Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Gla
« skrivet: 15 mars 2006, 11:43:24 »

Om jag kör på kurva 4 och -2 på ratten så har jag 21  ºC inne vid -15 ute  och 20  ºC vi 0 ute.

Om jag istället kör på kurva 3 och + 2 på ratten så har jag 21  ºC inne både vid -15 och 0 ute.

/Gla
Skrivet av: R.C
« skrivet: 15 mars 2006, 11:17:01 »

Jag kör kurva 6  -2

Det rekomenderade är kurva 10  -2

Skrivet av: CarMan
« skrivet: 15 mars 2006, 11:10:18 »

Min erfarenhet är att kurvan som man får rekommenderad är ganska bra, +/- 1 skulle jag säga, sen får man skruva sig fram på ratten.

Har man byggt radiatorsystemet själv så stämmer tipsen dåligt.
man tippsar om att jag ska ha kurva 10 & raten på -2 (deta för att få 20 grader inne)
JAg kör men kurva 4 & ratten på +2 lite drygt ( ökar börvärdet men 5 ºC) (deta ger 21,5 grader inne)
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 15 mars 2006, 06:27:12 »


Om man tänker sig i driftstimmar på typ ett år, vad kan en sån ändring medföra, mer, mindre eller marginell förändring?

Fintrimning påverkar knappt energin på den nivå du jobbar just nu. Däremot gäller ju principen att man ska sträva efter en låg värmekurva. Men en lägre kurva ger ju generellt en lägre temperatur så det ger sig ganska snart. Min erfarenhet är att kurvan som man får rekommenderad är ganska bra, +/- 1 skulle jag säga, sen får man skruva sig fram på ratten. Använd tipsen från CarMan, det funkar bra för jag har gjort på liknande sätt.

För att enkelt trimma energi och TS har jag gjort följande, men här finns det lika många varianter som det finns personer på forumet   :D
 - öka gradminutinställningen från 60 till 80 (högre ger temp-skillnader hos mig), personligen tycker jag man ska skruva här så man undviker alltför många starter (typ över 15 per dag, oftast bara problem på höstar och vårar)
 - sätt max-framledningstemp strax över vad VP:n klarar att leverera utan TS (på detta sätt kommer inte gradminutrarna springa iväg och man minskar TS)
 - sänk VV-graderna, jag kör just nu 42-50
 - om man har lite TS kan man minska tiden som TS går in genom att bara erhålla en "push" i temp-ökning en kort stund. Jag tror detta är ganska effektivt.

Övriga tips:
 - Var inte rädd för TS
 - Du har investerat ordentligt - så prioritera komfort, dvs inte snåla!  *vinkar*

/Ekke
Skrivet av: Larsa
« skrivet: 14 mars 2006, 21:39:13 »

det är bra att antäckna vad man har för börvädre vid en speciell ute temp då man vet att inne tämpen är rätt. detta värde kan man andvända sig av när man byter kurva & skruvar in finjusteringen.

jag tar några värden ur luften.
säg att du har kurva 10
det är -10 ute
bärvärdet ligger på +45 grader & du har +21 inne Thumbsup

sen blir det +5 ute & du får bara +20 inne >:(


då kan du byta kurva till kurva 9 & höja finjusteringen, men hur mycke?
om du har tur så är det -10 på natten igen & du vet ju att börvärdet så ska vara +45, så det är bara att vrida finjusteringen tills det står 45 på börvärdet (förutsatt att du hadde -10 ute)
du fatter prinsipen, antäckna så mycke som möjligt.

jag har småjusterat i drugt ett år, men nu är jag nog nöjd ;D

Jag har noterat på kurva 9 vad det ger i bör på  framled vid viss angiven utetemp.
Ska ställa in kurva 8 nu så den ger samma bör värden vid minusgrader ute.
Sen får man hoppas att det är bra.

F.ö tycker frugan det har slagit över på mig när det gäller optimering :D
 
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 14 mars 2006, 20:03:56 »

det är bra att antäckna vad man har för börvädre vid en speciell ute temp då man vet att inne tämpen är rätt. detta värde kan man andvända sig av när man byter kurva & skruvar in finjusteringen.

jag tar några värden ur luften.
säg att du har kurva 10
det är -10 ute
bärvärdet ligger på +45 grader & du har +21 inne  Thumbsup

sen blir det +5 ute & du får bara +20 inne  >:(


då kan du byta kurva till kurva 9 & höja finjusteringen, men hur mycke?
om du har tur så är det -10 på natten igen & du vet ju att börvärdet så ska vara +45, så det är bara att vrida finjusteringen tills det står 45 på börvärdet (förutsatt att du hadde -10 ute)
du fatter prinsipen, antäckna så mycke som möjligt.

jag har småjusterat i drugt ett år, men nu är jag nog nöjd ;D
Skrivet av: Larsa
« skrivet: 14 mars 2006, 18:29:54 »

Kurvan är för brant, prova kurva 8 och höj ett snäpp på ratten.
Systemet är trögt så testa några dagar. Vårsolen är farlig för denna test.

Titta på kurvorna i manualen så förstår du hur det funkar.


Precis vad jag misstänkte 8), ville bara kolla upp med personalen på forumet först :)

Om man tänker sig i driftstimmar på typ ett år, vad kan en sån ändring medföra, mer, mindre eller marginell förändring?
Skrivet av: ojacobsen
« skrivet: 14 mars 2006, 18:23:48 »

Det borde finnas lite mer exakt vad viss ute temp ska ge för framledningstemp b00k
ing i minusgrader.
Jag satte et 22KOhm potentiometer i serie med utegivaren en varm dag, sen är det bara at skruva/registrera... har slängt resultaterna  ???
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 14 mars 2006, 17:39:44 »

Kurvan är för brant, prova kurva 8 och höj ett snäpp på ratten.
Systemet är trögt så testa några dagar. Vårsolen är farlig för denna test.

Titta på kurvorna i manualen så förstår du hur det funkar.
Skrivet av: Larsa
« skrivet: 14 mars 2006, 16:27:23 »

Nähepp det kanske inte va en bra kurva ändå. Hade 4+ ute idag och ingen sol och inomhustempen hade krypit ner till knappt 20 ºC.
Om tendensen fortsätter dvs ju varmare ute desto kallare inne hur ska kurvan justeras då?
Det var ju stabilt inne på 21 ºC vid köldknäppen i förra veckan.

EDIT. Har kurva 9 nu
Skrivet av: Larsa
« skrivet: 12 mars 2006, 15:56:07 »

Det absolut viktigaste runt detta tema är att det är ordentligt kallt ute när du testar kurvan. Runt 0:an och några plusgrader funkar de flesta kurvor om jag överdriver lite.
Tror att  jag hittat rätt kurva för temp mellan -5 och -15 nu med dagens förutsättningar.
Nästa vinter har jag förhoppningsvis bytt ut 5 st dragiga gamla 2glasfönsterpartier och då blir det säker till att justera kurva på ett eller annat sätt. Även tilläggsisolering av vind ska göras.
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 12 mars 2006, 14:31:13 »

Det absolut viktigaste runt detta tema är att det är ordentligt kallt ute när du testar kurvan. Runt 0:an och några plusgrader funkar de flesta kurvor om jag överdriver lite.
Skrivet av: Larsa
« skrivet: 12 mars 2006, 00:06:24 »

igentligen har du väll ingen nytta av att veta dess värden ? eller
ta en kurva & mät inomhus tempen har du konstant temp oavsett utomhus temp (när solen inte lyser) så har du rätt kurva.


Det stämmer bra det du skriver, men jag är lite småtokig i statistik och jag tyckte att det var lite otydligt och smått det som står i instruktionsboken.
Det borde finnas lite mer exakt vad viss ute temp ska ge för framledningstemp b00k


Hej, jag funderade själv på detta runt vilken kurva som är smartast.
Det jag gjorde var att knappa in dessa värden för +10 och -20 och sedan producera en graf i Excel genom att justera skalan. Du kanske kan använda dessa. Värdena är en grafisk bedömning från manualen och inte riktiga siffror från min VP. Skillnaden är dock hårfin skulle jag säga. För mig ledde detta till att jag till slut "optimerat" min VP genom att välja kurva 9 med ratten på -1.



precis den kurva som jag kör med nu! Varmt och skönt inne när det är 5-15 minus ute, få se vad det blir när det blir plusgrader ute.
Nu är inte jag och excel bästa vänner men jag har noterat vad just min kurva (9/ -1) ger i framledning i minusgrader.
Skrivet av: CarMan
« skrivet: 11 mars 2006, 23:16:17 »

igentligen har du väll ingen nytta av att veta dess värden ? eller
ta en kurva & mät inomhus tempen har du konstant temp oavsett utomhus temp (när solen inte lyser) så har du rätt kurva.

blir det varmvare inne när utomhus tempen faller har du för hög kurva // & tvärtom


ger inte den rätta kurvan den inomhus temp du vill ha så justera på finjusteringen
(kurvan ställer igentligen inte inomhus tempen, utan är till för att tempen ska vara samma fast utomhus tempen är olika)
Skrivet av: Ekke Boo
« skrivet: 11 mars 2006, 23:05:43 »

Hej, jag funderade själv på detta runt vilken kurva som är smartast.
Det jag gjorde var att knappa in dessa värden för +10 och -20 och sedan producera en graf i Excel genom att justera skalan. Du kanske kan använda dessa. Värdena är en grafisk bedömning från manualen och inte riktiga siffror från min VP. Skillnaden är dock hårfin skulle jag säga. För mig ledde detta till att jag till slut "optimerat" min VP genom att välja kurva 9 med ratten på -1.


                      +10 -20
---------------------------------------------
Kurva 7/+2        35   52
Kurva 8/1          33   54
Kurva 9/0          32   56
Kurva 9/-1         30   54
Kurva 9/-2         28   52
Kurva 10/-1       31   58


Skrivet av: Larsa
« skrivet: 11 mars 2006, 17:10:42 »

Skulle vilja ha den lite mer detaljerad än den som finns i manualen.
Tycker att det är svårt att se på den vad framledningtemp är mot utetemp.
Finns det nån som kanske har den i excel eller liknande?
Antar att ingen har det, men känner ändå att jag måste fråga ^-^

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!