Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstigt beteende pÃ¥ vvb-temperaturen  (läst 3241 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« skrivet: 04 februari 2013, 20:44:52 »
Hej!

Jag har börjat logga min IVT hos husdata och blir förvånad när jag ser hur temperaturen i vvb:n beter sig då vi använder varmvatten. Tittar man över dygnet så värmer pumpen ofta varmvatten ca 3h per dygn.

Nu ikväll har den visat sig från sin riktigt bittra sida (4/2). Ingen har duschat på kvällen, endast matlagning och diskning. Pumpen har dock tillverkat varmvatten som en vettvilling, med gott resultat iofs, dessutom fanns det behov så pumpen har ju inte gjort något galet.

Generellt vid varmvattenuttag så får pumpen värma ganska omgående och därefter ladda ett par gånger till. Sker inga fler uttag så håller sig temperaturen relativ stabil i vvb:n under ett antal timmar.

Vi är fem personer i hushållet varav två tonåringar, snart tre samt 2 vuxna så det duschas naturligtvis en hel del. Jag tycker ändå att beteendet ser märkligt ut avseende temperaturen. Tycker inte att det kan vara den klassiska växelventilen, jag har smort upp den för säkerhets skull.

Pumpen är en IVT Greenline HT plus 9. Loggen finns på Husdata, användarnamn 691 nästan längst ner i listan.

Jag lyckas inte infoga länken, den blir "ogiltig", söker man på Google på parametrarna husdata 691 blir den andra träffen min log. Sedan får man välja rapporter. Den bästa rapporten för detta ändamål är M drift + Temp E-serien, där ser man nämligen även växelventilens cykler.

Är det någon som har någon idé eller är det rentav normalt och inget att bry sig om?

/Tobbe
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #1 skrivet: 04 februari 2013, 20:48:59 »
Är beredaren luftad?
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #2 skrivet: 04 februari 2013, 20:52:36 »
Ja, tyvärr höll jag på att säga. Det skulle ju annars vara en trolig orsak om det SAS var för lite volym på mantelsidan. Vi har rätt bra kräm på VB-pumpen då vi har ett stort radiatorsystem, jag vet inte om det kan påverka? Att det blir för snabb genomströmning eller så?
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #3 skrivet: 04 februari 2013, 20:57:22 »
Har varit inne på att tappvattnet varit felkopplat oxå men det förefaller att stämma med färgmarkeringarna på toppen av vvb. Iaf om blått är in/kallt och rött är ut/varmt.
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad slorpe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 29
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #4 skrivet: 04 februari 2013, 21:23:10 »
Kolla om du har stort flöde på kallvattnet in i beredaren

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #5 skrivet: 04 februari 2013, 21:26:49 »
Efter stora varmvattenuttag är det normalt att pumpen behöver göra ett par varmvattenkörningar innan beredaren är fulladdad igen. Det är tröghet i värmeöverföringen mellan mantel och beredare.

Den där diskningen, var det handdiskning? Då kan det gå åt stora mängder. När min fru handdiskar kristallglasen darrar Amazonfloden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #6 skrivet: 04 februari 2013, 21:36:56 »
Det är just därför tex Nibe och Thermia använder slingladdad beredare dom laddar fullt på en vv körning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #7 skrivet: 04 februari 2013, 21:41:14 »
Inflödet av kallvatten var ju analogt med utflödet vilket i det här fallet var kökskranen. Den är väl inte direkt snÃ¥lspolande men jag vet att flödet inte var överdrivet i det här fallet, s nedan...  ;)

Jag är med pÃ¥ att det finns en tröghet i värmeöverföringen mellan mantel och beredare men i min iver att optimera driften reagerade jag över hur mÃ¥nga varmvattenvärmningar jag hade i förhÃ¥llande till varmvattenuttaget. I det här fallet vet jag hur mycket vatten som användes dÃ¥ det var jag som stod "bakom spakarna"...  ^-^

Det är naturligtvis lätt att missbedömning mängden varmvatten som går åt men när jag studerat andra läggningar kan jag inte hitta riktigt samma hysteriska fenomen som hos mig.
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #8 skrivet: 04 februari 2013, 21:47:28 »
Jag har också en greenline ht plus C9 med samma beteende.
För mig krävs det heller inget stort uttag för att temperaturen i beredaren ska rasa.
När jag tog upp det så var det någon på forumet som hade en teori om att ett T-rör i pumpen var konstruerat så det störde skiktningen i tanken
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #9 skrivet: 04 februari 2013, 22:04:38 »
Hhans,  jag tror jag sÃ¥g din trÃ¥d för ett tag sedan. Jag har dock E-modellen med extern beredare och jag har fÃ¥tt för mig att det problemet inte gäller min modell.

Har det löst sig för dig eller du har som jag egentligen inget problem med det?
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad Hhans

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #10 skrivet: 04 februari 2013, 22:09:53 »
Det har inte löst sig och för mig är det mest irriterande men egentligen inget större problem.
Det finns ju alltid varmvatten.
IVT Greenline HT Plus C9, 148 m borrhål
Suterränghus 240 m² i två plan byggt 1974.
Byggnadens specifika energianvändning ca 40 kWh/m² A-temp, år.

Solenergisystem i byggnader är min stora passion!

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #11 skrivet: 04 februari 2013, 22:12:30 »
Samma "problem" hos mig med mantel beredare. Dock märker jag det inte under värmesäsong då min alltid avslutar med att toppa upp beredaren. På sommaren lägger man märke till det. Min startar ibland varannan timme och ibland klarar den sig 4 timmar utan att tappa något vatten. Det med T-stycket och omröring i manteln kan kanske stämma. Det var en rätt intressant tråd var den nu var? Tror dock jag har samma fenomen när cp står still. Det jag däremot märkt är under sommaren när vvx står mot beredaren så blir det självcirkulation ut i vp.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Snubert

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungbyhed
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #12 skrivet: 04 februari 2013, 22:21:12 »
Ok, det är väl mest av allt ettskönhetsfel men det känns som att pumpen tillverkar varmvatten onödigt ofta. tanken har slagit mig att laborera lite med kopplingsdifferensn för att se om det kan minska körningarna. Typ sänka börvärdet till 45 grader och låta systemet balansera mellan 40 och 50 grader.

Mr Henke,du menar alltså att det cirkulerar i VVS-kretsen, inte att det läcker ut mot radiatorerna?
IVT Greenline 9 HT+, installerad våren 2010. 180 meters borrdjup, ca 155 meter aktivt.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #13 skrivet: 04 februari 2013, 22:32:44 »
Jag menade att tex när det är 15 grader varmt ute och då ett väldigt lågt värmebehov i huset så cirkulerar radiator vatten returen i T stycket där returen från beredaren kommer. Det var ju någon som misstänkte här på forumet att det kunde röra om lite i manteln i det området trots att växelventilen är stängd i andra "änden". Jag tycker det låter lite långsökt. Men samtidigt är det ganska högt motstånd i värmeväxlaren i vp så kanske. Men under sommaren när värmestopp gått in och båda cp står still så blir det själv cirkulation ut till vp. Har varit lite inne på att sätta en backventil för att undvika det. Men gillar inte massa prylar som ökar flödes motståndet.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Konstigt beteende på vvb-temperaturen
« Svar #14 skrivet: 04 februari 2013, 22:45:07 »
Det är trots allt bättre än när utetemperaturen går under den som är inställd som sommarurkoppling. Då står växelventilen i läge mot radiatorerna och då blir det självcirkulation i den kretsen som kyler pumpens innanmäte. JAg har märkt att pumpen gör varmvattenkörningar oftare då än när växelventilen står i beredarläget.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!