Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta pellets med LVVP, och synpunkter pÃ¥ AVT-aggregat  (läst 3854 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
Hejsan!
Jag håller på och tittar på en ny värmelösning istället för pellets, dels för att slippa hantering, men även för att kunna frigöra ett extrarum, sänka kostnader, samt få kyla sommartid.
Min tanke var från början bergsvärme med kylkonvektorer, men en säljare från Allvärmeteknik rekommenderade istället LVVP för värme/varmvatten, samt en alternativt två LLVP för värme och kyla. Idén var då att luftluft ska gå normalt och förse med värme/kyla i vardagsrum och master bedroom, och luftvatten ska kicka in runt nollan för att bistå med värme i vårat radiatorsystem så hela huset blir jämnt uppvärmt, samt varmvattnet i kranen. Jag köper idén om att det blir jämnare temperatur på sommaren genom att använda luftluft för att kyla istället för kylkonvektor, men jag vet ej hur prisbilden skiljer? Enligt honom så skulle det bli ungefär lika dyrt att driva kylningen genom bergsvärmen, men nackdelen att det är svårare att styra tempen ("konvektor endast av/på").

Han föreslog en AVT E200 som innedel, med 205L tank. Till det en AVT E5 10Q utedel, min utetemp -27º, 60º framledningstemp, COP 4,1 @ +7º , 2,6 @ -15º, 2,1 @ -27º. Sedan 2 x Samsung Smart 9, SCOP 4,6, fungerar ner till -25º.
Och säkra upp till 20A, något jag funderat på ändå då jag har ett stort garage med stor kompressor etc.

Vi bor i ett hus på 130 kvm i Norrköping, värmekälla pellets, ungefärlig årsförbrukning 5 pallar (832 x 5 = 4160 kg, x 4,8 kWh = 19970 kWh per år).
Han räknade med en verkningsgrad på 75% så 14978 kWh, han fick 15600 kWh i sin tabell, så ungefär däromkring.
Elen har en beräknad årsförbrukning på 19 299 kWh, då ingår det ett par veckor elpatron på vintern när jag jobbat såpass mycket att det glömts bort att fylla på pellets, samt en Daikin Ururu Sarara 35 som värmer vårat garage på 180 kvm, och hushållsel.

Enligt hans kalkyl skulle besparingen bli ungefär 14.000:- per år, vilket med avbetalning på lån och amortering etc gör att vi får en kostnadsökning på ca 3-500:- per månad, beroende på om vi väljer att finansiera via deras erbjudande eller går via vår bank.
Uträkningen är att pellets 15600 kWh + värme av huset 9 900 kWh (=25 500 kWh) sänks till

Installationen skulle gå på ca 180.000:-, allt körklart och installerat, ROT borträknat, med en LVVP och 2 LLVP.
Ca 12 år alltså att tjäna in investeringen, men det är mest att slippa hanteringen med pellets, få extrarummet, samt framförallt att få ett behagligare klimat på sommaren som gör att jag är inne på att skaffa detta.

Jag har kollat på bergsvärme, skulle gå på ca 150.000:-, sedan tillkommer extra LLVP alternativt kylkonvektorer.

Det jag funderar på är:
Hur är Allvärmetekniks egna aggregat? Är det någon som har erfarenhet av dom? Som jag förstått det tar dom in CTC-aggregat och bygger om?
Jag är inne på att slå till, men den höga installationskostnaden avskräcker lite, då jag hört gott om bergsvärme som jag kan få till ungefär samma pris men väldigt lite (överhuvudtaget, varken bra eller dåligt) om luftvatten-värme. Är det ungefär samma driftskostnader efter installation?

Pellets kostar oss idag ca 11.000:-, han räknade ut att el-värmen kostade ungefär 9 900:- (några veckor elpatron på vintern samt varmvatten på sommaren då vi inte eldar) = 25 500:- skulle sänkas till 7 650:- genom att byta ut pelletsen. Hushållselen samt värme i garaget tillkommer med 10.000 kWh, samma oavsett om vi byter eller inte.

Kommentarer? Har jag räknat fel?


En extra kommentar, jag har en liten, liten fundering på att eventuellt, om kanske 5 år, anlägga pool. Då bör luftvatten vara betydligt effektivare än bergsvärme för att värma poolen?

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ersätta pellets med LVVP, och synpunkter på AVT-aggregat
« Svar #1 skrivet: 17 juni 2015, 23:21:00 »
Det första rådet jag vill ge dig är att söka på forumet efter företaget allvärmeteknik så kommer du att hitta en hel del poster om deras försäljningsmetoder och om vanliga värmepumpar som blivit "uppgraderade" för att sedan få dubbla priset.

Det du har fått pris på är en mecaterm värmepump ArqticQEVI och panna MasterQal 200/300
Köper du den direkt av Mecaterm så blir kanske priset inte högre än 100000:-
Mitt andra råd är att begära in offerter från fler företag, då kommer du att få samma besparing till ett lägre pris.


EDIT: Läste AVT sidan närmare och hittade följande text
Citera
Vibrationsrör med UV-beständig isolering
Vad fasen är vibrationsrör?
Något som man skrivit för att det skall låta hypertekniskt så man kan pressa upp priset eller.
« Senast ändrad: 17 juni 2015, 23:24:46 av Lmf »
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Jag gissar på att allvärme teknik inte säljer bergvärme för dom pengarna det handlar om ska du absolut kolla med flera leverantörer och satsa på 1 lösning tänk på att med allvärme tekniks lösning har du 2-3 st aggregat som med tiden kommer att gå sönder och ska ersättas. Om du borrar för bergvärme så får du billigare kyla (fast det skiljer nog inte många hundra kr på en svensk sommar) och när vp går sönder så har du hålet kvar till nästa vp. Om man ska satsa på luft vatten ska det vara billigare än bergvärme inte dyrare som i ditt fall.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
Det första rådet jag vill ge dig är att söka på forumet efter företaget allvärmeteknik så kommer du att hitta en hel del poster om deras försäljningsmetoder och om vanliga värmepumpar som blivit "uppgraderade" för att sedan få dubbla priset.

Det du har fått pris på är en mecaterm värmepump ArqticQEVI och panna MasterQal 200/300
Köper du den direkt av Mecaterm så blir kanske priset inte högre än 100000:-
Mitt andra råd är att begära in offerter från fler företag, då kommer du att få samma besparing till ett lägre pris.


EDIT: Läste AVT sidan närmare och hittade följande textVad fasen är vibrationsrör?
Något som man skrivit för att det skall låta hypertekniskt så man kan pressa upp priset eller.

Tack för tipset, jag har avbrutit affären och ska kolla vidare efter andra alternativ.
Har pratat med två andra företag, ett angående bergsvärme som var mycket sugna på att borra och ville lämna offert, men inte sugna alls på att titta på frikyla till anläggningen..
Samt en kille som verkade jättetaggad och trodde att det inte skulle bli några problem med bergsvärme och tillhörande frikyla, men aldrig återkom med offert..

Vet inte om det är mitt hus som förstör för frikyla till bergsvärme, men jag är väl inne lite på att skaffa antingen bergsvärme eller LVVP, och installera två rena A/C-aggregat i stora sovrummet och vardagsrummet som får sköta kylan på sommaren.
Polarpumpen.se hade ett aggregat, Midea MSR-18, för 7900:-, plus installation inkl. ROT-avdrag 3000:-, totalt 21 800:- för två pumpar som klarar upp till 200m² tillsammans, är väl någonstans där frikyla tills bergsvärme landar på och lite till?

Jag gissar på att allvärme teknik inte säljer bergvärme för dom pengarna det handlar om ska du absolut kolla med flera leverantörer och satsa på 1 lösning tänk på att med allvärme tekniks lösning har du 2-3 st aggregat som med tiden kommer att gå sönder och ska ersättas. Om du borrar för bergvärme så får du billigare kyla (fast det skiljer nog inte många hundra kr på en svensk sommar) och när vp går sönder så har du hålet kvar till nästa vp. Om man ska satsa på luft vatten ska det vara billigare än bergvärme inte dyrare som i ditt fall.

Hur mycket skulle det gå på ungefär med frikyla till ett hus på 130m²? För jag verkar ha problem med att hitta företag som är intresserade av att installera det.. Annars så är jag inne på bergsvärme av den anledningen du nämner, nämligen att man har hålet kvar när man byter värmepump. Och med ca 10-20m till berg så borde det inte bli så himla farligt dyrt att borra heller, mot de som kan ha betydligt längre..

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Det svåra med frikyla måste vara rördragningen till fläktkonvektorerna inklusive kondensvattenavlopp. Beror nog mycket på planlösningen hur det kan lyckas och bli snyggt. Om placering och antal meter kondensisolerade rör är känt är det kanske lättare att få någon installatör att ge en uppskattning?
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Ersätta pellets med LVVP, och synpunkter på AVT-aggregat
« Svar #5 skrivet: 26 juni 2015, 21:17:34 »
Om du måste ha kyla så finns det LVVP som fixar det med

Bla. Nibe 2040 och Split samt Daikin och Mitsubishi Ecodan
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

robot74

  • Gäst
robot74
SV: Ersätta pellets med LVVP, och synpunkter på AVT-aggregat
« Svar #6 skrivet: 27 juni 2015, 23:10:36 »
Vet fler som har bergvärme med frikyla från Allvärmeteknik, vad vill dom ha för att sätta in det hos dig? Rördragningen kan ju vara svår att få snygg med tanke på rören så jag valde luft-luft till min övervåning.

Finns ju företag som är billigare men jag tyckte inte skillnaden var så stor med tanke på att dom gjorde ett riktigt fint jobb och att dom hade med elinkopplingen i priset som dom andra företagen inte kunde erbjuda när jag tog in offerter.



Utloggad Nidhögg

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Norrköping
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepumpar.
Det svåra med frikyla måste vara rördragningen till fläktkonvektorerna inklusive kondensvattenavlopp. Beror nog mycket på planlösningen hur det kan lyckas och bli snyggt. Om placering och antal meter kondensisolerade rör är känt är det kanske lättare att få någon installatör att ge en uppskattning?

Jag har krypvind hela vägen från pannan till tänkt ställe, och kondensvattnet är det "bara" att dra ut genom ytterväggen som ligger där jag har tänkt placera fläktkonvektorerna, så det borde inte vara omöjligt på något vis. Rören till golvvärmen som vi har i sovrummet går samma väg från nuvarande pelletspannan så plats finnes.
Killen från Allvärmeteknik har ju varit och tittat men ansåg inte att det skulle gå, sen om det berodde på att det är väldigt krångligt eller att deras LVVP inte klarar av frikyla vet jag inte.

Om du måste ha kyla så finns det LVVP som fixar det med

Bla. Nibe 2040 och Split samt Daikin och Mitsubishi Ecodan

Tack för tipset, ska kolla upp dom

Vet fler som har bergvärme med frikyla från Allvärmeteknik, vad vill dom ha för att sätta in det hos dig? Rördragningen kan ju vara svår att få snygg med tanke på rören så jag valde luft-luft till min övervåning.

Finns ju företag som är billigare men jag tyckte inte skillnaden var så stor med tanke på att dom gjorde ett riktigt fint jobb och att dom hade med elinkopplingen i priset som dom andra företagen inte kunde erbjuda när jag tog in offerter.

Vet inte, bergsvärme var inte ett vettigt alternativ enligt säljaren, det var LVVP som var det som skulle fungera bäst, oklart varför.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
Med krypvind finns det ju bra med plats att dra rören. Konstigt att han som tittade ansåg att det inte skulle gå. Frikyla kan man alltså få från bergvärme. Aktiv kyla klarar vissa luftvattenvärmepumpar samt vanliga luftluftvärmepumpar eller rena A/C-aggregat. Fortsätt kontakta olika firmor och se vilka som kan ordna kyla också. De stora grossisterna som Ahlsell, Dahl och Onninen m.fl. på orten borde kunna ge namn och tel.nr. till firmor som jobbar mycket med kyla.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!