Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Radiatorer i enrörssystem och VP  (läst 13605 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Svejsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Radiatorer i enrörssystem och VP
« skrivet: 18 mars 2004, 15:33:58 »
Erfarenheter någon?
Enligt "förståsigpåare" och installatörer jag pratat med lite krångligt (eller inte lika enkelt som i ett tvårörssystem) att få VP att fungera tillfredsställande. Varför?

Har radiatorer i enrörssystem i en villa från -74 och är intresserad av bergvärme som uppvärmning. (Tyvärr har tidigare ägare slarvat bort dokumentationen/beräkningar om uppvärmningssystemet.)

MVH Hans
Thermia Diplomat 8, 165 m aktivt, Thermia Online, Uppvärmd yta 115+115m2 m. enrörssystem med 6 slingor och 14 radiatorer. Boende i mälardalen...

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #1 skrivet: 18 mars 2004, 19:37:39 »
Ettrörssystem är ett jäk... skit som nÃ¥n snÃ¥ljÃ¥p kom pÃ¥. Knepigt att dimensionera och bökigt att strypa in.  :(

Problemet är att det avkylda vattnet frÃ¥n radiatorn före inte skickas tillbaka direkt för uppvärmning utan skickas vidare till nästa radiator pÃ¥ slingan. Dom är alltsÃ¥ seriekopplade. Sista radiatorn pÃ¥ en sÃ¥dan slinga brukar behöva var dubbelt sÃ¥ stor som den första eftersom vattnet kallnar efterhand. Men man spar ju nÃ¥gra meter rör och en hel del kopplingar om man placerar ut slingan rätt.  ::)  
Hade ett sÃ¥dant i huset jag bodde i förut och blev aldrig vän med det!  >:(

I ett tvårörs system sitter radiatorerna parallellkopplade och får alla lika varmt vatten. Mycket lättare att justera in.

Dessutom vill en värmepump alltid ha så bra flöde som möjligt för att fungera bra och med paralellkopplade radiatorer blir det mycket bättre än med seriekopplade.
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

admin

  • Gäst
admin
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #2 skrivet: 18 mars 2004, 22:30:45 »
Man brukar räkna med att dimensionera varje radiator i varje enskild slinga 7% större än den första i slingan.

T.ex. du har 4 radiatorer i en slinga, alla skall ge 500 w i effekt, då skall :

första radiatorn dimensioneras för 500w vid 55/45 graders fram/returledning.

andra radiatorn skall ge 535w vid 55/45

tredje 573w vid 55/45

fjärde 675w vid 55/45

Har du ännu fler radiatorer/slinga så skall dom "överdimensioneras" ännu mer för att ge adekvat effekt.

Problemet med detta är att du tappar ett antal grader för varje radiator som vattnet passerar, och för att sista radiatorn skall få tillräckligt hög temperatur så måste framledningstempen vara relativt hög.

Detta brukar resultera i att värmepumpen när den som bäst behövs - när det är riktigt kallt ute - slår av p.g.a. för hög framledningstemperatur, och elpatronerna får ta hela uppvärmningen.

Hur det skulle fungera för dig beror på vilken typ av enrörs-system du har, jag har hört talas om allt mellan 2 och 5 slingor i ett hus av normal storlek. Har du bara 2 slingor så har du många radiatorer i serie vilket försvårar värmepumpsdrift.

Har du t.ex. 5 slingor med 3-4 radiatorer i varje slinga så kan det fungera skapligt, speciellt om du har ett välisolerat hus.

Jag har en bekant som det fungerar bra för, han har 4 slingor.

Om möjligt, försök "hitta" någon med samma hus som dig som redan installerat värmepump. Och fråga ut honom/henne om hur det fungerar.

Detta forum kanske kan ge dig svar, vad har du för hus?

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2004, 23:29:42 »
Svejsan... håller med tidigare talare.... dessutom kostar dom större raditorerna mera så i slut-
ändan vet jag inte om det ens blev vinst... statlig reglering (förbud) skulle väl va nåt (ibland), nu vaknar
väl dom flesta till.. vissa saker för inte mänskligheten framåt..... men vi gör vårt bästa ändå...

Nu till din fråga, en motfråga som ger facit.... hur varm är stig resp retur vid svinkyla? om du har
under 60 fram och50 på returen, (viktigast vad du har för returtemp inte över 48-50 grader)....
då ska det gå bra...
Jag har en bekant som jag tittat hos där funkar det helt ok... man kan begränsa tempen vid svinkyla
så inte vp slår av pga av hög returtemp efter ett tag blir det (för) svalt inne...
han har värsta Tuulikivin (ursäkta stavningen), som han eldar i som tillskott...
det funkar helt ok, nja jättebra ska det nog va... 0 timmar tillskott hittills (6 år gammal pump).
Utan kamin kan man tänka sig lös fläkt, löst oljefylld radiator.... alt. nån fast monterad elradiator...
istället för hög tillskottseffekt till pumpen vid svinkyla, så inte kompressorn "släcks" pga höga
temperaturer......
Skulle du få korta gåntider och höga temperaturer, satsa då på en acktank på tex 200l, mellan vp
och första radiatorn.....   (tips bara för att tänka pÃ¥ placeringen)....
Summa summarum.... är tempen pÃ¥ framl/retur  ok vid svinkyla, dÃ¥ kan du simma lugnt.....
Om du har för höga temperaturer kan det va som vanligt termostater som kärvar, strypningar
som kan minskas... men som sagt lite klurigare vid ettrörssystem.... du har nog en bypass oxå
vid varje radiator som kan justeras.... behövs om du stänger av en radiator.....    allt kan grovkollas
om du har värmen igång och du kollar toppen och botten på varje radiator.... dom ska va varma
hela vägen upptill, svalare i botten osså avtar tempen lite vartefter du följer slinga men inte så
mycket...  Tempskillnaden pÃ¥ stig/retur säger oxÃ¥ en del om hur systemet funkar, den bör inte va
för stor då kan du "trimma" systemet så det avger mera värme....
Puhhhh ska sova nu fiske från 05 00 imorrn huvvva jobbit men kul.....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Svejsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #4 skrivet: 22 mars 2004, 10:14:03 »
Hej igen,
Jo jag har ett Mexiteglat Götenehus från 74 på 114 kvm entreplan och 114 inredd källare. Bor i Uppland.
Jag kollade i pannrummet på slingorna det visade sig att det är 4 slingor till entreplanets sju (+ troligen garagets) radiatorer samt 2 slingor till källarens 5 raditorer.

Ut från pannan har jag ca 55 grader när det är som kallast. Det är lite knöligt att ge ett värde på detta då jag shuntat för hand (troligen något oexakt).

Tyvärr har jag inget värde på returtempen då det saknas termometer innan pannan.

Min Oljeförbrukning har varit relativt låg ; som mest 3,3 kubik/år de senaste 5 åren (inkl varmvatten).
Jag har dessutom en vind jag eventuellt avser inreda senare, och då dra upp vattenburen värme till , på ca 60-80 kvm.
Just nu sÃ¥ är en Thermia diplomat 8 (8kW) med 150 m aktivt borrhÃ¥l (Foderbiten kostar: 550kr/m foder) mest intressant. Eldragning frÃ¥n central till pump ingÃ¥r (Ca 7 m). Demontering och bortforsling av gamla pannan och tanken samt nyinstallation av 2 radiatorer ( tvättrum + pannrum)  samt byte av en defekt radiator; allt för 128-134' (beroende pÃ¥ om jag vill ha Thermia Online eller ej).
Ovanstående vet jag innebär just nu en väldigt hög täckning av pumpen (ner till -15- -20) och väldigt lite elpatrontid - men jag måste se framåt...

Enligt installatören är det troligen inga problem med ett enrörssystem (alternativt: Om det blir så ordnar vi det sen...).

1. Tror den samlade expertisen (?) här att det kommer att bli bekymmersfritt eller kan det bli en cirkus med för hög retur temp=elpatrontid  ??? ?

2. Är Offerten rimlig / en bra deal?

3. Ventilationen på huset är huvudsakligen självdrag (har bara spisfläkt). Bör man komplettera med mer mekanisk ventilation (Frånluft) på en gång eller är konstruktionen på Götenehus även konstruerad för elradiator drift (dvs utan olje/vedpanna som hjärta i självdragsfunktionen) ? Är det någon som har erfarenheter?

/Hans


Thermia Diplomat 8, 165 m aktivt, Thermia Online, Uppvärmd yta 115+115m2 m. enrörssystem med 6 slingor och 14 radiatorer. Boende i mälardalen...

admin

  • Gäst
admin
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #5 skrivet: 22 mars 2004, 21:34:16 »
Med den framledningstemp du anger borde det inte bli några problem, du kan dessutom säkert trimma in ditt system så att kravet på framledningstempen sänks med några grader om du lägger manken till.

Vad gäller priset verkar det inte vara så tokigt, lite kort aktivt djup dock, men jag är ingen expert på borror.

Om jag vore som dig skulle jag dock kolla på en likvärdig anläggning (effektmässigt) hos värmpump.biz (klicka på annons ovan) samt ta in en offert från en "mindre" rörfirma på montage och övriga åtgärder som du anger i ditt inlägg.

Begär pris för borran hos några olika borrare, inklusive slang och sprit.

Tror nog att du skulle kunna klippa ett antal sköna tusenlappar på den summa du angivit.

Mera bök dock med flera entrepenörer, men det är en viktning du själv måste göra.

Lycka till
/Rickard

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #6 skrivet: 22 mars 2004, 22:55:36 »
Ang självdrag...... her du imma pÃ¥ fönstren vid kyla?  har du pyttelite längst ned =ok... men har du
imma mer än nån enda centimeter då har du dålig ventilation......... vid storkok och en massa
tvätt kandet väl fÃ¥ bli lite imma....... men det är ett varningstecken....   visst är jag veten-
skaplig.....
Det är inte så att "köksfläkten" även sköter om frånluften från wc o tvättstuga... då är det hellugnt...
Har du kollat så du har springventiler för tilluft i fönstren? eller i väggen tex fresh ventiler...
viktigt som tusan men det borde oxå va ok.....
VP.... har du max 55 fram skall det inte va problem, ej heller med för hög returtemp...
osså kan man alltid öka cirkulationen lite som Rickard antydde....
En sista sak beställ en rumsgivare direkt från start, det är en guldgrej som man tjänar igen...
det finns nog en del att läsa om det här.....
Kör en rövare.... jag skulle gärna vilja handla av dig....... men då får du bjuda på en
rumsgivare (kanske 500:-), osså MÅSTE jag ha ett djupare hål jag ska ju öka uppvärmda ytan sen
och då kommer borran att belastas för hårt..... du bjuder på 10 meter... och jag köper 10 meter
av dig (kostar väl 150-200:-/meter)....  dÃ¥ har du en affär!!!!!
då får du alltid fin temp in det ger bättre verkningsgrad...
Du kommer ju att värma nästan 300 kvm när du är "klar"...'
Lycka till (med prutningarna oxå) kör hårt....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Svejsan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #7 skrivet: 23 mars 2004, 10:35:45 »
Nja, jag fegar ur och kör totalentrepenad och försöker få firman att skriva in några garantier/åtagande i köpeavtalet så att de ser till att installationen blir väl omhändertagen.

Om jag nu tar denna Offert så:
Jag tror att jag kan fÃ¥ nÃ¥gra extra meter foder pÃ¥ köpet och 10 meter extra aktivt borrhÃ¥l i priset. Jag vet att jag har en 15-20 m till berg. Dessa meter borde ocksÃ¥ kunna ge nÃ¥gon värme.  Beräkningsprogrammet Thermia hade gav 136 meter aktivt :o.
Och sist men inte minst: har fått ett bra förtroende för den här lokalt förankrade entrepenören som även gör servicen.
Jag ska bara se vad jag får för offert från en IVT representant som var hos mig i förra veckan.
Den första IVT-mannen som var här har pÃ¥ knappt en mÃ¥nad inte lyckats fÃ¥ ut  en offert. Även om han lyckas gÃ¥ ner lägst gÃ¥r han bort för vem vÃ¥gar lita pÃ¥ att en sÃ¥dan är kundfokuserad när det gäller ?

ApropÃ¥ ventilation: Källaren är välförsedd med väggventiler. Jag har satt upp en Paxfläkt i tvättstugan som är kombinerad med duschhörna för att kunna forcera utventilering. Annars gÃ¥r självdraget frÃ¥n tvättstugan via en skorstenskanal. PÃ¥ ovanvÃ¥ningen gÃ¥r Köksfläkten i separat skorsten och badrummen i separat "skorsten". Har dock inte noterat nÃ¥gon fukt att tala om  pÃ¥ fönster (förutom där jag har haft rullgardinen nerdragen...). Dock har jag inga springventiler i fönstren pÃ¥ entreplan och inga andra ventiler pÃ¥ entreplan.
Jag fÃ¥r väl riva gummilisterna jag satt upp runt fönster  ;D.
I källaren låter jag en avfuktare stå på när jag torkar tvätt inomhus - vilken jag avser sedan ska vakta och få bort ev. råhet.
Känns som man till slut är på gång...
Tack för all hjälp!

/Hans
Thermia Diplomat 8, 165 m aktivt, Thermia Online, Uppvärmd yta 115+115m2 m. enrörssystem med 6 slingor och 14 radiatorer. Boende i mälardalen...

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #8 skrivet: 24 mars 2004, 01:25:54 »
ang gummilister... man kan ta bort en del av listen (på överkanten) men det är bäst med sprinventil...
får du rekordkyla eller tex storm kan det va skönt att kunna stänga igen helt ellet delvis tillfälligt....
Jag tycker Thermia har bättre styr än IVT... jag använder båda sorterna.. men oavsett vilken pump
du väljer skall den kompletteras med en rumsgivare kopplad till pumpens styrdator, den finjusterar
värmen. den sparar energi på vår sommar, mot att bara ha en utegivare, den känner ju inte av
tex solinstrålning....

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #9 skrivet: 24 mars 2004, 11:04:45 »
Tja, jag har ett ettrörssystem och en CTC VP. Men trots det så funkar det alldeles utmärkt. Om jag inte minns fel så hävdar CTC att deras produkter fungerar såväl med två- som ettrörssystem.
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Radiatorer i enrörssystem och VP
« Svar #10 skrivet: 02 april 2004, 19:19:23 »
Här några erfarenheter av vår granne som installerade VP för 6 år sedan i ett 1 1/2 plna hus ca 140 m2 me källare ovh en-rörssystem i vånongsplanen (och kanske 2-rör i källaren, vi vet inte hur rören är kopplade i bjälklagen):

Den första vintern fungerade systemet dåligt. Sista elementet, i garaget fick dåligt med värme.

Åtgärder som blev dyr för installatören som på den tiden var ovan vtill kombinationen enror och VP :
- Extra element med fläkt kopplad sist i värmeledningen (troligen för att få ner returtempen)
Kraftigare cirkulationspump ( troligen större tryckfall och flöde)

- Byte till kraftigare cirkulationspump (i 2 omgångar). Grannen anser att bytet var det steg var viktigast för att fixa värmen i sista elementet

Han mindes inte stigarledningens temp under oljeeran.
I vårt hus, som i viss mån liknar grannens och byggts av samma byggmästare behövs 40 grader i stigarledningen vid 0 grader och 50 till 57 grader vid -15, beroende på hur mycket det blåser (vi kör med olja, planerar att skaffa VP)
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!