Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Komplettera med volymtank..?  (läst 1801 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
Komplettera med volymtank..?
« skrivet: 17 januari 2010, 22:43:35 »
Någon som har kompletterat befintlig anläggning med volymtank och har erfarenheter på detta? Har en IVT c8 från -99, som får slita väldigt. Så fort det blir några minusgrader så går pumpen konstant, en hel del tillskott blir det också. Tyvärr har jag den äldre modellen utan display så jag har ingen statistik att delge.
Men det jag funderar på är om en installation av volymtank skulle ge pannan lite mer andrum så den slipper jobba så hårt. Tänker jag rätt här, eller?
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera med volymtank..?
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2010, 00:33:10 »
När pumpen får jobba nästan kontinuerligt när det blir minusgrader tror jag inte volymtank är lösningen.
Pumpen måste kunna stanna först innan volymtanken ger längre stopptid.
Hellre skulle satsa pengarna på en temperatur logger, och kunna optimera pumpen bättre särskild när du
inte har någon display i pumpen. När värmen räcker till att pumpen stannar så då hjälper volymtanken
till längre stopp.

Utloggad itorsten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 34
  • Karma +0/-0
SV: Komplettera med volymtank..?
« Svar #2 skrivet: 18 januari 2010, 22:34:37 »
Lite knepigt med optimeringar eftersom jag inte kan läsa ut någon statistk/historik från pumpen. (Eller går det på något sätt?) Vad menar du med temperatur logger, för att mäta ute- och innetemperatur?

Jag har också hört att det blir en jämnare temperatur på radiatorerna, och därmed inneklimat, med en volymtank. Finns det något som gör att man i vissa fall bör undvika volymtank?
IVT Greenline Compact 8, -99. borrat 140m

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Komplettera med volymtank..?
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2010, 00:40:37 »
Citat: Lite knepigt med optimeringar eftersom jag inte kan läsa ut någon statistk/historik från pumpen. (Eller går det på något sätt?) Vad menar du med temperatur logger, för att mäta ute- och innetemperatur?

Det är här som temperaturlogger skulle kunna ge statistig/historik, man kan bland annat se tempen värmebärare in och ut,
tempen köldbärare in och ut mm, beroende hur många givare man vill ha.

http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=21&osCsid=p8gpqh6spnh25jutjtttutcur3
http://www.varmepumpsforum.com/catalog/index.php?cPath=38&osCsid=p8gpqh6spnh25jutjtttutcur3

Citat: Jag har också hört att det blir en jämnare temperatur på radiatorerna, och därmed inneklimat, med en volymtank. Finns det något som gör att man i vissa fall bör undvika volymtank?

Om man har lite vatten i sin system och små radiatorer då bör man ha volymtank.
DÃ¥  fÃ¥r längre gÃ¥ngtider och jämnare temperatur.
Jag tror inte det finns något som gör direkt skadligt att ha volymtank.

Ärligt talat så vet jag inte hur en som pump ser ut och vilka inställnings möjligheter du har, det finns väll
inställbara hastigheter på cirkulations pumpar eller ??

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!