Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Thermia duo 12 underdimensionerad?  (läst 13073 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Quercus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #30 skrivet: 02 februari 2012, 11:38:38 »
Det visade sig delvis vara delvis cirkpumpen på köldbärarsidan. Med den bytt sjönk brinedeltat, dock fortsatt högt 6-7. Vad som var värre var att trots nu bytt växelventil är fenomenet med att varmvattnet sjunker på nån timme utan att man tappar, kvar. Serviceteknikern tror på någon internläckage, dvs varmvattnet läcker ut i systemet, men oklart hur. Saken skall utredas vidare - rent mystiskt. Nu bytt kompressor, KBcirkpump, växelventil således och fortsatt ineffektivt med konstant tillsats som inte hämtas hem... Några idéer? Kanske beror det orimligt höga brinedeltat på att den extrema ineffektiviteten gör att man tar ut extremt mycket ur vad borran ger (in 2, ut -5)?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #31 skrivet: 02 februari 2012, 13:01:26 »
Är pumpen ineffektiv medför det att den tar lite värme från borrhålet vilket i sin tur leder till lågt deltaT.

Om det bara är ett borrhÃ¥l mÃ¥ste man med en sÃ¥ pass kraftig pump räkna med högt deltaT. Är det ett eller tvÃ¥ borrhÃ¥l och hur djupa är de? 
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Quercus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #32 skrivet: 13 februari 2012, 12:39:02 »
Är pumpen ineffektiv medför det att den tar lite värme från borrhålet vilket i sin tur leder till lågt deltaT.

Om det bara är ett borrhål måste man med en så pass kraftig pump räkna med högt deltaT. Är det ett eller två borrhål och hur djupa är de?

Borrhålet (ett) är ca 205 m.
Du har helt rätt med effektivitet och brinedelta - slutsatsen är snarast att den effektivt tar så mkt ur borrhålet att brinedeltat hålls högt. Misstanken är då istället att ngt fungerar dåligt i anläggningen som helhet, vilket kräver orimligt/ovanligt högt uttag.
Servicekillen tror nu att enda förklaringen till sjunkande VV trots ingen tappning, mm märkligheter beror på hål inne i VVberedaren, så dess tank skall nu provtryckas för att visa detta, så det blir en ny tank med till slut också, möjligen filter om vattenkvaliteten visar sig vara boven i dramat. Det skulle därmed vara denna ineffektivitet hos anläggningen som gör att brinedeltat är så högt, då den får ta mer ur borrhålet än vad som normalt skulle krävas.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #33 skrivet: 13 februari 2012, 12:45:24 »
Om du har ett hål mellan beredaren och yttermanteln så borde trycket stiga på din manometer på värme sidan. Har du koll så inte den ligger uppe på 1.5 bar eller vad du nu har för säkerhetsventil. Ligger den högt uppe hela tiden och det droppar från säkerhets ventilen? Annars har jag svårt för att tror det är beredaren. Jag har lite samma fenomen. Min laddar ca varannan timme fast jag inte tappar något vatten. Men det är inget direkt fel. Beror lite på var givarna sitter. Har du hög effekt i din vp när du laddar beredaren så hinner du komma upp i stopp temp innan värmen har hunnit överföras till beredaren. Då brukar man kunna se att tempen i beredaren sjunker igen efter vv laddning. Pågår lite olika men jag kan se det lätt i en halv timme efteråt medans temperaturerna mellan mantel och beredare jämnar ut sig.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Thermia duo 12 underdimensionerad?
« Svar #34 skrivet: 13 februari 2012, 17:14:02 »
Borrhålet (ett) är ca 205 m.
Du har helt rätt med effektivitet och brinedelta - slutsatsen är snarast att den effektivt tar så mkt ur borrhålet att brinedeltat hålls högt. Misstanken är då istället att ngt fungerar dåligt i anläggningen som helhet, vilket kräver orimligt/ovanligt högt uttag.

Jag håller inte med om den tolkningen. Om något inte fungerar som det ska leder det till mindre uttag av värme från borrhålet. Ett ovanligt högt uttag av värme skulle betyda att pumpen fungerar högst förträffligt med hög effekt.

Pumpen bör ta ca 8 kW från borrhålet. Det och över 400 meter slang gör att det inte är rimligt att nå deltaT på 3-4 grader, det skulle kosta alltför mycket drivenergi till köldbärarpumpen. 3-4 grader är rimligt för en pump på runt 7 kW. 6-7 grader låter dock lite högt. Är givarna kontrollerade så att det är noll differens vid rundpumpning av köldbäraren när kompressorn står still?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!