Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ved & VP som komplement?  (läst 9054 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
Ved & VP som komplement?
« skrivet: 07 augusti 2007, 16:12:24 »
Halloj,
Har vattenburen ved idag men skulle vilja ha lite avlastning på eldandet så det går att åka bort en helg i Januari utan att ha ångest ;).
Tanken är väl att den även ska hjälpa till när jag eldar i panna & kamin, för att flytta runt värmen bättre än nu.

Vad tror ni är det här en lösning som känns riktig? Vad händer med pumpen när det blir -20 ute den helgen man åkte bort, stannar allt eller blir det helt enkelt inte lika varmt som det blir vid -7 samt att den inte alls är effektiv??

Är det en bra back-up, eller ska jag köpa större acktankar å elda rejält 3ggr i veckan??

Bor i södra Dalarna i ett trähus från 30-talet, 120kvm i 2plan + källare.

Källaren är kall, sätta pumpen där?


Ja, mycket frågor blir det, men någon kanske har något bra förslag Thumbsup

Skickar med en planskiss över husets "mellan" plan

 *vinkar*

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #1 skrivet: 07 augusti 2007, 16:14:03 »
Kan ju tillägga att hallen är kall som  >:D inte skönt...
Pumpen där eller i V-rum eller källaren??

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #2 skrivet: 08 augusti 2007, 15:32:43 »
Hej larsostman.

Sätt den i hallen så att den blåser mot vardagsrummet, välj en pump med högeffekt så ar du har lite att ta av när cop sjunker vid -20. Problemet är om du blir borta länge och inner temp sjunker under 15-16 gr då kan det bli problem med av frostning.
Själv valde jag en nocria 14 men fick en 18 för att 14 var slut, den ger 9.7kw vid +7,  den borde ge 3,5-4kw när det är kallt, och med den klarar jag grund värmen, tillför själv tillskottet med en Tulikivi kamin, efter att jag installerade Nocrian sÃ¥ blev det mycket bättre (jämnare) värme spridning frÃ¥n kaminen pÃ¥ nedre plan i huset. ::)
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #3 skrivet: 08 augusti 2007, 16:20:02 »
Kommer jag även åt köket om den sitter i hallen?
När jag läst om lite produkter så verkar det som om de med hög effekt har sämre COP Sc:,h stämmer det eller har jag missförstått något?
Vad händer vid avfrostningen, stannar den tills det blir varmare ute eller lämnar den sämre effekt? Efter hur lång tid kan de få problem?

Kan det vara vettigt med en Multi anläggning? Såg på Nettopump något paket för ca10-12´. En i källaren å en på första planet. Kan det vara nåt, vilka för/nackdelar?

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #4 skrivet: 09 augusti 2007, 13:52:42 »

Hög effekt= lägre cop,  men nästan alla är rörande överens om att det är effekten som är nr1 och att cop värdet har mindre betydelse i sammanhanget. jag tycker det har större betydelse att man väljer en pump av ett känt märke.
SÃ¥ länge man har ett cop värde som är högre än 1.3 dvs 30% högre än tillförd effekt sÃ¥ mÃ¥ste det gÃ¥ jämt upp med tillförd effekt(osäker om fläktarnas effekt räknas med i cop beräkningen), de flesta pumpar klarar att leverera värme till 20-25 minusgrader,  tillför du 2000W sÃ¥ ska du fÃ¥ ut 2600W.
Verkningsgraden minskar om ute delen inte frostar av ordentligt, de flesta modeller vill ha 15-16 grader inomhus temp för att kunna frosta av utomhus delen.
Jag tror inte att du ska få några problem att få värme till köket om du kan placera inner delen så att den blåser lite mot öppningen, eller varför inte välja en modell med swing funktion.

Multi modellen som du har tittat på, den är av on- off typ jag blev avrådd av firman (ägaren), det är bättre att välja en av inverter typ i stället.
ska du köpa en multi modell, så välj en modell som du kan styra innerdelarna separat, du vill kanske inte ha samma temp i källaren som i bostads delen. b00k
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Gano

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Hammarö
  • Antal inlägg: 2046
  • Karma +10/-3
  • Kön: Man
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #5 skrivet: 09 augusti 2007, 23:10:46 »
Hej.

Detta med COP och storlek på maskin är lite knivigt att förklara.

En Volvo med en 140 hk motor är egentligen samma motor som varianten med 170 hk. Skillnaden är att man använder en annan programmering som bl a ger en större öppningsvinkel på gasspjället.

Precis samma sak återfinner man ganska ofta på värmepumpar, speciellt i området med storleken 7 - 9 - 12. Man har begränsat varvtalet på kompressorn på de mindre storlekarna. Eftersom verkningsgraden (COP) ökar då man minskar energibelastningen på värmeväxlarytorna så får man högst COP på de mindre modellerna.

MEN. Vid samma effektuttag blir COP samma.

I spannet som börjar ovanför storlek 12 (storlek 14-18) är ofta allt större, kompressor, värmeväxlare etc, fläktarna är kraftigare. Men samma resonemang gäller ofta där också.

Tar man och jämför en storlek 14 (med stor kompressor och värmeväxlare) på halvfart och en storlek 9 som går som det ylar, så är COP högre på den större maskinen. Förutsatt att man tar ut samma värmeeffekt alltså.

Hoppas att du förstod något, det är inte lätt att förklara..

MVH/Gano

-Detta är generellt sagt, man bör veta just vilken modellserie man pratar om ovh vilka storlekar man jämför.
2 luft/luftvärmepumpar, Daikin N35 Siesta (-17) och Hitachi RAK25 (-04). Kör aldrig elvärme, har monterat ner 7 radiatorer. 8 kvm Lesol 3 AR Lazerplate solfångare värmer varmvatten (-05). 125 kvm direktelshus från 1979, tilläggsisolerat och fönster med argon/lågenergiglas. F-ventilation. 3 som bor hemma, 1 tonåring. Småförbrukare, ca 9500 kWh/år. Braskamin installerad 2010. Körde ett stenhårt sparrace för några år sedan, är för bekväm numera.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #6 skrivet: 09 augusti 2007, 23:48:07 »
Vad tycker ni om lämpligheten med att ha en som back-up överhuvudtaget?
Är det en bra ide, eller har ni lämpligare förslag i rockärmen ;)

Utloggad Meanstreak

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 105
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Övertygad monsterdiggare
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #7 skrivet: 10 augusti 2007, 10:38:51 »
Back-up! njaa, lite dyr investering för back-up. du har en acktank, varför inte en luft-vatten pump?? betydligt dyrare investering än LL men ekonomin/ Ã¥terbetalningstiden är hyfsad för priserna har börjat att falla  och kommit ner pÃ¥ vettiga nivÃ¥er. Sc:,h
Meanstreak ägare , AWYZ18LB nocria, Hus 1 1/2 plan 145m2 boyta +källare 75m2  bygg Ã¥r -28, timmer stomme, tilläggsisolerat, vatten buren el 25000kw total. tulikivi kamin 6-8m3 ved, ort Sundsvall. numer under 20000kw, 2007 förbrukning 17300Kw. 2008 förbrukning 17000kw.2009= 16000kw

Utloggad Bosse-värmepumpsdo

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1378
  • Karma +12/-4
  • Jag älskar med värmepumpar!
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #8 skrivet: 10 augusti 2007, 16:36:28 »
Bra beskrivning Gano!

Använda VP som back up vid -20 grader är inte riktigt välgenomtänkt (använd elradiatorer i stället)

När en luft/Luft eller luft vatten klarar din uppvärmning (vid lite högre temperaturer helst +) så är det fullkomligt vanvettigt att jobba med ved hur billig den än är. (mycket dålig timpeng (kinesisk timpeng))

Sätt in två och dra ned eldandet till under -7 grader istället! jag vet gratis går inte att jämföra med men om du gjorde något annat i stället (nästan vad som helst)!
« Senast ändrad: 10 augusti 2007, 16:42:02 av Bosse-värmepumpsdo »
Det är bara att åtgärda och återgå till budget!

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #9 skrivet: 10 augusti 2007, 21:43:37 »
Timpenningen är dålig, jag vet.
Vattenburen ved är det enda som vi har för värme & tappvatten.
Själva eldandet har jag inga problem med om man bortser  till själva kap/klyv förfarandet.
Det jag menar med back-up är;
1.  blir sen hem en kväll, behöver inte börja elda utan kan gÃ¥ & lägga sig & elda dagen efter utan att det blivit svinkallt i huset.
2.  Man kan Ã¥ka pÃ¥ en veckas semester utan att huset fryser ihop. Det behöver inte vara 20 ºC & shorts klimat i tvrummet men inget gÃ¥r sönder.
3.  Huset skulle mÃ¥ bra av fler element pÃ¥ det planet som jag ritat av, istället för att lägga ned pengar pÃ¥ det sÃ¥ tar pumpen det.
4.  FÃ¥ ett trevligare inomhus klimat.

Det är möjligt att när man märker hur bra det går med pump så slutar man mer & mer att elda för värme utan bara för vatten... Vad vet jag.

Men att göra en komforthöjande investering i form av fler acktankar samt fler element runt i huset hjälper mig ju bara när jag är hemma, så jag måste ju fortfarande hitta ett alternativ för att få loss lite tid.
Att instalera en L/V anläggning känns inte rätt, priset för installationen samt att jag fortfarande har ett för klent uppbyggt radiator system i huset. Så då ska man in med det också, mycket pengar bara för att lösa mina första 4 önskemål. eller???

L/V pump kostar väl som minst 50-60´ink inst med en "ful" pump?

Utloggad jompaa

  • Lär av andra sÃ¥ slipper man göra misstagen själv.
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Näsum
  • Antal inlägg: 738
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Ja se transistorer!
    • index.htlm
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #10 skrivet: 11 augusti 2007, 00:59:05 »
Tycker med du ska placera din pump i hall så den är riktad mot vardagsrummet.
Har liknande montage och bor söder om Arvidsjaur och behöver inget tillskott på värme förän vid -17.
Då stänger jag av den och kör med ved istället.
Läs info i underkant resten.
Min Ã¥rsförbrukning  förra Ã¥ret var strax under 10.000 kwh. Min pump är pÃ¥ 6,8 kw
/Bosse
3 st Panasonic CS/CU-NE9PKE, installerad av kylmontör 07-02-2014. Villa -68 1 plan 122 m², källare med garage 125m² pellets Baxi Millenium 20Kw+CTC 1100 family. Växtzon 1, 17 m.ö.h tomt på ca 1790 m² som samt robotgräsklippare Selekta som ombesörjer klippning av gräsmattan.

Utloggad larsostman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 495
  • Karma +0/-0
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #11 skrivet: 11 augusti 2007, 01:18:43 »
Det låter ju utmärkt!
Då är det till att leta upp en bra pump på ca 6-7kwh.
Förslag? Din Panasonic verkar ju bra! Ska kolla priser på den modellen.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #12 skrivet: 12 augusti 2007, 07:31:43 »
hej
köp en nocria 14 eller 18 så har pulver ..även om det blir 24 grader kallt

dom kostar inte just nå mer än en vanlig maskin å ger 9-10kw värme + att dom har flera fina finesser

tror inte det fins nån annan maskin som är i samma klass än

huset du har verkar ju hyfsat bra för att köra luftpump i,bra planlösning


Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #13 skrivet: 12 augusti 2007, 21:46:22 »
Så skönt att vi kommit så långt att man kan kombinera eldning med värmepump.För ett par år sedan var det två läger,antingen det ena eller det andra.Som Volvo och Saab entusiaster ungefär,blinda att se verkligheten.Klart att värmepumpen är ekonomisk och bekvämast upp till några köldgrader,för att sedan elda när det är riktigt kallt,och pumpen ger sämre verkningsgrad.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad leifa.k

  • Amatör, absolut ingen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Östergotland
  • Antal inlägg: 1999
  • Karma +4/-1
  • Kön: Man
SV: Ved & VP som komplement?
« Svar #14 skrivet: 13 augusti 2007, 12:25:33 »
Det är möjligt att när man märker hur bra det går med pump så slutar man mer & mer att elda för värme utan bara för vatten... Vad vet jag.
L/V pump kostar väl som minst 50-60´ink inst med en "ful" pump?

Väldigt stor "risk" för det skulle jag vilja påstå.
Vedex 2000 -95, Dragbegränsare Z150, Thermomatic cbj, 800l acktank, braskamin, Citcops panasonic ll/vp E12CKP, FTX Heru 100s EC A, 90 st. 58-30 X rör frÃ¥n Sfinx. Begagnad Nibe 1210-7 3000kr Bosch Compressor 6000 LWM 8KW, 200m borra. Hus 1930 tillbyggt 30m2 -02 1,5 plan 115m2  21-22gr.+ hel källare 18gr, Kulvert ca 10m.  garage 50m2. Östergötland

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!