Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Lars52
« skrivet: 28 oktober 2011, 19:20:35 »

Jag ska skaffa ett par termometrar och sätta fast dem på rören. Då borde jag få en bild av delta-T.
David R, vad har Thermia för lösning? Hittar inget på deras sida. Har du kanske någon länk?
 Thumbsup

Helt klart en förbättring att göra som du planerar. Fick eller köpte 2 givare av min leverantör (beg) men det gjorde att jag fick in funktionen med Buffertank, starterna gick ner till 7 om dan, men lite kallt i huset. Ökat kurvan och ökat A1 från -250 till -200 nu.
En sak jag märkte, då jag loggar samtidigt med ett antal Dallasgivare (11st och en Logger2020)  var att flera givare visar lite fel, en av dom "nya" +5 C (beg systemframledning) och utegivaren (orginal) -2C. Någon annan som sett liknande? Du har en bra diskussion att läsa på länken DKT gav dej, hjälpte mej en hel del.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 28 oktober 2011, 12:41:21 »

Jag ska skaffa ett par termometrar och sätta fast dem på rören. Då borde jag få en bild av delta-T.
David R, vad har Thermia för lösning? Hittar inget på deras sida. Har du kanske någon länk?
 Thumbsup
Läs denna tråd där jag förklarat funktionerna tidigare.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=43333.msg426128#msg426128 Thumbsup
Skrivet av: ThomasC_1
« skrivet: 28 oktober 2011, 12:02:46 »

Jag ska skaffa ett par termometrar och sätta fast dem på rören. Då borde jag få en bild av delta-T.
David R, vad har Thermia för lösning? Hittar inget på deras sida. Har du kanske någon länk?
 Thumbsup
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 28 oktober 2011, 11:04:26 »

Upplägget du har är ju bättre än inget. Men det kanske inte är perfekt. :)

Hade jag vart dig hade jag sneglat på thermias lösning för bufferttank.
Då kommer du köpa 2st givare (som ju inte kostar mycket).
Därefter får du ett nytt val i värmepumpen som gör att
-interna CP stannar när VP inte går
-du kan räkna integralen _efter_ tanken  knUp

Har du ingen termometer du kan använda för att mäta tempen över radiatorslingan? Det vi vill ha koll på är om du har rätt fart, bland annat.
Skrivet av: ThomasC_1
« skrivet: 27 oktober 2011, 21:53:20 »

Tack Tobocop - nu har jag hysteres klart för mig!

Jag utgår från att den interna cp´n går hela tiden - annars skulle den nog inte kunna få några aktuella mätvärden på vattentemperaturen. Det finns inga givare utanför vp´n (förutom utomhusgivaren då). Att ha skiktat vatten tror jag inte är någon vits med men att vp´s cp kyler ner borde du ju ha helt rätt i Rinnan! Å andra sidan, har man ingen tank alls, så kyler väl VP´n radiatorsystemets vatten också...

Jag känner inte till DT på radiatorsystemet. VP´s in- och ut-temp hamnar efter en stund på samma temp. Just nu 30 grader.
På arbetstanken finns en topp- och bottentermometer som också visar 30 grader. Den externa cp och vp´s cp tar nog effektivt bort all skiktning.

Jag har ställt in husets alla radiatortermostater på att ge max värme. Externa cp´n (den på tanken) är en vanlig grundfoss där jag kan ställa hastigheten i tre steg. Kör nu på mellanfart men vet inte om det är rätt.

Vid 17-tiden ställde jag in integralen till -250 (tidigare -60). Ser redan att det kommer hamna på kanske 5-10 starter/dygn... vi får se.
Jag är väldigt glad för all hjälp med detta ämne - jag lär mig mycket!!!
Skrivet av: DKT
« skrivet: 27 oktober 2011, 19:48:15 »

Tack David, missade det... ;)

Nu har ju inte jag stenkoll på TS installation, men det är säkert så att båda cp snurrar hela tiden. Kke att den yttre styrs av den inre så att den stannar på sommaren.
Om inte den inre snurrar så MÅSTE han ha en yttre tempgivare, annars blir det knas med integral...
Så är det förmodligen och då skulle ts kapa minst 50% av starterna genom att stänga av inre cp vid kompressorstopp. Med en yttre framledningsgivare såklart. Om en installatör sätter dit en 320l arbetstank utan att fixa styren på detta sätt hade man lika gärna kunnat sätta dit en 50l tank.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 27 oktober 2011, 19:18:52 »

Tack David, missade det... ;)

Nu har ju inte jag stenkoll på TS installation, men det är säkert så att båda cp snurrar hela tiden. Kke att den yttre styrs av den inre så att den stannar på sommaren.
Om inte den inre snurrar så MÅSTE han ha en yttre tempgivare, annars blir det knas med integral...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 oktober 2011, 18:45:01 »

Man kan säga att hysteres är ett min/max värde av integralen.
Alltså, om du har ett börvärde på framledningen som är 30 ºC och vi har följande driftfall:
1,
VP vilar och framledningen sjunker mer än 10 grader under bör-värde INNAN integralen nått sitt startvärde, så startar VP direkt. Säg att du har A1 ställd på -150 och vp har räknat ner sig till -80 i detta fallet kommer vp att starta på Hysteres.

2,
Samma tvärtom, vp är i drift och jobbar upp integralen igen. Men innan den har hunnit räkna upp till 0 så hamnar framledningstempen på 40 ºC, alltså 10 gr högre än BÖR-värde, så kommer vp att stanna igen och integralen sätts till 0. VP har då stannat på hysteres.

Hysteres tar överhanden när differensen mellan ÄR- och BÖR-värde blir för stor. Detta värde kan du ändra under Service-Värmepump-Hysteres och under Tillsats-Hysteres

För att bli den ultimata guiden bör även tobocop tillägga att i fall ett, när VP startar på grund av hysteres. Så sätts integralvärdet till samma som start-integral. I exemplet blir integral -150

Personligen anser jag för övrigt att hysteresstyrning gör sig bättre på returen.
-10 mellan bör och är på framledningen är mer än +10, menar jag (OT)
Skrivet av: DKT
« skrivet: 27 oktober 2011, 18:37:31 »

Håller med David. Det är något vajkalle med flödena.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 oktober 2011, 18:25:34 »

ThomasC_1,

När din värmepump stannar, fortsätter då din interna cirkulationspump att snurra? Eller är det bara den externa som snurrar. Om vi tänker oss att din interna fortsätter att snurra så är det en nackdel då den kommer kyla ner tanken och förstöra den skiktning som finns där i.

När VP stannar vill du bara ha den externa CP i gång. En viss tid efter att VP har stannat, säg i alla fall 10-15-20 minuter eller så, bör du kunna notera att en viss diff existerar mellan VB in och ut (beroende på hur dina temperaturgivare sitter kanske du måste mäta detta manuellt).

Om din framledningsgivare sitter efter tanken och flödet över tanken är något högre än flödet över dina radiatorer, låt oss anta detta, så kommer ju din tank laddas med viss värme och denna bör vi kunna se går ut den första tiden efter VP körning.

Har du termostater?
Vad har du för extern CP
Har du mätt deltat över din radiatorslinga. Alltså arbetstank ut och in.

Med din vattenvolym tycker jag du borde ha lite färre starter även med endast -60 i integral.
Skrivet av: DKT
« skrivet: 27 oktober 2011, 16:56:46 »

...och kontentan blir att vp inte har någon aning om tillförd energi till huset i förhållande till den kurva du valt. Så länge integralen får styra vet vp att framledningens genomsnittsvärde över tid är exakt enligt vald värmekurva.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 27 oktober 2011, 16:27:09 »

Man kan säga att hysteres är ett min/max värde av integralen.
Alltså, om du har ett börvärde på framledningen som är 30 ºC och vi har följande driftfall:
1,
VP vilar och framledningen sjunker mer än 10 grader under bör-värde INNAN integralen nått sitt startvärde, så startar VP direkt. Säg att du har A1 ställd på -150 och vp har räknat ner sig till -80 i detta fallet kommer vp att starta på Hysteres.

2,
Samma tvärtom, vp är i drift och jobbar upp integralen igen. Men innan den har hunnit räkna upp till 0 så hamnar framledningstempen på 40 ºC, alltså 10 gr högre än BÖR-värde, så kommer vp att stanna igen och integralen sätts till 0. VP har då stannat på hysteres.

Hysteres tar överhanden när differensen mellan ÄR- och BÖR-värde blir för stor. Detta värde kan du ändra under Service-Värmepump-Hysteres och under Tillsats-Hysteres
Skrivet av: ThomasC_1
« skrivet: 27 oktober 2011, 15:19:04 »

Jag är helt med på att arbetstanken inte ger mig någon energi, inte heller integralen. Vad jag är ute efter är att "lagom" många starter på VP när det inte är jättekallt. Tror, men är inte säker, att brinetempen sjunker mer och mer, för att sedan plana ut, när man kör VP:n länge.
Borde därför vara intressant (för "coopen") att undvika långkörningar (bara för att värma upp en stor tank vatten) om det inte behövs.
Jag kommer att sänka integralen ordentligt nu! (det där med hysteres fattar jag inte riktigt)
Skrivet av: DKT
« skrivet: 27 oktober 2011, 14:39:41 »

Ja - det heter nog arbetstank eftersom den ligger parallellt. VP värmer tankens vatten. Samma vatten värmer huset med en egen cirk. pump.
VP laddar i toppen och tar i botten på tanken (320 liter). Radiatorkretsen tar sitt i toppen och returnerar i botten.
Leverantören kallar det volymtank så det är därför jag har fortsatt med det.

Jag sitter inte hemma nu och kan inte läsa av anläggningen men med ca 6 grader ute nu (snitt) startar den ca 1 gång/timme.
Den varma delen pumpar ut ca 39 grader och tar in 32 grader. Lite osäker här...
När pumpen stannat stabiliserar sig tankens vattetemperatur till ca 34-35 grader (både topp och botten).
Integralen står på -60. Brine in ca 5-6 grader och ut 2-3 grader.

Vill gärna halvera antalet starter till ca 10 st/dygn. Samtidigt vill jag inte ha för långa körningar eftersom jag helst inte vill att brinevätskan skall gå mer än ett "varv" i hålet (180 meter) och därmed kyla det. Jag inser att hålet blir kallt när vi har -15 grader ute men man behöver ju inte köra med för dåligt coop nu för det.

Jag förmodar att du är införstådd med att antalet körningar är direkt proportionell med längden på körningarna? Har du 24 körningar á 10 minuter idag och ändrar integralen till att få 12 körningar så kommer dom istället att bli på 20 minuter styck. More or less exakt. Energin som behöver tillföras huset ändras inte av integral, arbetstank eller något annat. Det bästa tipset har du redan fått. Prova att höja integralen till så få körningar som möjligt utan att inomhustempen börjar svaja. Och håll koll på hysteresen så inte den styr vid tankladdning för att du släppt ner integralen för långt.
Skrivet av: Tobocop
« skrivet: 27 oktober 2011, 12:15:05 »

Arbetstank skulle jag med kalla det, eller det ÄR det rättare-sagt Thumbsup
Som någon sa tidigare, Integral A1 kan justera tills du känner komfortproblem inne. När du får det har du gått för långt... Se också till att när VP hämtar hem ett stort värmeunderskott får inte framledning ÄR bli större än framledning BÖR med mer än inställt Hysteresvärde. Tror det är 10 på din maskin. Kan vara 12 också. Och om du höjer hysteres för vp får du även dra med hysteres för tillsats samma mängd.

Är inte riktigt med dig på diskussionen om temp på borrhålet. Tror du det blir skillnad på att köra en timme och vila i två, eller köra 20 min och vila 40 i tre timmar? ???
Energin ska in i huset och upp från hålet, har du längre drifttid får du ju också längre vilotid. (Ackumulerad värme i tanken)
Skrivet av: ThomasC_1
« skrivet: 27 oktober 2011, 11:29:32 »

Ja - det heter nog arbetstank eftersom den ligger parallellt. VP värmer tankens vatten. Samma vatten värmer huset med en egen cirk. pump.
VP laddar i toppen och tar i botten på tanken (320 liter). Radiatorkretsen tar sitt i toppen och returnerar i botten.
Leverantören kallar det volymtank så det är därför jag har fortsatt med det.

Jag sitter inte hemma nu och kan inte läsa av anläggningen men med ca 6 grader ute nu (snitt) startar den ca 1 gång/timme.
Den varma delen pumpar ut ca 39 grader och tar in 32 grader. Lite osäker här...
När pumpen stannat stabiliserar sig tankens vattetemperatur till ca 34-35 grader (både topp och botten).
Integralen står på -60. Brine in ca 5-6 grader och ut 2-3 grader.

Vill gärna halvera antalet starter till ca 10 st/dygn. Samtidigt vill jag inte ha för långa körningar eftersom jag helst inte vill att brinevätskan skall gå mer än ett "varv" i hålet (180 meter) och därmed kyla det. Jag inser att hålet blir kallt när vi har -15 grader ute men man behöver ju inte köra med för dåligt coop nu för det.
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 27 oktober 2011, 07:46:59 »


ThomasC_1. Returen kyler värmepumpen. Om vi säger att du har ett delta över värmepumpen om 7 grader på varma sidan. Får du in 21 kommer det ut 28. Får du in 29 i retur skickar du ut 36. Jag gissar att "för många" starter i detta fall kanske inte har specifikt att göra med mätning på retur kontra framledning.

Om saker och ting är kopplat korrekt ska du märka av en minskning av antalet start stop när du har en tank. Vill du förstärka den minskningen kan du exempelvis öka integral för start av VP.

ibland finns det en koppling för att strypa bort en tank. I så fall kan man ju testa hur det blir utan tank. För att få en bild över om tanken fungerar bra i systemet eller om det krävs justeringar.

Men det går ju egentligen bara att vara ytterst generell om det inte finns lite mer information att gå på.

-vad tycker Du är för många starter per dygn
-hur många skulle du vilja ha
-hur länge kör maskinen nu.
-vad har du för bör-värde på framledningen (inom parantes när du kollar framledningstemp på VP)
-När du kollar grafen. Vad är ditt topp-värde på framledningstemperaturen.
-och för att få lite generell koll. Hur ser skillnaden ut mellan inkommande och utgående värme- respektive köldbärare vid drift av värmepumpen. Alltså under en värme-körning, ej varmvatten. kolla av värdena någon minut in i körningen.
Skrivet av: Remo
« skrivet: 27 oktober 2011, 01:20:02 »

Borde inte volymtank kopplas serie annars är det väll arbetstank som Lars54 skriver??
Skrivet av: Lars52
« skrivet: 27 oktober 2011, 00:29:06 »

Per definition, är det en arbetstank eller volymtank. Parallell kopplade säger ThomasC_1, uppfattar jag att det är en arbetstank. Jag kan ha fel..
Lite samma grej som jag försöker få ordning på..är det fel att fråga om vi kan man samla ihop frågorna?
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 oktober 2011, 13:02:03 »

nej det ser du nog inte. Mätpunkterna är nog 100 och inte 500. Men kanske skiljer det sig mellan olika modeller.
Skrivet av: ThomasC_1
« skrivet: 26 oktober 2011, 12:10:34 »

Har läst någonstans att grafen består av 500 mätpunkter. Tror det skulle betyda knappt 3 minuter.
Men det ser jag väl när jag går in i menyn...
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 oktober 2011, 12:02:04 »

Om du håller inne vänster pil i typ 5 sekunder kommer du till en service/installationsmeny. Under installation tror jag det är kan du ändra antalet minut som går mellan varje logg punkt. Jag tror jag kör med 13 minuter och då täcker loggen ca ett dygn.

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 26 oktober 2011, 12:00:44 »

Tanken som sådan påverkar redan dina start stop positivt. Dvs det skulle vara värre utan den.

Integralen kan höjas och det kommer ju leda till färre start stop men det kan även få konsekvens att du märker av temperaturskillnad inomhus. Dvs att temperaturen hinner gå ner. Man får testa sig fram.
Skrivet av: ThomasC_1
« skrivet: 26 oktober 2011, 12:00:08 »

Tack för ett utförligt svar!
Det är nu bara att sätta igång att öka integral A1 ordentligt.
Bra också att det går att hitta grafen och se vad som händer.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 26 oktober 2011, 11:22:56 »

För att minska antal start/stopp är det INTEGRAL A1 som du ska öka ja.
Man bör då även justera upp INTEGRAL A2 till minst 5 x A1 för att inte tillskottet ska hoppa in i onödan

Saxat ur  :,v(

För att titta på ”TEMPERATUR”-historiken:
1. Tryck en gång på höger- eller vänsterknappen för att öppna huvudmenyn
”INFORMATION”.
Markören står vid menyvalet ”DRIFT”.
2. Tryck på nedåtknappen för att flytta markören till menyvalet ”TEMPERATUR”.
3. Öppna menyn genom att trycka en gång på högerknappen.
4. Markören står vid värdet ”UTE”.
5. Tryck på uppåt- eller nedåtknappen för att flytta markören till önskat värde. (FRAMLEDNING i ditt fall)
6. Öppna ditt val genom att tryck en gång på högerknappen. En graf ritas upp i teckenfönstret.
7. Flytta markören längs tidaxeln med hjälp av uppåt- (plus) eller nedåt- (minus) knapparna.
Ett exakt värde vid aktuell tidpunkt visas i teckenfönstrets överkant.
8. Tryck tre gånger på vänsterknappen för att återgå till teckenfönstrets driftsläge.
Skrivet av: ThomasC_1
« skrivet: 26 oktober 2011, 10:29:59 »

Har en Thermia Diplomat Optimum 10 med 320-liters Borötank som är kopplad parallellt med med radiatorsystemet.
Jag vill minska antalet start och stopp på pumpen. Har jag fattat det rätt att det enda sättet att få denna effekt är att öka integralen, då VP inte tar hänsyn till temperaturen på returvattnet.
Hur tar man fram grafen på displayen över temperaturen på utgående vatten till värmesystemet?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!