhetsventilen laborera med att stänga ventiler osv osv.. Men det är inte helt rätt.


Det är säkert så proffsen gör och har gjort länge.

...men...här på forumet diskuterar vi ibland okonventionella lösningar, som kanske inte skulle funka om den kom från en leverantör, med en ilsken kund som kräver att allt ska funka nu genast och alltid, men som mycket väl skulle kunna funka med lite handpåläggning.

Vad är frågeställningen? Hur slippa luft i brinekretsen.

Det kan man åstadkomma på många sätt.
-Se till att ingen luft kommer in, går men blir svårt/dyrt.
-Ha ett extra nivåkärl och höja trycket blir dyrt. Speciellt att höja trycket kommer att kosta pumpel.
-Ha en avluftning på höga punkter, billigt och enkelt, men okonventionellt och kräver manuell övervakning.
-Luftavskiljare i brinepumpen, dyrt och garanterar INTE att luft inte kan smyga sig in efter pumpen, men det minskar avluftningsbehovet.

Det finns säkert fler. Ideérna, erfarenheterna och diskussionerna är vad som gör detta forum så värdefullt!

Jag förstÃ¥r inte hur det kan kosta "pumpel"  nÃ¥gra extra tryck med provtryckningssprutan efter luftningen av borrhÃ¥let är det enda som behövs...Och har man dÃ¥ nÃ¥gra smÃ¥ luftningar pÃ¥ högpunkten av sin brineledningsdragning sÃ¥ gÃ¥r det lufta nÃ¥gra ggr med bibehÃ¥llet tryck...
Detta går ej trycklöst då kanske det till och med smiter in lite luft istället... Och allt blir sämre än innan luftningen.

Detta är normal vetenskap allt annat är bara envist tjafs från dom som har annorlunda lösningar..

Detta skulle aldrig göras på nått annat sätt om det vore värmedragning men med sprit då blir det annorlunda tydligen..
Undrar ibland om det dricks lite av brinevätskan... Sc:,h
Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dra Brinerören i taket - Avlufnigsproblem
« Svar #14 skrivet: 21 september 2006, 22:22:47 »
...
Undrar ibland om det dricks lite av brinevätskan... Sc:,h
Det förklarar luften  ...
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!