Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Okunnig tjej med krÃ¥nglande bergvärmepump GT6 HJÄLP!!!  (läst 1514 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad masko

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
Halloj!

Undrar om ni kan tipsa mig om vad som ev kan vara fel då min Carrierpump larmar om att kompressorn blir för varm och larmar om GT6. Detta resulterar i att pumpen stänger av vilket inte är speciellt glädjande med -20 ute...
Kan jag ha för hög/låg värme inställd så att pumpen får jobba för mycket. Köldbärarvätska finns det och lufttrycket är helt ok. Alla radiatorer på max flöde....

Kan jag kringgå felet genom att bara använda elpatron(tillskott)?

Hjälp snabbt tack!!! *vinkar*

(Filtret nyligen rengjort, 6 kw elpatron)
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 17:07:29 av masko »

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Okunnig tjej med krånglande bergvärmepump GT6 HJÄLP!!!
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2010, 17:29:11 »
Vad ha du för temperaturer
värmebärare ut ?
värmebärare in ?
köldbärare in ?
köldbärare ut ?
hastigheter på cirkulation pumpar
mm.
Det borde kunna gå och köra med bara el tillskott i värsta fall.
Någon mera insatt person skulle kunna komma ned råd här.
Men det är inte lätt att vara utan att veta mera detaljer om förhÃ¥llandena. 

Utloggad jeha

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Halmstad/Sverige
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Jesper
SV: Okunnig tjej med krånglande bergvärmepump GT6 HJÄLP!!!
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2010, 18:47:21 »
Halloj!

Undrar om ni kan tipsa mig om vad som ev kan vara fel då min Carrierpump larmar om att kompressorn blir för varm och larmar om GT6. Detta resulterar i att pumpen stänger av vilket inte är speciellt glädjande med -20 ute...
Kan jag ha för hög/låg värme inställd så att pumpen får jobba för mycket. Köldbärarvätska finns det och lufttrycket är helt ok. Alla radiatorer på max flöde....

Kan jag kringgå felet genom att bara använda elpatron(tillskott)?

Hjälp snabbt tack!!! *vinkar*

(Filtret nyligen rengjort, 6 kw elpatron)
Som Remo säger får du knappa lite och kolla dina värden för att kunna få hjälp. Köldbärare in/ut borde ha ungefär 3 graders skillnad, t ex 2 resp -1 grad.
Värmebärare in och ut beror pÃ¥ om du har golvvärme eller radiatorsystem. I ett golvvärmesystem körs säkert 42 eller 43 grader ut vid -20 ute och returvärdet borde dÃ¥ ligga pÃ¥ typ 7-8 grader lägre, kanske runt 35 grader eller sÃ¥..dock beror det ju pÃ¥ hur mycket pumpen klarar ocksÃ¥. Hur stort ditt hus är har ju stor betydelse. En teori kan ju vara att cirkulationspumpen pÃ¥ värmesidan ej gÃ¥r pÃ¥ tillräckligt hög hastighet sÃ¥ framledningstemperaturen blir för hög dÃ¥ kompressorn startar. Jag själv fÃ¥r detta fel om jag eldar inomhus i kaminen och alla rumsgivare är stängda pg för hög innetemperatur. (Har du radiatorsystem mÃ¥ste du kolla att termostater stÃ¥r pÃ¥ fullt ös. Detta är bara teorier och du mÃ¥ste läsa av data som Remo säger för att fÃ¥ rätt hjälp.  /Jesper
« Senast ändrad: 05 januari 2010, 18:52:14 av jeha »
Nibe fighter 1235-6kW med 110m borrhÃ¥l värmer enplansvilla i Halmstad pÃ¥ 160m2 med 300 isolering i plattan och 500 lösull pÃ¥ vind. Har golvvärme i btggolv med ekparkett ovanpÃ¥ i hela huset. Har även separat system för ventilation med roterande värmeväxlare. Ã…rsförbrukning ~9700kWh inkl hushÃ¥llsel och vent. VP+VV ~4400kWh/Ã¥r,  Vent ~800kWh/Ã¥r samt hushÃ¥ll ~4500kWh. 2 vuxna och en busig Matilda.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!