Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ã…sikter, resultat av installation i Hus 126 Kvm + 72 Kw Thermia G3 10 Kw  (läst 61375 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hjopek

  • Knappt
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 576
  • Karma +0/-0
[quote author=Carlos link=topic=55620.msg578928#msg578928 date=1397124372

Läget just nu verkar luta Ã¥t nya 2 panels radiatorer i hela huset  :(, sÃ¥ att framledning kan sänkas.
Men men, FTX systemet och min tunna 12mm ettrörssystem verkar vara något som måste tas med i beräkningen , för det kan resultera i små vinster även om vi byter element.
[/quote]
Ännu bättre verkar det vara att köpa sådana här: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/purmo-kompaktradiatorer/
De ger ut mer effekt än nya 2 panels verkar det som, du kan ju jämföra effekterna på dessa sidor: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/?colapse=true
Thermia Optimum 12 med 2x300 i åker. Hus från 1880(?) 300 kvm inkl källare. Tilläggsisolerat. Tagit bort vedpanna sep -14. Installerat Thermia Link + termostater september 2011. Bytt ut de flesta panelradiatorerna mot Duplex fr
Lenhovda radiatorfabrik i Småland. Ingen golvvärme utom hösten 2015 kök 32m2.
Tot förbrukning med gamla 2-glas fönster, 2015 apr bytt till energiglas+argon i gamla bågarna u-värde 1,1:
Solceller monterade 18-11-23, 33 st som ger 10,56 kW.

2010-15618  2011-14789  2012-13672  2013-12601 2014-11921 2015-12175 2016-10908 2017-11549

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
[quote author=Carlos link=topic=55620.msg578928#msg578928 date=1397124372

Läget just nu verkar luta Ã¥t nya 2 panels radiatorer i hela huset  :(, sÃ¥ att framledning kan sänkas.
Men men, FTX systemet och min tunna 12mm ettrörssystem verkar vara något som måste tas med i beräkningen , för det kan resultera i små vinster även om vi byter element.

Ännu bättre verkar det vara att köpa sådana här: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/purmo-kompaktradiatorer/
De ger ut mer effekt än nya 2 panels verkar det som, du kan ju jämföra effekterna på dessa sidor: http://www.rinkabyror.se/artiklar/radiatorer-och-tillbehor/vattenburna-radiatorer/?colapse=true

Jo det var sådana element han pratade om, för jag kände igen watt angivelsen jag fick denna morgon per telefon. 853W på 1 m bredd och 600 mm höjd.
Dom är verkligen kompetenta för sin storlek.
duktiga
Problemet som kvarstår menar installatören är om mina tunna ettrörslingor kan transportera tillräckligt för att driva dessa element.
Alternativ 2 är att dra endast ett par nya element med 2 rörs system och dessa då med synliga rör längs med väggar, vilket jag tycker är absolut ett sista alternativ "vill inte ha synliga rör"
« Senast ändrad: 10 april 2014, 17:43:02 av Carlos »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Det var just därför jag fick en tanke till ftx systemet vilket borde kunna leverera en del värme så att befintliga radiatorer samt rör inte behöver bytas men det kanske inte räcker till ändå. Hur mycket går kompressorn när det varit tex -4 ute går den hela tiden eller bryter vp och elpatron tar över ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Det var just därför jag fick en tanke till ftx systemet vilket borde kunna leverera en del värme så att befintliga radiatorer samt rör inte behöver bytas men det kanske inte räcker till ändå. Hur mycket går kompressorn när det varit tex -4 ute går den hela tiden eller bryter vp och elpatron tar över ?

Ny FTX anläggning skulle kunna vara ett alternativ. För jag misstänker att kopplar in den urkopplade förvärmning till min FTX igen inte ger så mycket. Den kopplades bort för att installatör hävdade att den mest var för att förhindra att kondens bildas. Men jag kan testa att stänga av FTX under ett dygn för att logga skillnad.
Angående gångtid på pumpen då el tillsats gick igång har jag inte någon koll exakt då vi inte har haft så många tillfällen med kyla under 0 grader.

Ang FTX, Läste detta hos energimyndigheten:
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/FTX-aggregat-hus-med-190-m-boyta/
« Senast ändrad: 10 april 2014, 19:50:05 av Carlos »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Tänkte nog att du skulle köpa en kanalvärmare typ http://www.soliduct.se/kanalvarmare/vattenvarme/c-212_266_292.htm och montera in nånstans och den ska vara så stor som möjligt men allt beror ju på vart ditt ftx sitter i förhållande till vp och hur mycket en kanal värmare ger men även med lite lägre framledning än vad du har i dag så bör den ge en del tror jag men har egentligen ingen koll men kan vara värt att kolla upp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Som sagt var; Installatören borde ha sett problemet redan innan. Om han inte kan räkna på radiatordimensionering eller titta hur pelletspannan/shuntstyrningen är inställd så borde han ha kunnat fråga er vilken framledningstemperatur det brukar behövas när det är kallt.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Tänkte nog att du skulle köpa en kanalvärmare typ http://www.soliduct.se/kanalvarmare/vattenvarme/c-212_266_292.htm och montera in nånstans och den ska vara så stor som möjligt men allt beror ju på vart ditt ftx sitter i förhållande till vp och hur mycket en kanal värmare ger men även med lite lägre framledning än vad du har i dag så bör den ge en del tror jag men har egentligen ingen koll men kan vara värt att kolla upp.

Vad grejer det finns, just det hade jag inte hört talas om.
Skall försöka hitta någon referens på nätet.




Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Förbrukningen pendlar mellan 25- 39 kw per dygn de senaste dygnen.
Har försökt hålla på på den under dagen för jag undrar hur den kan göra av med så mycket trots plusgrader både dag och kväll

Under dagen mellan 9-16 verkade den ha gjort av med cirka 3 kw och väldigt få starter, bevakade den då jag städade ute i garaget.
Men nu när temperatur börja gå ner ifrån 12-13 till 9-8 grader så sticker förbrukningen iväg, de gjorde av med 7 kw på 3 timmar.
SÃ¥ totalt 10 Kw mellan 9-19.

Reagerade över att pumpen starta när det ser ut så här i displayen.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej
Är du säker på att det är en 10 kw pump du har. Enligt bilden går ju tillsatsen fast det är varmt ute och börvärdet bara är straxt under 40, klarar dina element att göra av med så mycket värme? Skriv upp alla värden när kompressorn går, eller ta mera bilder
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Varför stÃ¥r det extern tillsats? Betyder inte det att den värmer en extern tank med elstav?  Sc:,h

Vad är siffrorna då den står stilla? Enligt bilden ligger du ju på 37 grader framledning, det är väl inte så farligt? Och den arbetar av 2 grader/minut. Hur tusan har den hunnit till -600 ?
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Jaa, någonting är mystiskt. Vad har du inställt för integral av kompressor start och start av tillsats och vad är hysteresen inställd på. Går det att stänga av hwg på G3? Isf skulle du ju kunna få lite mera effekt till huset
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

Utloggad Zyberdude

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Korsnäs / Finland
  • Antal inlägg: 2952
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • 62.77405 21.18189
Nej det går inte att stänga av hgw på g3. Men går att fördröja. Eller om man inte använder vv så går det att stänga av.
Danfoss DHP-H Opti Pro+ (Thermia G3) 8kw med thermIQ-link+Raspberry pi 32gb, 190m borrhål
Roth 20mm golvvärme 480m till 130m2 hus + 299m till 86m2 garage. Inflyttad i hus 1.9.2013 och garaget färdigställt 2014
Technibel cwx-3 frikyla. Enervent pingvin eco ede ventilation.
Platta på mark, 200mm grundisolering, 250mm ekovilla i vägg och 500mm ekovilla blåsull på vind. I garaget 150mm grund, 175mm paroc i vägg och 350mm ekovilla på vind.
Totalelförbrukning ca 7000 kWh årligen, varav ca 30% egen producerad. 13 st JA-solar 340W solceller med SMA 4kW inverter.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Som sagt var; Installatören borde ha sett problemet redan innan. Om han inte kan räkna på radiatordimensionering eller titta hur pelletspannan/shuntstyrningen är inställd så borde han ha kunnat fråga er vilken framledningstemperatur det brukar behövas när det är kallt.
Han borde ju faktiskt haft en misstanke om hög framledning utan att behöva räkna efter och att då välja en vp som inte klarar 65 grader framledning verkar dumt eftersom det finns många vp som grejer det numera. Hhv funktionen tillför inte så mycket eftersom framledning stora delar av året kommer att ligga minst lika högt som vid vanlig vv beredning fast visst den ger ju mera vv och man slipper legionella höjning med elpatron men det är inte många kronor per år.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carlos

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför stÃ¥r det extern tillsats? Betyder inte det att den värmer en extern tank med elstav?  Sc:,h

Vad är siffrorna då den står stilla? Enligt bilden ligger du ju på 37 grader framledning, det är väl inte så farligt? Och den arbetar av 2 grader/minut. Hur tusan har den hunnit till -600 ?

Varför stÃ¥r det extern tillsats? Betyder inte det att den värmer en extern tank med elstav?  Sc:,h

Vad är siffrorna då den står stilla? Enligt bilden ligger du ju på 37 grader framledning, det är väl inte så farligt? Och den arbetar av 2 grader/minut. Hur tusan har den hunnit till -600 ?

Det är väll så att kablarna till tillsatsen är fel kopplade. Den är kopplad så som att man hade en extern tillsats.
Se sidan 24-28 : http://www.thermia.fi/docroot/dokumentbank/Thermia_install_086U5665_SE_MULTI.pdf
Angående tidigare höga integral värden så skulle tillsats gått igång om den hade varit inkopplad och samma sak gäller den senaste bilderna jag bifogar här.

Här kommer en sekvens över den senaste körningen. 22.05-23.18

Den startar korrekt men sen sÃ¥ orkar den inte värma tanken utan tillskott, men eftersom den är bortkopplad :) sÃ¥ dÃ¥ stannar den. NÃ¥gra minuter senare starta pumpen och dÃ¥  orkar den arbetar mot 0 och stannar.
Kan tillägga att värmen den började kännas i radiatorer sådär vid 22.25 innan dess värmde den volymtanken 200L, skickar bild för att visa hur den är kopplad.

Körningen kostade 5 kw.

« Senast ändrad: 12 april 2014, 23:41:44 av Carlos »

Utloggad Tumpi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 564
  • Karma +0/-0
Hej. Har du framledningsgivaren på fel ställe? Efter tanken...
Platta på mark 170m2. 170 meter Borra, 15 meter till berg. Danfoss DHP-H 8. Roth Golvvärme med flödesmätare 20mm rör ca 700 meter. Enervent Pingvin Eco Ede FTX Totalförbrukning 8400 kwh 2011. 8600 kwh 2012. 8300 kwh 2013. Contura braskamin. El bastu
Garage 42m2 värms med Daikin Nano X 25

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!