Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Sanyo 123 som inte gillar...  (läst 26031 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #45 skrivet: 08 april 2011, 15:12:58 »
Det verkar inte juste mot andra försäkringstagare som ej har någon värmepump, att dom ska vara med att betala genom höjda premier på grund av undermåliga värmepumpar som säljs, det borde vara en helt separat försäkring för värmepumpar i synnerhet när kostnaderna för försäkringsbolagen bara stiger.
Ja jag har värmepump och självfallet har den också reparerats så jag talar ej i egen sak, men det är inte okej för dom som saknar värmepump och kanske aldrig tänker skaffa sig någon.
GoranP

Utloggad ghandi

  • Kan för mkt men inte
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Norrland
  • Antal inlägg: 663
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Installerar Värmepumpar
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #46 skrivet: 08 april 2011, 15:42:47 »
Det verkar inte juste mot andra försäkringstagare som ej har någon värmepump, att dom ska vara med att betala genom höjda premier på grund av undermåliga värmepumpar som säljs, det borde vara en helt separat försäkring för värmepumpar i synnerhet när kostnaderna för försäkringsbolagen bara stiger.
Ja jag har värmepump och självfallet har den också reparerats så jag talar ej i egen sak, men det är inte okej för dom som saknar värmepump och kanske aldrig tänker skaffa sig någon.
GoranP

Kanske ska vara plikt på att anmäla värmepumpsinnehav och därmed få en dyrare försäkring ex. som dom löst det med bilar... mer hk = dyrare premie

Utloggad goranP

  • expert pÃ¥ försäkringsskador, samt egentillverkning av värmepumpar
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #47 skrivet: 08 april 2011, 20:41:52 »
Det verkar inte juste mot andra försäkringstagare som ej har någon värmepump, att dom ska vara med att betala genom höjda premier på grund av undermåliga värmepumpar som säljs, det borde vara en helt separat försäkring för värmepumpar i synnerhet när kostnaderna för försäkringsbolagen bara stiger.
Ja jag har värmepump och självfallet har den också reparerats så jag talar ej i egen sak, men det är inte okej för dom som saknar värmepump och kanske aldrig tänker skaffa sig någon.
GoranP

Kanske ska vara plikt på att anmäla värmepumpsinnehav och därmed få en dyrare försäkring ex. som dom löst det med bilar... mer hk = dyrare premie
Ja förslaget är ju perfekt innehav av värmepump anmäles till försäkringsgivaren,och någon mygel med detta kan det ju inte bli, ingen anmälan inkommen ingen ersättning utbetalas.
Detta vore nog den rätta vägen för att sätta stopp för dom skenande kostnader gällande undermåliga värmepumpar.
GoranP

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #48 skrivet: 10 april 2011, 21:13:21 »
jag hävdar att en stor del av dom skenande kostnaderna är bolagens egna fel........exempel När jag fått fukt i mitt badrum kom det 1 skadereglerare 1 snickare och 1 kakelsättare för att titta på skadan......
När jag backade på min garageport kom det också ut en skadereglerare....
men tro mig inte en enda gång har någon av dom stora försäkringsbolagen skickat ut en skadereglerare när vi skall laga en värmepump..
då får vi en lapp där man kan skiriva precis vad man vill utan att dom ifrågasätter ett ord....... huvuddunkRannsaka er själva som kunder alt näringsidkare om ni skulle ta till eller "laga" precis det felet som är....

Utloggad Beni

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 21
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Varför köpte jag inte värmepumpen tidigare?
SV: Sanyo 123 som inte gillar...
« Svar #49 skrivet: 11 april 2011, 20:11:57 »
Detta är en mycket upplysande tråd om ekonomin med en luft-luft värmepump, åtminstone för Sanyomaskiner.

Efter fem säsongers helt bekymmersfri drift med min 123:a vill jag berätta att jag under denna vinter drabbats av samma fel. Blinkande röd lampa för kretskortsfel utedel, men också för hög framtemperatur på köldmedium. Detta efter exakt fem år och 4 dagars drift. >:(

Tillkallad kyltekniker konstaterar köldmediebrist, fyller på, gör rent och åker hem. Pumpen går 3-4 dagar, sen samma två fel. Nu gör jag själv en insats och kollar alla tempgivaranslutningar -och får igång pumpen. Nu går den ca 3 mån innan felet återkommer i mars. Det hör till att kompressorn har en hårdare ton sedan något år. Jag får igång den igen genom att sänka börvärdet för att reduceraa belastningen på kompressorn.

Efter att ha läst trÃ¥den drar jag för min del slutsatsen att min pump sjunger pÃ¥ sista versen, och att detta inte förvÃ¥nar forumets experter.  Med 20 % Ã¥ldersavdrag blir det inga försäkringspengar pÃ¥ en reparation och kostnaden blir i alla fall sÃ¥ hög att det vore korkat att laga en Ã¥lderstigen maskin. Bättre dÃ¥ att byta hela rasket och fÃ¥ ny pump med bättre COP.

För totalekonomin i detta mitt första VP-äventyr, blir bytet en katastrof. Den beräknade, och av försäljaren bedömda besparingen, har nu halverats, eftersom jag av allt att döma måste köpa en ny pump efter bara fem-sex år.

Dags att studera andra fabrikat och hur de åldras här på forumet. En livslängd under 10 år är junk-status för mig.





Mitsubishi Electric Q-Heat 660/MUZ-FD35VABH i ett Hjältevadshus 1975, 172 m2 suterräng. Värmer bostadsdelen. Tidigare hade jag en Sanyo 123, som gick sex år och sedan rasade totalt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!