Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?  (läst 6517 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ThomasC_1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sätila
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flygare, fotoentusiast och energinörd
Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« skrivet: 26 oktober 2011, 10:29:59 »
Har en Thermia Diplomat Optimum 10 med 320-liters Borötank som är kopplad parallellt med med radiatorsystemet.
Jag vill minska antalet start och stopp på pumpen. Har jag fattat det rätt att det enda sättet att få denna effekt är att öka integralen, då VP inte tar hänsyn till temperaturen på returvattnet.
Hur tar man fram grafen på displayen över temperaturen på utgående vatten till värmesystemet?
Thermia diplomat optimum 10, 180 meter borrhål. Enplanshus med källare, ca 270 kvm från 1980. Tidigare vedeldare med en förbrukning på 22 kubik/år.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #1 skrivet: 26 oktober 2011, 11:22:56 »
För att minska antal start/stopp är det INTEGRAL A1 som du ska öka ja.
Man bör då även justera upp INTEGRAL A2 till minst 5 x A1 för att inte tillskottet ska hoppa in i onödan

Saxat ur  :,v(

För att titta pÃ¥ ”TEMPERATUR”-historiken:
1. Tryck en gång på höger- eller vänsterknappen för att öppna huvudmenyn
”INFORMATION”.
Markören stÃ¥r vid menyvalet ”DRIFT”.
2. Tryck pÃ¥ nedÃ¥tknappen för att flytta markören till menyvalet ”TEMPERATUR”.
3. Öppna menyn genom att trycka en gång på högerknappen.
4. Markören stÃ¥r vid värdet ”UTE”.
5. Tryck på uppåt- eller nedåtknappen för att flytta markören till önskat värde. (FRAMLEDNING i ditt fall)
6. Öppna ditt val genom att tryck en gång på högerknappen. En graf ritas upp i teckenfönstret.
7. Flytta markören längs tidaxeln med hjälp av uppåt- (plus) eller nedåt- (minus) knapparna.
Ett exakt värde vid aktuell tidpunkt visas i teckenfönstrets överkant.
8. Tryck tre gånger på vänsterknappen för att återgå till teckenfönstrets driftsläge.
« Senast ändrad: 26 oktober 2011, 11:26:55 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ThomasC_1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sätila
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flygare, fotoentusiast och energinörd
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #2 skrivet: 26 oktober 2011, 12:00:08 »
Tack för ett utförligt svar!
Det är nu bara att sätta igång att öka integral A1 ordentligt.
Bra också att det går att hitta grafen och se vad som händer.
Thermia diplomat optimum 10, 180 meter borrhål. Enplanshus med källare, ca 270 kvm från 1980. Tidigare vedeldare med en förbrukning på 22 kubik/år.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #3 skrivet: 26 oktober 2011, 12:00:44 »
Tanken som sådan påverkar redan dina start stop positivt. Dvs det skulle vara värre utan den.

Integralen kan höjas och det kommer ju leda till färre start stop men det kan även få konsekvens att du märker av temperaturskillnad inomhus. Dvs att temperaturen hinner gå ner. Man får testa sig fram.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #4 skrivet: 26 oktober 2011, 12:02:04 »
Om du håller inne vänster pil i typ 5 sekunder kommer du till en service/installationsmeny. Under installation tror jag det är kan du ändra antalet minut som går mellan varje logg punkt. Jag tror jag kör med 13 minuter och då täcker loggen ca ett dygn.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ThomasC_1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sätila
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flygare, fotoentusiast och energinörd
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #5 skrivet: 26 oktober 2011, 12:10:34 »
Har läst någonstans att grafen består av 500 mätpunkter. Tror det skulle betyda knappt 3 minuter.
Men det ser jag väl när jag går in i menyn...
Thermia diplomat optimum 10, 180 meter borrhål. Enplanshus med källare, ca 270 kvm från 1980. Tidigare vedeldare med en förbrukning på 22 kubik/år.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #6 skrivet: 26 oktober 2011, 13:02:03 »
nej det ser du nog inte. Mätpunkterna är nog 100 och inte 500. Men kanske skiljer det sig mellan olika modeller.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lars52

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 180
  • Karma +1/-1
  • Kön: Man
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #7 skrivet: 27 oktober 2011, 00:29:06 »
Per definition, är det en arbetstank eller volymtank. Parallell kopplade säger ThomasC_1, uppfattar jag att det är en arbetstank. Jag kan ha fel..
Lite samma grej som jag försöker få ordning på..är det fel att fråga om vi kan man samla ihop frågorna?
Har en vedpanna än så länge, oljan åkte ut och en acc på 500l är på väg in, vilsen vad basvärme jag ska ha.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #8 skrivet: 27 oktober 2011, 01:20:02 »
Borde inte volymtank kopplas serie annars är det väll arbetstank som Lars54 skriver??

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #9 skrivet: 27 oktober 2011, 07:46:59 »

ThomasC_1. Returen kyler värmepumpen. Om vi säger att du har ett delta över värmepumpen om 7 grader på varma sidan. Får du in 21 kommer det ut 28. Får du in 29 i retur skickar du ut 36. Jag gissar att "för många" starter i detta fall kanske inte har specifikt att göra med mätning på retur kontra framledning.

Om saker och ting är kopplat korrekt ska du märka av en minskning av antalet start stop när du har en tank. Vill du förstärka den minskningen kan du exempelvis öka integral för start av VP.

ibland finns det en koppling för att strypa bort en tank. I så fall kan man ju testa hur det blir utan tank. För att få en bild över om tanken fungerar bra i systemet eller om det krävs justeringar.

Men det går ju egentligen bara att vara ytterst generell om det inte finns lite mer information att gå på.

-vad tycker Du är för många starter per dygn
-hur många skulle du vilja ha
-hur länge kör maskinen nu.
-vad har du för bör-värde på framledningen (inom parantes när du kollar framledningstemp på VP)
-När du kollar grafen. Vad är ditt topp-värde på framledningstemperaturen.
-och för att få lite generell koll. Hur ser skillnaden ut mellan inkommande och utgående värme- respektive köldbärare vid drift av värmepumpen. Alltså under en värme-körning, ej varmvatten. kolla av värdena någon minut in i körningen.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad ThomasC_1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sätila
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flygare, fotoentusiast och energinörd
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2011, 11:29:32 »
Ja - det heter nog arbetstank eftersom den ligger parallellt. VP värmer tankens vatten. Samma vatten värmer huset med en egen cirk. pump.
VP laddar i toppen och tar i botten på tanken (320 liter). Radiatorkretsen tar sitt i toppen och returnerar i botten.
Leverantören kallar det volymtank så det är därför jag har fortsatt med det.

Jag sitter inte hemma nu och kan inte läsa av anläggningen men med ca 6 grader ute nu (snitt) startar den ca 1 gång/timme.
Den varma delen pumpar ut ca 39 grader och tar in 32 grader. Lite osäker här...
När pumpen stannat stabiliserar sig tankens vattetemperatur till ca 34-35 grader (både topp och botten).
Integralen står på -60. Brine in ca 5-6 grader och ut 2-3 grader.

Vill gärna halvera antalet starter till ca 10 st/dygn. Samtidigt vill jag inte ha för långa körningar eftersom jag helst inte vill att brinevätskan skall gå mer än ett "varv" i hålet (180 meter) och därmed kyla det. Jag inser att hålet blir kallt när vi har -15 grader ute men man behöver ju inte köra med för dåligt coop nu för det.
Thermia diplomat optimum 10, 180 meter borrhål. Enplanshus med källare, ca 270 kvm från 1980. Tidigare vedeldare med en förbrukning på 22 kubik/år.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2011, 12:15:05 »
Arbetstank skulle jag med kalla det, eller det ÄR det rättare-sagt Thumbsup
Som någon sa tidigare, Integral A1 kan justera tills du känner komfortproblem inne. När du får det har du gått för långt... Se också till att när VP hämtar hem ett stort värmeunderskott får inte framledning ÄR bli större än framledning BÖR med mer än inställt Hysteresvärde. Tror det är 10 på din maskin. Kan vara 12 också. Och om du höjer hysteres för vp får du även dra med hysteres för tillsats samma mängd.

Är inte riktigt med dig på diskussionen om temp på borrhålet. Tror du det blir skillnad på att köra en timme och vila i två, eller köra 20 min och vila 40 i tre timmar? ???
Energin ska in i huset och upp från hålet, har du längre drifttid får du ju också längre vilotid. (Ackumulerad värme i tanken)
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

Utloggad DKT

  • Kunskapstörstande teknikfreak med höga krav. Bygger hus.
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2011, 14:39:41 »
Ja - det heter nog arbetstank eftersom den ligger parallellt. VP värmer tankens vatten. Samma vatten värmer huset med en egen cirk. pump.
VP laddar i toppen och tar i botten på tanken (320 liter). Radiatorkretsen tar sitt i toppen och returnerar i botten.
Leverantören kallar det volymtank så det är därför jag har fortsatt med det.

Jag sitter inte hemma nu och kan inte läsa av anläggningen men med ca 6 grader ute nu (snitt) startar den ca 1 gång/timme.
Den varma delen pumpar ut ca 39 grader och tar in 32 grader. Lite osäker här...
När pumpen stannat stabiliserar sig tankens vattetemperatur till ca 34-35 grader (både topp och botten).
Integralen står på -60. Brine in ca 5-6 grader och ut 2-3 grader.

Vill gärna halvera antalet starter till ca 10 st/dygn. Samtidigt vill jag inte ha för långa körningar eftersom jag helst inte vill att brinevätskan skall gå mer än ett "varv" i hålet (180 meter) och därmed kyla det. Jag inser att hålet blir kallt när vi har -15 grader ute men man behöver ju inte köra med för dåligt coop nu för det.

Jag förmodar att du är införstådd med att antalet körningar är direkt proportionell med längden på körningarna? Har du 24 körningar á 10 minuter idag och ändrar integralen till att få 12 körningar så kommer dom istället att bli på 20 minuter styck. More or less exakt. Energin som behöver tillföras huset ändras inte av integral, arbetstank eller något annat. Det bästa tipset har du redan fått. Prova att höja integralen till så få körningar som möjligt utan att inomhustempen börjar svaja. Och håll koll på hysteresen så inte den styr vid tankladdning för att du släppt ner integralen för långt.
Thermia Diplomat Duo 8kW med Extendertank 384l. Extern cp Alpha2 utan shunt. Soutteränghus byggt -93, enrörs i två slingor, med tidigare totalförbrukn 24MWh.

Utloggad ThomasC_1

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Sätila
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Flygare, fotoentusiast och energinörd
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #13 skrivet: 27 oktober 2011, 15:19:04 »
Jag är helt med på att arbetstanken inte ger mig någon energi, inte heller integralen. Vad jag är ute efter är att "lagom" många starter på VP när det inte är jättekallt. Tror, men är inte säker, att brinetempen sjunker mer och mer, för att sedan plana ut, när man kör VP:n länge.
Borde därför vara intressant (för "coopen") att undvika långkörningar (bara för att värma upp en stor tank vatten) om det inte behövs.
Jag kommer att sänka integralen ordentligt nu! (det där med hysteres fattar jag inte riktigt)
Thermia diplomat optimum 10, 180 meter borrhål. Enplanshus med källare, ca 270 kvm från 1980. Tidigare vedeldare med en förbrukning på 22 kubik/år.

Utloggad Tobocop

  • HP-tech on da road
  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 519
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Allt jag lägger händerna pÃ¥ blir bra...
SV: Hur utnyttjar man volymtanken bäst?
« Svar #14 skrivet: 27 oktober 2011, 16:27:09 »
Man kan säga att hysteres är ett min/max värde av integralen.
Alltså, om du har ett börvärde på framledningen som är 30 ºC och vi har följande driftfall:
1,
VP vilar och framledningen sjunker mer än 10 grader under bör-värde INNAN integralen nått sitt startvärde, så startar VP direkt. Säg att du har A1 ställd på -150 och vp har räknat ner sig till -80 i detta fallet kommer vp att starta på Hysteres.

2,
Samma tvärtom, vp är i drift och jobbar upp integralen igen. Men innan den har hunnit räkna upp till 0 så hamnar framledningstempen på 40 ºC, alltså 10 gr högre än BÖR-värde, så kommer vp att stanna igen och integralen sätts till 0. VP har då stannat på hysteres.

Hysteres tar överhanden när differensen mellan ÄR- och BÖR-värde blir för stor. Detta värde kan du ändra under Service-Värmepump-Hysteres och under Tillsats-Hysteres
170 kvm platta på mark. Betong med vattenburen gv. Betong väggar 70 mm innerskiva 70 mm ytterskiva. 200 mm cellplast i väggar. 450 mm lösull på vind. 230 mm packad lösull i "full takhöjd". Tidigare en Nibe F 360P och Contura 550 braskamin med årsförbrukning ca 16000 kWh värme/vatten. Nu står det en Thermia Diplomat 8 med 170m borra. Extern cirkpump med bypass och STAD på returen, reglerad till 8 gr delta över VP. Styren ombyggd för att bättre passa till mina krav. -18 gr ute utan tillsats!
Ventilation med ett HERU 130 T EC från Östbergs. Efter justering ligger nu temperaturverkningsgraden på 82-88%. Med -5 gr ute hade jag en tilluftstemp på +18 gr. Uppmätt i agg. Nuvarande elförb. 4040 kWh/år VV/värme och 2200 kWh ventilation

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!