Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Injusteringsventil till stammar?  (läst 2672 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
Injusteringsventil till stammar?
« skrivet: 11 juni 2017, 14:58:23 »
Hur vanligt är det att man behöver det i en Villa för att balansera stammarna?
I mitt fall kommer jag gå ut med 28mm rör från arbetstanken, sedan dela upp 3 st. stammar med 28mm rör.
Kollat lite på STAD ventiler, men dom kräver ju instrument för att veta vad man ställt in och det är ju helt klart överkurs.
Men sen finns ju "LK optiflow" med inbyggt liten flödesmätare, som kanske kan vara något?

Sätter man då en sån på framledningen till respektive stam? Hur skall man tänka vid injusteringen av flöden?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4706
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Injusteringsventil till stammar?
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2017, 15:50:58 »
Hur vanligt är det att man behöver det i en Villa för att balansera stammarna?
I mitt fall kommer jag gå ut med 28mm rör från arbetstanken, sedan dela upp 3 st. stammar med 28mm rör.
Kollat lite på STAD ventiler, men dom kräver ju instrument för att veta vad man ställt in och det är ju helt klart överkurs.
Men sen finns ju "LK optiflow" med inbyggt liten flödesmätare, som kanske kan vara något?

Sätter man då en sån på framledningen till respektive stam? Hur skall man tänka vid injusteringen av flöden?
Ska du ställa flöden ,  sÃ¥ mÃ¥ste du ha en flödesmätare av nÃ¥got slag om du vill komma exakt , dÃ¥ är det
en inställningsmöjlighet för  varje stam som gäller ,  om dina stammar är nÃ¥gotsÃ¥när lika med raddar sÃ¥ behöver du inte tänka pÃ¥ det , det är bara i stora anläggningar som det görs

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injusteringsventil till stammar?
« Svar #2 skrivet: 12 juni 2017, 06:08:52 »
Det där är väl en sanning med modifikation, en av forumets mer kunniga medlemmar sätter in STAD-ventiler i princip i alla anläggningar, så vitt jag har förstått i alla fall.
"Anläggningen kan inte justeras in utan"
I sak håller jag dock med dig, normalt så räcker det att man justerar in flödet efter deltaT, och sedan balanserar flödet genom att strypa in de enskilda radiatorerna för rätt deltaT.
Om man inte har ett nybyggt system med instrypningsprotokoll, då räcker det att justera in efter protokollet, så skall det fungera nära på perfekt.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Injusteringsventil till stammar?
« Svar #3 skrivet: 12 juni 2017, 07:36:07 »
Är det 2-rörsystem så behövs ingen injusterig på stammarna.
Man justerar varje radiator för sig och använder :dt: över varje radiator för justering.
Är det 1-rörsystem så är injusteringsventiler på slingorna nödvändiga, jag skulle valt att sätta dom på returerna i så fall och justera på returtemperatur (framledningen bör väl vara lika).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: Injusteringsventil till stammar?
« Svar #4 skrivet: 12 juni 2017, 07:42:04 »
Tack för svar!
Det rör sig om 2-rörssystem här, men med lite olika belastning och längder på stammarna, därav min fråga :)
Jag börjar utan så får vi se om det behövs kompletteras i efterhand.

Ordern på arbetstanken gick iväg igår kväll ändå. :) Vart en UKV-200, även om jag kanske hade föredragit IVT's toppanslutningar än Nibes sido-dito.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Injusteringsventil till stammar?
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2017, 07:50:07 »
Om du skall byta radventiler sÃ¥ montera IMI Eclips. Tryckoberoende  och funkar perfekt i alla lägen. Bara att ställa in det flöde du vill ha pÃ¥ respektive radiator. Stad behöver du bara om du är nyfiken och vill dokumentera flödet.
 
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injusteringsventil till stammar?
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2017, 08:08:50 »
Det där såg ju riktigt bra ut, men det man kan undra över är väl hur de fungerar i skitiga system, och över tid?
Hur länge har de funnits på marknaden?
Prisbild?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Injusteringsventil till stammar?
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2017, 11:56:20 »
Om du skall byta radventiler sÃ¥ montera IMI Eclips. Tryckoberoende  och funkar perfekt i alla lägen. Bara att ställa in det flöde du vill ha pÃ¥ respektive radiator. Stad behöver du bara om du är nyfiken och vill dokumentera flödet.
Svinbra  tummenupp
Och har man system som har högre tryckfall än 60 kpa så sätter man in stamventiler på de lägsta våningarna/stammar med minst tryckfall, så blir hela systemet ett självspelande piano.
lite samma princip som Danfoss optimal 2 fast du styr varje enskild radiator med en egen tryckventil
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad Perak

  • En viss erfarenhet av VP. Stor av värme/kylsystem i övrigt.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 513
  • Karma +0/-0
  • Varför blir allt sÃ¥ komplicerat till en själv??
SV: Injusteringsventil till stammar?
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2017, 17:34:36 »
Det där såg ju riktigt bra ut, men det man kan undra över är väl hur de fungerar i skitiga system, och över tid?
Hur länge har de funnits på marknaden?
Prisbild?
1. Undvik skitiga system. Det finns bra och billiga anordningar för att ta hand om magnititer. Ökar värmeöverföringen med ca 3% vill jag minnas. Och får på köpet en anläggning som inte sätter igen/bromsar upp eventuellt snålt ställda ventiler. Skitiga system påverkar Alla system. Oavsett val av ventiler.
2. Tekniken har funnits ganska länge. Det är Heimeiers patent.

Jag har själv Heimeiers golvvärmefördelare med samma teknik. Funkar klockrent än så länge. Har iofs bara suttit i 4år. Men flödet ligger exakt, Oavsett driftfall.
Egen VVS företagare sedan -85. I branschen sedan -76.
Inriktar mig inte specifikt på värmepumpar. Men installerar kanske 5-6 st per år. Märkesoberoende. Har mest jobbat med CTC, Nibe, Senast Thermia/Danfoss

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Injusteringsventil till stammar?
« Svar #9 skrivet: 13 juni 2017, 08:14:35 »
 tummenupp
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!