Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: En 500m slinga eller tvÃ¥ 250m slingor?  (läst 5985 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En 500m slinga eller två 250m slingor?
« skrivet: 23 oktober 2011, 22:35:03 »
Jag förstår att tryckfallet blir högre i en 500m slinga jmfrt med 2st 250m slingor
men ingen kan svara på vad det innebär i ökad energikostnad för brinepumpen.
Ngn som kan svara på detta? För övrigt säger CTC att det är inga problem
för pumpen att klara en 500m slinga. Finns andra nackdelar med en 500m
slinga istället för 2st 250m slingor?

MAn har gjutit 2 st 110 rör genom plattan. Om jag väljer 2st 250m slingor så
blir det ju 2st PEM rör som ska in i varje 110mm rör. Behöver PEM rören som ska
igenom 110 plaströret isoleras hela vägen eller räcker det med att isolera PEM
rören när de kommer upp genom plattan pÃ¥ insidan av tvättsugan?   
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #1 skrivet: 23 oktober 2011, 22:44:21 »
Intressant! Vilken vp är det fråga om?
Jag har också funderat på detta, och dessutom varför man ska använda en dyr cirkulationspump med begränsad uppfordringshöjd när det finns massor av billiga jetpumpar som klarar tryckfallet och flödet mkt bättre.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #2 skrivet: 23 oktober 2011, 22:53:23 »
Jag ska installera en CTC306:a.

Vad är det som är intressant? Jag kan för lite om värmepumpar,
men menar du att man i regel installerar en extern cirkulationspump?
Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #3 skrivet: 23 oktober 2011, 23:32:56 »
Jag ska installera en CTC306:a.

Vad är det som är intressant? Jag kan för lite om värmepumpar,
men menar du att man i regel installerar en extern cirkulationspump?

Det intressanta är att "tumregeln" brukar hävdas vara max 400m, precis som om det är ngn naturlag med ett visst motstånd.
Visst finns det gränser för hur kraftig pump man kan använda, men den är då inte nådd med 30 mvp i mottryck iaf.
De flesta vp har nog inbygd cp, men det är ju rätt dumt eftersom man kan mkt olika behov.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2011, 09:13:25 »
Hej. Har 470m i en slinga på en 6kw pump.Drivningen på cirkpumpen på Brinet ligger på ungefär 70%.(optimum)
Har ej upplevt några problem plus att det är lättare att lägga ner samt koppla in.
Dom extra kw för drivningen av cirkpumpen blir nog försumbara,om man nu inte jaga kwh riktigt seriöst.
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #5 skrivet: 24 oktober 2011, 10:45:49 »
För en pump på 9 kw och en temperaturdifferens mellan in- och utgående köldbärare på 4 grader blir tryckfallet över enbart köldbärarslingan vid en köldbärartemperatur på noll grader i en slinga på 500 meter lite över 50 kPa. I fallet 2x250 meter blir tryckfallet ca 7 kPa. Att skillnaden blir så stor beror på att i fallet med en slinga är strömningen turbulent och i andra fallet laminär.

Vad det innebär för pumpens elförbrukning i praktiken beror på dess verkningsgrad i de bägge arbetspunkterna. Teoretiskt skiljer det ca 20 W.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vp norge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #6 skrivet: 24 oktober 2011, 11:03:18 »
Hei
Jeg skriver på norsk hvis ok da min svensk er litt dårlig. Vi har en energibrønn på 200m, der har vi fått installert 2x200 PE40x2.4 turboslingor fra Muovitech. For vår varmepumpe (NIBE 1110 - 13kW) skriver Nibe følgende;

Köldbärarflöde (l/s) : 0,75l/s = 45L/min = 2.7m3/h
Tilgjengelig trykk, kuldebærersystem (kPa): 65kpa

Samtidig skriver de i installasjonsmanual at man kan ha inntil 400m slinga.

Fra Muovitech fÃ¥r jeg følgende trykkfallskurva  - for en glatt slinga (og informasjon fra Muovitech at trykkfallet vil øke for en turboslinga ved høgt flöde);



Ved 200m brønn er da trykkfallet 550kPax200 = 110000Pa = 1100kPa=11m. Dette er nesten dobbelt av det Nibe spesifiserer som maks  - for vi har ikke kalkulert inn trykkfallet i fordamper, bend, ventiler etc.

Hvis man plotter inn systemkurven for slingan (uten Ã¥ ta hensyn til trykkfall i fordamper, bend og ventiler)  -  se vedlagt - sÃ¥ ser man at man arbeter helt i omrÃ¥det hvor vi har "shut in" pÃ¥ pumpen, et omrÃ¥de hvor vikningsgrad er veldig dÃ¥rlig og at pumpen ikke klarer Ã¥ levere det som er beskrevet av Nibe.

Til info - sirkuasjonspumpen er Grundfos 32-110, dvs en av de med høyest tilgjengelig trykk som std pumpe. Jeg bifogar pumpekurve for 32-120 da 32-110 ikke er tilgjengelig. Her har jeg plottet inn trykkfall for slinga og lagt til 15%. Med en 32-120 sirkulasjonspumpe får vi da 2.4m3/h og 10,5m. Vår pumpe som er standard i Nibe F1110 - 13kW har mindre trykk tilgjengelig og vi får da kanskje 2.0m3/h. I tillegg arbeider pumpen nær shut in - og veldig dårlig vikningsgrad.


Konklusjon:
Nibe sine ingeniører speifiserer trykkfall og flöde som ikke er mulig og det er misvisende. Det er også en historie på mange kompressorhavari hos NIBE på F1110 og kanskje dette er noe av årsaken. NB - det samme gjelder for de nye pumpene. Se f.eks på F1145-12kW. Her er flöde spesifsert til 0,65l/s og maks 69kPa trykkfall. Sirkulasjonspumpen er fortsatt en 1 trinns pumpe. Har sendt spørsmål til Nibe men dette ville de ikke svare på skriftlig!


Hvis man skal ha varmepumpe større enn ca 8-10kw så må man enten;

a) Bytte til 2-3 trinns sentrifugalpumpe - man må undersøke pumpekurve.
b) bruke 4x40 PE slinga

Håper min Norsk var forståelig.

 

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #7 skrivet: 24 oktober 2011, 15:30:18 »
0,75 L/s köldbärarflöde till en pump på 13 kW betyder ett deltaT för köldbäraren på 3,1 grader. Det är lågt för så hög effekt på pumpen. Tar man ett mer realistiskt värde på 5 grader blir tryckfallet i en slinga på 400 meter 55 kPa när köldbärartemperaturen är noll grader.

Jag tvivlar på att det kan ha något med kompressorhaverierna att göra. Är borrhålet rätt dimensionerat blir skillnaden i köldbärartemperatur liten.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad vp norge

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #8 skrivet: 24 oktober 2011, 17:25:18 »
Hei
Se vedlagt data fra NIBE;



Man kan også merke seg at kurven fra slingleverandøren er basert på 10°C, dog kan temperaturen komme under 0°C - da øker viskositeten, pumpen arbeider hardere og friksjon og trykkfall øker.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #9 skrivet: 24 oktober 2011, 18:08:27 »
Tack för all input.
Tänkte inte på att att köldbärarflödet blir turbulent med en slinga men laminärt
vid två slingor. Följdfrågan blir om man ska eftersträva turbulent eller
laminärt flöde i köldbäraren? Intuitivt känns det som att ett laminärt flöde
är fördelaktigt vid transport av värme från kollektor till värmepump. Fast samtidigt
så borde väl ett turbulent flöde främja värmefördelningen i köldbäraren genom att
fördela värmen över hela tvärsnitsarean (konvektion) och därmed erhåller
kollektormaterialet en lägre temperatur vilket ger ett högre delta T?

Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #10 skrivet: 24 oktober 2011, 18:28:47 »
Om det är laminärt eller turbulent flöde i slangen spelar liten roll. Det är en mycket liten del av värmeöverföringsmotståndet som ligger i köldbärare till slang. Om jag minns rätt bara ca 5 %. Tänk på att runt slangen är det ingen strömning alls bortsett från konvektionen pga temperaturskillnaderna. Där är det alltså betydligt sämre värmeöverföringstal. Sen finns ungefär 1/3 av värmeöverföringsmotståndet i borrhålet och 2/3 i berget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad knauer

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Mölnlycke
  • Antal inlägg: 92
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #11 skrivet: 24 oktober 2011, 18:44:24 »
OK, men låt mig förtydliga om att min installation rör sig om jordvärme och
ej bergvärme.

Ingen har berört min fråga rörande möjligheten att dra 2st PEM slangar genom
ett 110mm rör. Om man skippar isoleringen inuti röret borde det teoretiskt vara
möjligt men hur är det i praktiken? En markkollektorslang är väl rätt stel?

Skidstahus byggt 2011, 2-plan, 205 kvm , Ort MÖLNLYCKE, Jordvärmepump CTC 306, 500 meter ytjordkollektor i en slinga, golvvärme på bottenplan, 10 st radiatorer ovanplan med 2-rörs system. FTX system (Flexit SPIRIT UNI 2).

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #12 skrivet: 24 oktober 2011, 21:54:33 »
En markkollektorslang är väl rätt stel?

Har för mig att man rekommenderar en minsta krökningsradie på en halv meter på böjar. Blir det mindre radie är det risk för veck.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: En 500m slinga eller två 250m slingor?
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2011, 00:00:41 »
Det kan bli bökigt att få två PEM in genom en 110rör, beroende om det finns böjar vid
ingången genom golvet, och om det är bara en böj eller flera mindre böjar i serie.
Visserligen behöver man inte isolera dom från varandra nödvändigt om man har
inkommande i det ena röret och utgående i det andra. Men man måste isolera ingången
för kondens att inte blir isbildning.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!