Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???  (läst 5520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
Hej!

Nu när jag ska byta ut min från och tilluft pump, Nibe Fighter 401 årsmodell 1990, så undrar jag om det lönar sig att lägga till 14000 kr på ett FTX aggregat till en IVT Greenline HT Plus C7, 150 m borrdjup. Eller ska man nöja sig med en kanalfläkt för frånluften och installera freshventiler i huset?
Är det motiverat med ett FTX aggregat när det gäller besparing/värmeåtervinning, betalar den sig? Rören vinns ju redan på vinden så den kostnaden slipper jag...
För övrigt är huset på 140 kvm, byggt 1990, enplanshus med golvvärme.
Är det någon som vet vilket COP värde en IVT Gr Ht+C7 har?

B-O
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #1 skrivet: 09 oktober 2009, 21:20:31 »
Jag skulle nog koppla in en FTX om rören redan är dragna, i så fall kanske du klarar dig med en storlek mindre VP?

COP för en bergvärmeanläggning till golvvärme ligger kring 4 om den är rätt dimensionerad.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #2 skrivet: 11 oktober 2009, 13:34:43 »
Tack Carl N för det!

Är priset bra då? 151 000kr för 150m borrhål inkl. FTX aggregat? Tillkommer 5000kr för "knäpptank"...
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #3 skrivet: 11 oktober 2009, 14:12:45 »
 Sc:,h

IVT säljer inga FTX, är det inte ett VBX de försöker lura på dig?
VBX är ett aggregat som återvinner frånluften och tillför energin till brine men detta kan inte värma tilluften.
FTX värmer däremot tilluften med frånluften men kan inte kombineras med VBX.
Jag anser att ett FTX kan vara värt sina pengar men inte en VBX.

Om du prutar bort VBX-aggregatet så blir priset ca 137 kkr för en IVT C7 + 150 m borra vilket är normalpris.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #5 skrivet: 11 oktober 2009, 19:02:45 »
Just d. IVT har ett FTX aggregat. Har hört att de kostar ca 25000 att köpa löst...
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #6 skrivet: 12 oktober 2009, 09:01:29 »
Oj, där ser man, fast omöjlig att hitta via produkter-rullgardinen pÃ¥ hemsidan.  :o
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #7 skrivet: 12 oktober 2009, 09:06:05 »
Det går visst bara att hitta ett FTX aggregat på IVTs hemsida om man skriver in FTX på deras sökmotor...

Idag ringer jag och bokar min bergvärme... får se hur lång tid det tar innan de kommer och borrar. Det blir en IVT Greenline HT Plus C7 med ett FTX aggregat samt en knäpptank. 150m hål. Totalt 156000kr före ROT avdrag...
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #8 skrivet: 12 oktober 2009, 09:44:46 »
Oj, där ser man, fast omöjlig att hitta via produkter-rullgardinen pÃ¥ hemsidan.  :o

Ha ha... menar du att IVT har dolda sidor?
Ja, det ser ut som att FTX har hamnat på lagret istället för i skyltfönstret.

www.ivt.se
>Ladda hem
>Dokumentarkiv

SprÃ¥k:  Svenska                                                                 
Produkttyp:  Alla                                                               
Produkt:  Ventilation
Dokumenttyp:  Alla           


Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #9 skrivet: 02 december 2009, 17:38:46 »
Hej!

Nu så börjar (h)julen rulla! Imorgon kommer borrarna, Jippi!!! Efter att borrarna är klara följer installationen av en IVT Greenline HT Plus C7 med knäpptank samt med ett IVT FTX aggregat. Har även beställt en Kamstrup 382 så man kan se förbrukningen...
Kan man koppla in både VPn och FTXn tillsammans på den tro? Sc:,h
Om man nu vill montera in ett "frikylsaggregat" senare, kostar det extra att de förbereder för det med ventiler å så då? Nån som vet?
150 meters borrhål (borde väl vara de aktiva... ) Ska man ta till lite extra? Om man nu borrar, säg ca 10 meter till gör det någon större skillnad?
Ska försöka delge er hur allt fungerar efter att pannan är igång.
Tack för all hjälp här på forumet!
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #10 skrivet: 02 december 2009, 17:56:50 »
...å 2 saker till... ska man ha en inne och en ute temperatur givare? Om man nu har golvvärme med termostater, ska de bort eller? Dum fråga kanske, men jag har läst här på forumet att element ska ha "öppna spjäll" så att säga... Sc:,h
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #11 skrivet: 02 december 2009, 18:15:52 »
Hej!

Nu så börjar (h)julen rulla! Imorgon kommer borrarna, Jippi!!! Efter att borrarna är klara följer installationen av en IVT Greenline HT Plus C7 med knäpptank samt med ett IVT FTX aggregat. Har även beställt en Kamstrup 382 så man kan se förbrukningen...
Kan man koppla in både VPn och FTXn tillsammans på den tro? Sc:,h

Ja, det funkar utmärkt.

Citera
Om man nu vill montera in ett "frikylsaggregat" senare, kostar det extra att de förbereder för det med ventiler å så då? Nån som vet?

Ja, det kostar ca: 1 000kr extra.

Citera
150 meters borrhål (borde väl vara de aktiva... ) Ska man ta till lite extra? Om man nu borrar, säg ca 10 meter till gör det någon större skillnad?

Ja, absolut. höjer du tempen från borran genom att borra djupare, så kommer värmepumpen att gå med bättre verkningsgrad.

Citera
ska man ha en inne och en ute temperatur givare?

Ja, med fördel. Utegivaren är obligatorisk.

Citera
Om man nu har golvvärme med termostater, ska de bort eller?

Ja, det rekommenderas. Då kan du stänga bypassen på golvslingefördelaren...om en sådan finns.

Utloggad srick

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 458
  • Karma +0/-0
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #12 skrivet: 03 december 2009, 09:58:07 »
Citera
Om man nu vill montera in ett "frikylsaggregat" senare, kostar det extra att de förbereder för det med ventiler å så då? Nån som vet?
150 meters borrhål (borde väl vara de aktiva... ) Ska man ta till lite extra? Om man nu borrar, säg ca 10 meter till gör det någon större skillnad?
Jag förhandlade till mig avstick för frikyla, med backventil och så i priset. Rörisarna tar 1000kr för det annars men jag tror inte det kostar mycket "egentligen"..

Angående borrhålet ska du inte vara säker på att 150m är aktivt djup, inte allt anger djupet "aktivt", står det inte "mvp -meter vattenpelare" eller "aktivt djup" så kan du snarare utgå från att det _inte_ är det av vad jag erfarit från mina egna offerter jag tagit in.

Bosch EHP9-LW/M med 150m aktivt borrhål och Nibe UKV-100, Veneto FST34 fyrrörskonvektor, innegivare. Bytte från vattenburen el i oktober 2009, enrörssystem med klena enpanelsradiatorer. Souterränghus på 140+50 (inkl 30m2 garage, ca 15grader) från 1982, två mil norr om Göteborg, välisolerad vind men oisolerad platta.

Utloggad BOF

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: FTX aggregat eller inte till en IVT Greenline HT Plus C7???
« Svar #13 skrivet: 03 december 2009, 14:06:10 »
Vad kostar extra borrmeter då? Ca pris på 10 meter extra?
Bor i Uppland. 160 kvm, golvvärme i kåken. Nyinstallerad bergvärme. IVT Greenline HT Plus C7. Nytt FTX aggregat IVT HRV 200. 120L knäpptank. Ca 150m borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!