Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Installationsbeskrivning D8  (läst 22378 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #15 skrivet: 04 april 2005, 13:00:29 »
Det verkar som om Thermia  är något  paranoida.
Vi fick ingen installationsanvisning då när vi mejlade och bad att få en (vi fick alltså svar rätt omgående om att vi inte skulle få en).
Får rätta mig själv här, vi fick ganska snart efter mailet en mer beskrivande handbok som bättre beskriver villkoren för pumpens drift/start/stopp vilket var precis vad vi ville ha, tack till Thermia! Vad vi däremot inte fick, som de säkert menade, var elkopplingsschemat över pumpen. Som tidigare nämnts har man ingen större nytta av det när pumpen väl är monterad (om det ens behövs då). Inkoppling av 3-fasen och tillbehör såsom inkoppling av ytter- och innegivare eller timerstyrd säkning/avstängning är med i den handbok vi fick så den är eg den enda extra som behövs.

Utloggad GAPa

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 49
  • Karma +0/-0
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #16 skrivet: 05 april 2005, 09:38:41 »
Det verkar som om Thermia  är nÃ¥got  paranoida.
Vi fick ingen installationsanvisning då när vi mejlade och bad att få en (vi fick alltså svar rätt omgående om att vi inte skulle få en).
Får rätta mig själv här, vi fick ganska snart efter mailet en mer beskrivande handbok som bättre beskriver villkoren för pumpens drift/start/stopp vilket var precis vad vi ville ha, tack till Thermia! Vad vi däremot inte fick, som de säkert menade, var elkopplingsschemat över pumpen. Som tidigare nämnts har man ingen större nytta av det när pumpen väl är monterad (om det ens behövs då). Inkoppling av 3-fasen och tillbehör såsom inkoppling av ytter- och innegivare eller timerstyrd säkning/avstängning är med i den handbok vi fick så den är eg den enda extra som behövs.
Det där var lite intressant. Kopplingsschemat till värmepumpen fick vi från allra första början. Det var aldrig tal om att det inte skulle vara med. Installationsanvisningen, däremot, tog det ju som sagt ett tag innan vi fick.

Utloggad Norr

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 81
  • Karma +0/-0
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #17 skrivet: 05 april 2005, 13:01:01 »
Kopplingsschemat till värmepumpen fick vi från allra första början.
Antar att du med kopplingsschemat menar A4-blocket med endast elkopplingarna? Det fick vi också lämnat vid installationen, men där fanns ju inte så mycket intressant...

Utloggad henrik

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #18 skrivet: 02 mars 2006, 14:56:39 »
Jag har precis fått en innegivare från Thermia. Någon som vet vilka platser i plinten som den ska kopplas in på?
/Henrik
Thermia Diplomat TWS 8, 150 m aktivt borrhål.

Utloggad dell

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 86
  • Karma +0/-0
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #19 skrivet: 02 mars 2006, 16:18:03 »
Jag har precis fått en innegivare från Thermia. Någon som vet vilka platser i plinten som den ska kopplas in på?
/Henrik

plats 303 och 304 är det på min tws 8

mvh dell

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #20 skrivet: 02 mars 2006, 23:50:00 »
Jag plockade ut ett kopplingsschema från ctc:s hemsida igår ... och NIBE har väl allt ....

Termia Support har ju ett ord med här ibland ... så låt höra nu
.... inte har ni väl några hemligheter för oss konsumenter ???
Sluta fjanta helt enkelt ... all dokumentation ska finnas på nätet så är det bara!

Jag köpte Thermia när allt följde med ... idag hade nog dokumentationen talat för NIBE ;)
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #21 skrivet: 05 mars 2006, 00:33:33 »
Hamnade av en händelse på www.kcc.se
ALL dokumentation man kan önska sig ... på nätet .... föredömligt!!

 :,v(
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #22 skrivet: 06 mars 2006, 11:37:05 »
"Av elsäkerhetsskäl".
Då kan man väll nästan säga att dom hade hittat ett litet fel i ritningarna..

Hej på er.
Nej det finns inget fel i anvisningen och det är inte därför vi utelämmnar denna till slutkund, det finns en bra förklarning på detta, och det är att av el-säkerhetsskäl kan vi inte lämmna denna till slutkund för att i denna manual förklarar man hur man ändrar antal el steg som man kan använda sig av och är den klåfingrande inne och fipplar med detta utan att veta sin huvudsäkrings storlek eller hur stor säkring han har över Värmepumpen så kan detta få helt förstörande konsekventer.
mvh Thermia Support

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #23 skrivet: 06 mars 2006, 12:49:10 »
Att säkringen går är väl inte särskilt för....
Finns väl massor av inställningar som kan ställa till det värre än så.
Undervärdera inte kunderna ! det misstaget har så många gjort tidigare!
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

kylteknikern

  • Gäst
kylteknikern
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #24 skrivet: 06 mars 2006, 12:55:09 »
Att säkringen går är väl inte särskilt för....
Finns väl massor av inställningar som kan ställa till det värre än så.
Undervärdera inte kunderna ! det misstaget har så många gjort tidigare!

nej det är sant man kan inte dra alla över en kant det finns garanterat fler som är insatta i det dom gör men...
det finns de som inte är det.
och säkringen kanske inte gÃ¥r i det du stÃ¥r vid pumpen utan när du Ã¥kt till las palmas med dina besparade el energi pengar  ;)

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #25 skrivet: 06 mars 2006, 14:22:11 »
Jaja ... ni gör som ni vill ... är som sagt Thermia ägere sen länge och en nöjd sådan faktiskt
MEN när det blir dags för reinvestering  ... ja dÃ¥ gÃ¥r alla odokumenterade produkter .... som nollÃ¥ttorna säger ... FETBORT ... sÃ¥ är det bara  knUp
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7650
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #26 skrivet: 06 mars 2006, 19:36:15 »

Och vill inte Thermia tala om, så fråga här på forumet för det är många som vet och längtar efter att få tala om.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #27 skrivet: 06 mars 2006, 19:49:30 »
Jepp jag vet att här finns hjälp för allt och alla  *vinkar*
Men tillverkarna ska inte fåna sig ... hade ju varit så lätt att tex säga .. att alla som anser sig kunniga nog att handha sin värmepump är välkommen att maila så kommer manual pronto .... men nehejdå .... huvet i botten på en djuuuuuuuuuuup borra  >:(
« Senast ändrad: 06 mars 2006, 20:19:56 av GöranMelin »
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad ortendahl

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danderyd
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #28 skrivet: 07 mars 2006, 12:25:05 »
Jepp jag vet att här finns hjälp för allt och alla  *vinkar*
Men tillverkarna ska inte fÃ¥na sig ... hade ju varit sÃ¥ lätt att tex säga .. att alla som anser sig kunniga nog att handha sin värmepump är välkommen att maila sÃ¥ kommer manual pronto .... men nehejdÃ¥ .... huvet i botten pÃ¥ en djuuuuuuuuuuup borra  >:(

Thermia fÃ¥nade sig inte i mitt fall, de skickade alla papper "pronto"  :) Men jag hÃ¥ller med om att de borde vara nedladdningsbara. Det skulle spara en del porto ocksÃ¥...
Thermia Villa 105 värmer 200 m² i måttligt isolerat souterränghus från 1945.

Utloggad mats31

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Installationsbeskrivning D8
« Svar #29 skrivet: 12 mars 2006, 11:55:24 »
Anser personligen att Thermia ska tänka några sekunder till...

Citera
Nej det finns inget fel i anvisningen och det är inte därför vi utelämmnar denna till slutkund, det finns en bra förklarning på detta, och det är att av el-säkerhetsskäl kan vi inte lämmna denna till slutkund för att i denna manual förklarar man hur man ändrar antal el steg som man kan använda sig av och är den klåfingrande inne och fipplar med detta utan att veta sin huvudsäkrings storlek eller hur stor säkring han har över Värmepumpen så kan detta få helt förstörande konsekventer.
mvh Thermia Support

Säkringsstorlek och säkringar som går har väl inget med elsäkerhet att göra överhuvudtaget. Om jag av misstag "fipplar in" en 6A säkring istället för 16 A till värmepumpen och den ställer till att allt fryser, inte är det Thermias ansvar!

Nej, inse att kunden ofta har rätt, inse att kunden har ett val (Nibe, IVT,...) och titta på vad era konkurrerenter gör.

Har köpt fyra (4!) Thermiapumpar till fyra hus jag bott i, men vid sista köpet var jag nära att välja NIBE, för att dom hade bättre och mer saklig dokumentation på nätet.
Som det ser ut nu så hamnar Thermia helt klart längre ner med sitt hemlighetsmakeri.

Om detta har med effektsteg att göra, ta bort den delen i dokumentationen dÃ¥, vilket  bokstavligen inte tar mer än 10 minuter att fixa, givet att det ligger pÃ¥ nätet.

Finns det oro att (o)kunninga fipplar, så är det väl värre att många har access till servicemenyerna (finns spritt ex.vis via detta forum) och att man måste experimentera helt i blindo UTAN dokumentation.

Visa lite sunt förnuft, Thermia (och sälj mer)
M


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!