Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Daikin mini-chiller  (läst 2694 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Daikin mini-chiller
« skrivet: 02 oktober 2006, 15:13:44 »
Är det nån som har något att säga om denna nya pump som verkar vara ett hyggligt alternativ när man har en bef ack/panna och en sep el-VVB? En intressant sak är ju att utedelen innehåller allt (R410 inverter kompressor färdigkopplad till vatten, dvs ingen kylinstallation behövs, växlare, cirkpump, styr osv) och att man endast behöver koppla dit in- och utgående vatten, elmatning och en tvåtrådare till styrenheten som sitter inomhus. En intressant sak, appropå fast- eller flytande kondensering, är vidare att det i styret finns en funktion som heter typ väderberoende temperatur, dvs pumpen tillverkar beroende på utetemperaturen med inverterfunktion bara så varmt vatten som huset behöver. Verkar det inte därmed som man uppnår det närmaste "flytande kondensering" som man kan komma trots att man har en shunt på acken/pannan? Anledningen till mitt intresse är att jag har hört så mycket bra om just Daikin (kvalitet, tysta osv). Nackdelen med denna pump är väl att man måste dra vatten utomhus. Synpunkter eller kommentarer någon?

Utloggad Gåsapågen

  • Jag önskar att jag hade en värmepump!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #1 skrivet: 02 oktober 2006, 15:38:40 »
En annan fördel är att man kan placera handenheten varsomhelst i huset. Man behöver alltsÃ¥ inte springa ner i källaren stup-i-ett  ;)

Men jag saknar en del saker. Den verkar inte kunna kalla på elspets när det behövs. Den kan inte styra den trevägsventil som Altherman använder vid kyldrift så frågan är om man kan kombinera fläktkonvektorer med radiatorer/golvvärme? Den verkar inte heller kunna ladda en varmvattenberedare via växelventil.

Försvinner inte det mesta av fördelarna med inverterstyrning om man kör med fast kondensering mot ack-tank?

En intressant sak, appropå fast- eller flytande kondensering, är vidare att det i styret finns en funktion som heter typ väderberoende temperatur, dvs pumpen tillverkar beroende på utetemperaturen med inverterfunktion bara så varmt vatten som huset behöver. Verkar det inte därmed som man uppnår det närmaste "flytande kondensering" som man kan komma trots att man har en shunt på acken/pannan?
Är det inte flytande kondensering då?
Ja e en liten gåsapåg från Skåne ....

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #2 skrivet: 02 oktober 2006, 15:55:07 »
Nej man kan inte kalla på elspets när det behövs - det får man sköta manuellt. Eller så får man fixa ett eget styr på nåt vis som gör att elpatron går på. Man kan ju i vart fall ställa elpatronen på nån temperatur, säg 35-40 grader, så att systemet inte pajar ur helt när pumpen slutar att gå på en knäppkall vinterdag. Däremot kan den köra både värme (rad, golvvärme) och kyla (via fläktkonvektor) - det ska finnas stöd för detta i styr och kopplingsdelen men ventilen anskaffas och installeras separat. Nej, den kan inte ladda varmvatten separat. Jag gissar att det därmed finns ekonomiska skäl som talar för att köra låg temp till huset (inte högre temp än den temp som huset behöver) och att sedan spetsa varmvattnet i sep el-VVB istället för att köra hela acken/pannan på högtemp som inte huset behöver vid alla tillfällen. På sommaren antar jag däremot att det finns en poäng att köra fast kondensering Om det är att betrakta som flytande kondensering var en fråga som jag ställde... En helt flytande kondensering torde väl förutsätta att det inte finns nån shunt alls. Den kondensering som det torde bli är väl ungefär samma kondensering som CTC jobbar med i EcoAir/Ecopart osv.


Utloggad Gåsapågen

  • Jag önskar att jag hade en värmepump!
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #3 skrivet: 02 oktober 2006, 23:27:33 »
Däremot kan den köra både värme (rad, golvvärme) och kyla (via fläktkonvektor) - det ska finnas stöd för detta i styr och kopplingsdelen men ventilen anskaffas och installeras separat.
Men hur?
Jag har läst installationsmanualen och jag hittar ingenting om var styrningen till ventilen skulle kopplas in. Det enda exemplet på en installation visar ett "typexempel" på en installation med fläktkonvektorer där varje konvektor har ett eget termostat och en motorstyrd trevägsventil. Ska man köra kyla på sommare så måste man ju koppla bort radiatorer och golvvärme på nåt sätt, mha manuell ventil eller motorventil.

Antagligen har Daikin plockat bort alla dessa saker ur mini-chillern för att den inte ska konkurera med Altherman.
Ja e en liten gåsapåg från Skåne ....

Utloggad grolim

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 493
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #4 skrivet: 03 oktober 2006, 09:09:47 »
Om det är att betrakta som flytande kondensering var en fråga som jag ställde... En helt flytande kondensering torde väl förutsätta att det inte finns nån shunt alls. Den kondensering som det torde bli är väl ungefär samma kondensering som CTC jobbar med i EcoAir/Ecopart osv.

Om det sitter en shunt eller inte har väl ingen praktisk betydelse för om kondenseringen ska kallas för flytande eller fast, så länge som pumpen styr ut shunten till ett öppet läge är väl systemet att betrakta som ett flytande. Shunten kommer ju bara med i reglerkretsen när pumpen inte längre klarar av att värma huset självt och spetsvärme från en olja/el/pellets-panna behövs, CTC Ecologic jobbar på detta sätt.

// Grolim
CTC Totalpanna + ECOLOGIC + ECOAIR 5,9
135 m2 boyta (+20°), 68 m2 uppvärmd biyta (+20°), Radhus - ytterkåk NNO byggt 1970, Norra Dalsland. Gjorde åt med 24 325 kWh/år innan, nu endast 13 228 kWh/år inkl. HH-El.

Utloggad Synpunkter

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 128
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Daikin mini-chiller
« Svar #5 skrivet: 03 oktober 2006, 21:18:46 »
Jo, jag håller med om att en helt öppen shunt är att jämställa med ingen shunt alls... ::)

Jag kan inte heller svara på frågan om växlande värme och kyla, men rätt vad det är dyker det nog upp nån här på forumet som berättar för oss...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!