Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: pÃ¥fyllning brine?  (läst 2437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
påfyllning brine?
« skrivet: 14 juli 2009, 14:06:09 »
Hallo!

           Jag undrar om nÃ¥n vet pÃ¥ ett ungefär hur länge man mÃ¥ste hÃ¥lla pÃ¥ att efterfylla brine?

           Pumpen har gÃ¥tt 60 tim.  Har väl fyllt pÃ¥ c:a 20 liter.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad mickemolle

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
SV: påfyllning brine?
« Svar #1 skrivet: 14 juli 2009, 19:27:20 »
Hej,

jag är ingen expert men när jag fyllde förra veckan så snurrade min dränkbara pump i 3 dagar innan jag beslutade mig för att koppla bort den. Har lite susningar i kb kretsen när den cirkulerar men förhoppningsvis blir jag av med den luften så småningom.

Mickemolle
Gammalt sparsamt isolerat trähus från 1926 med helrenoverade fönster samt lösa innerbågarVärmer upp 225kvm till 20 grader+ garage 80 kvm till 10 grader+uthus 10kvm till 10 grader. Garage och uthus matas via 40m pexkulvert. Nibe 1135/10, Vpa300/200, 226m aktivt hål installerat själv juli 2009. En kakelugn och en öppen spis.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: påfyllning brine?
« Svar #2 skrivet: 14 juli 2009, 21:18:16 »
Dom flesta dänkpumpar har lite för dålig kapacitet för att få så hög hastighet på brinen att all luft följer med, och cirkpumpen är än sämre. Så har du kvar luft i systemet lär knappast cirkpumpen få med det.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: påfyllning brine?
« Svar #3 skrivet: 14 juli 2009, 22:43:29 »
                     



                           Jag menar när man fyller pÃ¥ i expansionskärlet, men jag upptäckte att det blev lite bättre snurr

                           när jag ökade brinepumpen frÃ¥n 30 till 50 ( i servicemanualen pÃ¥ thermia/manuell test stÃ¥r det '

                          att man ska ställa brinepumpen pÃ¥ 1 men det börjar ju pÃ¥ 30! )
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!