Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dragning golvvärmeslang  (läst 2616 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hjälp med dragning golvvärmeslang
« skrivet: 12 april 2017, 21:36:25 »
Jag håller på att renovera köket och ska lägga vattenburen golvvärme och jag funderar lite hur jag ska dra slangen. Det blir en slinga som jag tänkte dra från tvättstugan som ligger i rummet bredvid.


 Idag har vi ett hus (platta pÃ¥ mark) med direktverkande el, LLVP och VVB, Denna golvvärme i köket är ett första steg i att konvertera till vattenburet värmesystem. SÃ¥ till en början kommer det endast vara den som är kopplad till elpannan, när vi fortsätter konverteringen sÃ¥ kommer det att anslutas radiatorer i övriga huset. Jag vet dock inte när detta kommer att ske men jag vill lägga ner golvvärmen i köket nu när vi ändÃ¥ ska totalrenovera det.

Vi har idag ingen elpanna, min plan är att få tag på en bättre begagnad till detta, gärna en med inbyggd varmvattenberedare då vår är från -79 och bör bytas ut.I framtiden kommer det kanske att bli en värmepump.

Vi har en mycket trång tvättstuga så jag vet inte rktigt vart det är bäst att gå in med golvvärmeslangen, idag är det ett hål i väggen (ca 40x40cm) bakom nedre delen av varmvattenberedare där tappvattenledningarna går till tappställen. Dessutom kommer inkomande vatten upp ut golvet under varmvattenberedaren (bottenansluten), där sitter även vattenmätaren så det är ganska trångt där

Hur skulle ni göra? Min tanke var att gÃ¥ in med slangarna under handfatet   och sedan gÃ¥ vidare till den framtida elpanna, men jag är osäker pÃ¥ om det är den bästa lösningen.

Då det endast rör sig om en slinga behöver jag väl ingen fördelare?

« Senast ändrad: 12 april 2017, 21:45:38 av SSSS »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med dragning golvvärmeslang
« Svar #1 skrivet: 12 april 2017, 23:09:22 »
Det är väl inte helt fel det du säger för en fördelare tar lite plats , beroende på hur många slingor det blir i framtiden ,
under utslagsvasken går väl bra , men fundera på hur du kommer att möblera där i framtiden , Varmvattenberedaren är ju en
modul  60X60 standard och det finns ju takhöjd behövs ca ca 180-210 cm , de  flesta VVB+Panna har de mÃ¥tten , men lite dÃ¥ligt med plats bakom eller under , sÃ¥ där fÃ¥r ingen fördelar plats

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29385
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp med dragning golvvärmeslang
« Svar #2 skrivet: 13 april 2017, 09:06:47 »
Det är väl inte så bra att skarva golvvärmerören så egentligen borde du förbereda för en fördelare om det bli mer rum som ska ha golvvärme.
Om inte så duger det bra att bara ansluta en pusher till golvvärmen.
Kan du inte stapla tvättmaskin + torktumlare på höjden?
Då får du lite bättre plats vid vasken för grejerna.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad SSSS

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 73
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med dragning golvvärmeslang
« Svar #3 skrivet: 13 april 2017, 11:06:45 »
Det är väl inte så bra att skarva golvvärmerören så egentligen borde du förbereda för en fördelare om det bli mer rum som ska ha golvvärme.
Om inte så duger det bra att bara ansluta en pusher till golvvärmen.
Kan du inte stapla tvättmaskin + torktumlare på höjden?
Då får du lite bättre plats vid vasken för grejerna.

Varför är det inte bra att skarva golvvärmerören? (Förstår att det inte är bra att skarva i väggen men det är inte tanken heller), Jag kommer att gå in i tvättstugan genom väggen så för att vinka slangen uppåt eller åt sidan kommer jag att behöva en vinkelnippel.
https://catalog.uponor.com/sv-SE/catalog/golvvaermesystem/kopplingar/uponor-fit-vinkelnippel-utv-gaeng.html

Det kommer (ganska säkert) enbart att vara köket som får vattenburen golvvärme, dvs bara en golvvärmeslinga.
Vi vill helst inte stapla maskinerna på varandra så vi använder dom som arbetsyta vid tvätthanteringen. Tycker att det borde gå att få plats med en Uponor Fluvia T Push-12 under vasken om vi sedan kompletterar med radiatorer i övriga huset.


« Senast ändrad: 13 april 2017, 11:15:30 av SSSS »

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Hjälp med dragning golvvärmeslang
« Svar #4 skrivet: 13 april 2017, 12:58:29 »
Du är på rätt väg , men tänk framåt du ska inte kappa slangarna för kort utan ha dom kanske 60-70 cm långa så det går att ändra installationen senare , inte så snyggt men vad gör det , om du sen har någon reglering för temp så spelar det ingen roll
om den sitter uppochner eller på snedden , vatten har inte ont i ryggen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!