Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hög tryckrörstemperatur!  (läst 11117 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hög tryckrörstemperatur!
« skrivet: 02 december 2012, 08:07:15 »
Hej!
Nu när det blivit kallt märkte jag att pumpen bryter på hög tryckrör temp.
Vad är normalt värde för Atria?
Pumpen verkar gå som den ska -12c in och den levererar 45c fram utan tillsats.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad ace

  • frostaknöl med 3.2-cert i kombination med livets hÃ¥rda skola,samt en omättlig nyfikenhet pÃ¥ teknik. trÃ¥d-reträtt pga utmattning förekommer.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2703
  • Karma +2/-1
  • ju fler strängar pÃ¥ lyran, ju bättre lÃ¥ter det !
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #1 skrivet: 02 december 2012, 09:42:51 »
VA??  har du -12 °C pÃ¥ ink KB ???
då har du inget flöde alls i borrhålet...
vad har du i utg dÃ¥ (borrhÃ¥l / KB ut      :P

du har troligen täppt sil, alt trasig KB-pump eller tomt på KB (köldbärarvätska) .
ser du köldbärarnivån i kärlet ?
drygt 800 kvm yta uppvärmd till skiftande temperaturer
husqvarna tekniktank, några solfångarsystem och en Daikin bergvärmepump med 280m borrhål.
Diverse l/l pumpar samt en modifierad nibe 1215 med 140m borra till bostadshuset.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #2 skrivet: 02 december 2012, 10:11:59 »
Han har ju en Atria lvvp, då är det normalt med de temperaturerna.
Är du säker på att den bryter på hög temp så det inte är Högtryck den bryter på? Vid vvladdning är det helt normalt att den lilla fyrkanten i nedre vänstra hörnet på displayen tänds när vvladdningen är klar.
Tryck en gång på vänster pil så displayen tänds upp, håll sen in vänster pil i 5 sekunder och gå in i värmepumpsmenyn, där kan du aktuell tryckrörstemperatur.
Den lilla fyrkanten nere till vänster i displayen är indikator för både högtryck och högtemp så utan att kolla i servicemenyn vet man inte vilket det är.

Snuppesno
« Senast ändrad: 02 december 2012, 10:22:21 av snuppesno »
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #3 skrivet: 02 december 2012, 10:47:29 »
Det är tryckrörstemperatur, förinställtvärde är 130°C.
Höjde delta på radiatorkretsen då blev det lite bättre, men har ettrörsystem så det blir lidande om det blir mer än 6-7 °C.
Tryckrörtemp har alltid legat högt på denna pump,vad ska det vara på en atria?
Det kan förstås vara givarfel.Kan man kolla expansionsventilen själv utan manometerställ?
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #4 skrivet: 02 december 2012, 10:58:35 »
På min Atria som jag köpte förra året är tryckrörstemp förinställt på 140 grader men jag är aldrig ens i närheten av det värdet så det låter som det är något vajsing hos dig.
Min pump ligger runt 70 grader i tryckrörtemp vid värmetillverkning, har inte kollat vad jag har vid vvkörning.
Kan nog va läge att kontrollera givaren.
När det gäller expansionsventilinställningar får någon annan svara, sånt kan jag inte öht.
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #5 skrivet: 02 december 2012, 11:33:06 »
ok! ska höja min till 140, men jag ligger på 120+ ofta
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #6 skrivet: 02 december 2012, 13:06:12 »
Jag kan inget om kylteknik men ska inte hetgasen ligga runt 30 grader över framledningstemp?
Att höja till 140 grader kanske inte är rätt väg att gå, att du ligger på så höghetgastemp låter som att det är något som inte står rätt till.
Jag skulle be någon att se över pumpen så att du inte får något allvarligt följdfel.
 
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #7 skrivet: 02 december 2012, 13:31:17 »
Nej! det är nog inte rätt inställt eller givarfel ska låna mig en termometer och manometer och se vad det visar.
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #8 skrivet: 02 december 2012, 14:25:33 »
Hög hetgastemperatur betyder oftast låg sugtryck på evaporatorsidan - kolla att fläkten utomhus fungerar och verkligen drar igenom en massa luft genom flänspaketet, evaporatorn inte helt igenisad och att den inte har frostade band tillsammans med bredare frostfria band då det sistnämda kan betyda kylmedelsbrist eller att expansionsventilen/kapillären inte släpper fram tillräckligt med köldmedie.

Har du tittglas, kolla att den är bubbelfri någon minut efter att kompressorn startat och har du fortfarande frostfria band på evaporatorn efter ett tag körning och tittglaset är bubbelfritt - expansionsventilen/kapillären gör inte det den skall.

Om man kommer Ã¥t att mäta med termometer sÃ¥ försök ta tempen en kort bit (nÃ¥gon dm) efter expansionsventilen/kapillärrörets utlopp och sedan röret som gÃ¥r ifrÃ¥n evaporatorn mot kompressorn under drift   samt ocksÃ¥ rÃ¥dande utomhustemperatur vid tillfället, hetgas och utgÃ¥ende varvattentemperatur frÃ¥n värmeväxlaren och skriv här. Ange ocksÃ¥ vilken köldmedie som VP:n använder. dÃ¥ tex R410A gÃ¥r hetare än R407C.

Generellt skall temperaurerna ur kompresson helst inte överstiga 110 grader C under någon längre tidsperiod och att sätta larmgänserna vid 130 och tom. 140 grader C låter mera som att man skruvat upp för att inte få larm men inte analyserat de mer grundläggande orsakerna.

(motorn i kompressor går mindre effektivt vid hetta då resistansen i kopparlidningarna är högre och kan vara en halv gång högre vid 140 grader C än vid rumstemperatur, magnetmaterialet börja också påverkas av värmen (närmar sig curir-punkten då järnet snabbt blir omagnetiskt) vilket minskar induktansen och strömmen ökar lite av den orsaken och det värmer lindningen ytterligare lite, hysteresförlusterna ökar också med värmen och ger ytterligare värme i motorn - kort sagt att köra onödigt varmt är inte bra för någon)

Med -16 C pÃ¥ evaporatorn (-12 grader C luft) och 45 grader C pÃ¥ kondensorn, isolerad kompressor (1% värmeförlust) med isentrop verkningsgrad 0.6  bör hetgastemperaturen inte bli mycket mer än 102 grader C för R407C, med R410A hamnar man pÃ¥ 107 grader C.

-25 grader C på evaporatorn enligt ovan och med R407C skulle ge 113 grader C och det är fortfarande långt kvar till larmgränserna 130 resp 140 grader C.

med andra ord blir hetgasen så varm som 130 grader och även går långa tider vid 120 grader C så skulle jag i allafall springa runt med termometer och kolla olika punkter för att försöka luska ut varför om man vet att det borde ligga 20 grader kallare vid givna temperaturdiffar - sådant här situation med hög hetgas påverkar också COP-värden negativt liksom värmekapaciteten då att suga med låg tryck på evaporatorn minskar massaflödet mycket iom. gasen är tunnare och det är massaflödet som kondenseras i kondensorn som i slutändan ger värmen .
 

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #9 skrivet: 02 december 2012, 14:40:03 »
Hej!
Det är 404:a i pumpen finns det några riktvärden på den temperaturen att gå efter?
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad xxargs

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1147
  • Karma +19/-3
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #10 skrivet: 02 december 2012, 15:30:12 »
R404A borde gå _mycket_ svalare då den gasen med sin höga termiska kapacitet används i applikationer där evaporatorn kan bli mycket kall som klimatkammare, frysrum etc. just för att den inte hettar sig så mycket vid kompression

Med samma uppsättning som tidigare med -16 grader C på evaporatorn så borde inte hetgasen bli mera än 78 grader grader C - dvs. mycket långt ifrån 130 grader C.

Om du når 130 grader C nu så _har_ du problem som bör undersökas.

Att koppla in manometerställ vore fint, men man kan komma ganska långt med att mäta temperaturer på olika punkter med termometer och att titta på ev. tittglas om du har tur att en sådan finns i systemet.

vad man vill veta är då hetgastemperaturen kort efter kompressorn
in och utlopp på kondensorn både på gassidan och vattensidan
temperaturen 1 dm före och efter expansionsventilen (detta för att minska påverkan av värmeldning av rören från själva expansionsventilen/kapillärröret)
temperatur på rörkrökarna på sidan i evaporatorn precis vid inlopp - mitten och slutet av rörslingan samt utloppet på röret som sedan går mot kompressorns sugsida, temperaturen 1 dm före kompressorns sugsida (om det är längre rörlängder)
lufttemperaturen före och efter passagen av evaporatorn
utseende i ev tittglas både vid start och efter 1-2 minuter drift.
hur evaporatorn frostar - dvs. om det frostar jämt eller partiellt med stora stråk som aldrig frostar

elförbrukningen om du kan mäta med energimätare

jag  behöver väl knappast säga att alla mätpunkter helst behöver mätas samtidigt eller att att man är säkert att systemet nÃ¥tt en stabil driftsituation.

med R404 skall du inte nå 130 grader C i första taget, ja om du inte har -70 grader C på slingorna i evaporatorn...




« Senast ändrad: 02 december 2012, 15:35:09 av xxargs »

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #11 skrivet: 02 december 2012, 16:28:25 »
Kollade precis på min pump nu, vid -17/-14 ut/in på brinen och 38 grader på vbfram så har jag 71 grader i tryckrörstemperatur och vi har -12 grader i utomhustemperatur.
På Atrian kan man inte se om det frostar partiellt eller inte då den är byggd som en vanlig vp med evaporatorn inomhus och i stället för borrhål går en glykolfylld brinekrets till en utedel.
Atriorna är väldigt känsliga på blandningen av glykolen, vid fel blandning kan glykolen bli seg som sirap när det blir kallt ute och det kan ställa till samma problem som igenisad utedel. Det är så vanligt att Thermia har börjat rekommendera att man använder en färdigblandad glykol från en leverantör (som jag glömt namnet på) då supporten blev nerringd av arga Atriaägare. Man kan själv kolla om glykolblandningen är rätt med en refraktometer, det ska vara etylenglykol och inget annat och den ska vara blandad så refraktometern visar på -32 grader, jättenoga då glykolblandningen kan bli riktigt kall och seg när utomhustempen kryper ner runt -20.

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #12 skrivet: 02 december 2012, 17:10:22 »
Jag har också -12 °C ute nu -14,-16 in och ut 45 °C framledning 116 °C tryckrörtemp.
Vad har du för delta på framledning och retur?
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #13 skrivet: 02 december 2012, 17:17:27 »
Delta vb ca 7 grader, använder kurva 30.
Att du bara har ett delta på två grader på kalla sidan motsäger kanske min teori på felaktig glykolblandning?
Men det kan vara värt att kolla upp iaf, som sagt ett inte alls ovanligt fel på Atria-installationer.

snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad martinei

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 127
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hög tryckrörstemperatur!
« Svar #14 skrivet: 02 december 2012, 17:23:03 »
Det är inget fel pÃ¥ glykolblandningen. den har jag blandat om en gÃ¥ng efter jag installerade, sÃ¥ det felet har jag redan haft  :)
Thermia Atria8 optimum. Gullringhus(1985)140+40m2 Ettrörsystem. värmeåtervinning (Flexit sl4r)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!