Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Trasigt ställdon till golvvärmen  (läst 6048 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Trasigt ställdon till golvvärmen
« skrivet: 09 mars 2017, 20:22:24 »
10år efter installation så har ett av våra Thermotech 24v ställdon till golvvärmen har gett upp. Två av de andra är nog på väg att ge upp snart de också eftersom de inte är öppna fullt, även när rumstermostaterna står på max.
Nu hänger den trasiga brevid så att vi får värme ut i slingan ändå.

Nu har jag några frågor:

1. Kan jag ersätta ställdonen med annat märke på 24 volts ställdon rakt av. Är de kompatibla med Theromtechs "styrenehet" (röd pil).

2. Kan jag ersätta bara en eller ska man byta alla på en gång?

3. Har läst en hel del på detta forum att bäst är egentligen att köra utan ställdon. Jag har ingen rumsgivare kopplad till frånluftsvärmepumpen, endast en utomhusgivare. Kan jag ändå ta bort alla ställdon helt och justera med framledningstemp/värmekurva, eller kommer variationerna i rumstemperaturen då bli för ojämn? Frågan är alltså måste jag ha en rumsgivare?

187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt ställdon till golvvärmen
« Svar #1 skrivet: 09 mars 2017, 21:43:30 »
Varför kosta pÃ¥ en massa pengar när du inte behöver ,Ta bort dom och stryp in med en skillnad pÃ¥ slangarna ca 4-5 C mellan ut och in det gör att du alltid har ett  flöde i slingorna som överensstämmer med den temp som du vill ha rummet , sovrum kanske 5C skillnad nÃ¥got svalare
Förklaring : Vid termostatreglering får du konstiga flöden ibland stort ibland litet , tempen slingorna varierar och ställ in på VP kurvan som stämmer med det du vill ha i temp , blir det för varmt i soven stryp lite till på den slingan
« Senast ändrad: 09 mars 2017, 21:49:51 av 25fOCUS »

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Trasigt ställdon till golvvärmen
« Svar #2 skrivet: 09 mars 2017, 22:26:17 »
Ok tack. Ja, jag har ju som sagt läst lite om detta på forumet.

Du menar alltså att jag inte behöver en innegivare?
Hur stryper jag in slangarna?





« Senast ändrad: 09 mars 2017, 22:43:17 av Dr Hyde »
187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt ställdon till golvvärmen
« Svar #3 skrivet: 10 mars 2017, 11:21:15 »
Ok tack. Ja, jag har ju som sagt läst lite om detta på forumet.

Du menar alltså att jag inte behöver en innegivare?
Hur stryper jag in slangarna?
Du behöver nÃ¥gon form av styrning , utegivare , men den finns väl i värmekällan VP Panna eller annat  ,den fördelare du har , har väl ingen styrning  efter utetemp , bara styrning av framledning för varje slinga , Strypning : du har en hatt till vänster pÃ¥ fotot , likadana ska det vara till alla , skruva ned en i taget och mät temp pÃ¥ den slingan ska skilja  ungefär 4-5C in och ut
Fortsätt med nästa , sen for du vänta ett dygn för kontroll temp och ev. efterjustering kan ta ett tag
golvvärme är trögt PS  Skruva ned  dom fullt och upp igen sedan ned till hälften , är det svalt skruva upp och tvärtom för varmt men skruva inte för mycket , smÃ¥ steg, kolla även att dom smÃ¥ pinnarna gÃ¥r lätt ,tryck med nÃ¥got pÃ¥ dom plastskaft
« Senast ändrad: 10 mars 2017, 11:36:16 av 25fOCUS »

Utloggad Dr Hyde

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Trasigt ställdon till golvvärmen
« Svar #4 skrivet: 10 mars 2017, 12:44:02 »
Jag var rädd för det svaret...
Tyvärr finns inte några manuella "hattar" kvar, den enda som finns är den som sitter där (till badrummet). Har sökt på nätet efter dessa manuella men hittar inga. Någon som vet var jag kan få tag på dem?

Utegivare har värmepumpen , och det räcker alltså menar du.


187kvm. Frånluftsvärmepump Nibe Fighter 360P. Golvvärme på bv, radiatorer på öv.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4705
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Trasigt ställdon till golvvärmen
« Svar #5 skrivet: 10 mars 2017, 13:15:35 »
Jag var rädd för det svaret...
Tyvärr finns inte några manuella "hattar" kvar, den enda som finns är den som sitter där (till badrummet). Har sökt på nätet efter dessa manuella men hittar inga. Någon som vet var jag kan få tag på dem?

Utegivare har värmepumpen , och det räcker alltså menar du.
Om du har nÃ¥gon beteckning pÃ¥ fördelaren , skriv upp och ring Thermotech , det är kanske samma gänga pÃ¥ dom nya , säg att du har foto och kan maila dom , finns tre lagerställen norra ,mellersta och södra delen av landet 

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!