Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Brine in  (läst 2505 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÄLL

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Brine in
« skrivet: 18 mars 2006, 13:33:09 »
   
   Hej!

En undran nu när det äntligen är plusgrader ute. Vid 5+ ute startar min Atria 8 med brine in +2 grader.
Efter c.a 15 minuter gångtid är brine in -3 grader. Borde inte brine in vara + hela tiden eftersom uteluften är det?
Har monterat utedelen enl. Thermias anvisningar.

Utloggad Adam

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 123
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • SoletAer
SV: Brine in
« Svar #1 skrivet: 19 mars 2006, 10:16:22 »
hej

som så ofta så blir svaret det beror på....
om man kommer från minus eller runt nollan så har batteriet fått ett tunnt lager ned frost på sig. beroende på utetemperatur så avvaktar styrningen olika länge innan en avfrostning sker. det är skillnaden mellan inkommande brine och utetemp som bestämmer detta för en given utetemp.
om stilleståndstiderna blir tillräckligt långa vid plusgrader avfrostar själva uteluften batteriet. innan detta har hänt ligger ju tempen på själva brinen i batteriet på mellan noll och - nånting. när kompressorn startar skickas kall brine ut till batteriet som ju värms med uteluften. det första brinen som skickas ut är ju lite varmare men efter ett tag ställer temperaturerna in sig i jämvikt. inkommande brine kan mycket väl kan vara -3 beroende på hur länge sedan det var en avfrostning.

mvh

Adam
Adam Fjæstad
VD
SoletAer AB

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!