Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Poolslang?  (läst 11142 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
Poolslang?
« skrivet: 19 augusti 2009, 20:13:42 »
Jag har tänkt att köra pool ihop med bergvärme,och det är ca 25meter till poolen från pannrummet.Fel ände av huset! :(
Hur mycket kostar slangen per meter,jag fick pris från en firma 500kr per meter med isolering.Alldeles för dyrt ! :o
Den ska självklart grävas ner,räcker det med ett djup på ca 60-70cm?

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Poolslang?
« Svar #1 skrivet: 19 augusti 2009, 21:45:11 »
Vilken dimension behöver du?

40+40 kulvertrör kostar 510 kronor metern på rinkabyrör, men märk väl, då är båda rören tillsammans med isolering klar, bara att lägga ner.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Poolslang?
« Svar #2 skrivet: 19 augusti 2009, 22:50:21 »
Vilken dimension behöver du?

40+40 kulvertrör kostar 510 kronor metern på rinkabyrör, men märk väl, då är båda rören tillsammans med isolering klar, bara att lägga ner.

Vet inte vilken dimension jag behöver,jag vill veta var jag hamnar i pris.
25meter*510=12750kr+värmeväxlare 8.000kr+poolstyning 3000kr.=23750kr
Det drar iväg i pris! ???
Det vore väl dumt att installera bergvärme och inte värma poolen med b.värmen?
Att köpa en poolvärmare och skippa slangar mm.blir ju inte billigare då en bra poolpump ligger mellan 20-25tusen.
Puh! huvuddunk Vette tusan vad jag ska göra? Sc:,h

Utloggad robbansson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 137
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Allt nytt mÃ¥ste provas!
SV: Poolslang?
« Svar #3 skrivet: 19 augusti 2009, 23:27:37 »
behöver du verkligen isolerade slangar??
knappast kulvert iallafall, det är ju inga 50-60 ºC på vattnet, snarare 35.
så tempdiffen blir ju inte så stor mot marken.
jag hadde lagt ner typ dräneringsrör och lagt slangen i, då har du ju inte direkt kontakt mellan mark och slang
furlusterna borde bli små, iallafall tar det lång tid att få payoff på isolerad slang

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Poolslang?
« Svar #4 skrivet: 19 augusti 2009, 23:37:34 »
behöver du verkligen isolerade slangar??
knappast kulvert iallafall, det är ju inga 50-60 ºC på vattnet, snarare 35.
så tempdiffen blir ju inte så stor mot marken.
jag hadde lagt ner typ dräneringsrör och lagt slangen i, då har du ju inte direkt kontakt mellan mark och slang
furlusterna borde bli små, iallafall tar det lång tid att få payoff på isolerad slang

Nog tar det tid att tjäna in på en slang som kostar ca 12.000kr.
Isolerad eller inte?vet ej vill ha lite tips vad man brukar ha emellan pool och värmepump! ;)

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Poolslang?
« Svar #5 skrivet: 20 augusti 2009, 07:58:01 »
För dom pengarna köper du en luft/vattenpump.
http://poolvarme.se/

Har du inte en borra som är dimensionerad för poolvärmning, kan du får problem med att borran inte räcker till.

Dessutom går en uteluftpump mer effektivt på sommaren d.v.s. billigare i drift.
« Senast ändrad: 20 augusti 2009, 07:59:37 av Lexus »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Poolslang?
« Svar #6 skrivet: 20 augusti 2009, 09:03:39 »
Jag skulle lägga 50 mm pem, isolerad med vanlig grå rörisolering av "liggunderlagstyp".
Har du räknat på vad det skulle kosta?

Borde inte kosta mycket mer än ett par tusen kronor.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Poolslang?
« Svar #7 skrivet: 20 augusti 2009, 15:32:47 »
För dom pengarna köper du en luft/vattenpump.
http://poolvarme.se/

Har du inte en borra som är dimensionerad för poolvärmning, kan du får problem med att borran inte räcker till.

Dessutom går en uteluftpump mer effektivt på sommaren d.v.s. billigare i drift.

Det skall borras 40 meter extra för att värma poolen,så det borde funka.

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Poolslang?
« Svar #8 skrivet: 20 augusti 2009, 15:33:52 »
Jag skulle lägga 50 mm pem, isolerad med vanlig grå rörisolering av "liggunderlagstyp".
Har du räknat på vad det skulle kosta?

Borde inte kosta mycket mer än ett par tusen kronor.
Tack för tipset,ska kolla upp det!

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Poolslang?
« Svar #9 skrivet: 20 augusti 2009, 15:37:17 »
Kollade lite snabbt i en webshop och det skulle gå på ca 4500 kr.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Poolslang?
« Svar #10 skrivet: 20 augusti 2009, 15:39:09 »
För dom pengarna köper du en luft/vattenpump.
http://poolvarme.se/

Har du inte en borra som är dimensionerad för poolvärmning, kan du får problem med att borran inte räcker till.

Dessutom går en uteluftpump mer effektivt på sommaren d.v.s. billigare i drift.

Så du menar att uteluftpumpen,är mer effektiv än att värma med bergvärme? Sc:,h

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Poolslang?
« Svar #11 skrivet: 20 augusti 2009, 15:41:16 »
För dom pengarna köper du en luft/vattenpump.
http://poolvarme.se/

Har du inte en borra som är dimensionerad för poolvärmning, kan du får problem med att borran inte räcker till.

Dessutom går en uteluftpump mer effektivt på sommaren d.v.s. billigare i drift.

Så du menar att uteluftpumpen,är mer effektiv än att värma med bergvärme? Sc:,h

Den kan vara mer effektiv, men det är absolut ingen garanti.
Däremot är den säkert inte mycket sämre.

Om priset är detrsamma kanske det är bättre med en poolvärmepump, men å andra sidan har du då två maskiner som kan gå sönder...
Går du på bergvärmen så riskerar du inte en reinvestering på samma summa den dag värmepumpen eller värmeväxlaren går sönder. På lång sikt tror jag det blir mer ekonomsikt att koppla in den på bergvärmen.
« Senast ändrad: 20 augusti 2009, 15:42:53 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Poolslang?
« Svar #12 skrivet: 20 augusti 2009, 17:46:49 »
För dom pengarna köper du en luft/vattenpump.
http://poolvarme.se/

Har du inte en borra som är dimensionerad för poolvärmning, kan du får problem med att borran inte räcker till.

Dessutom går en uteluftpump mer effektivt på sommaren d.v.s. billigare i drift.

Så du menar att uteluftpumpen,är mer effektiv än att värma med bergvärme? Sc:,h

Den kan vara mer effektiv, men det är absolut ingen garanti.
Däremot är den säkert inte mycket sämre.

Om priset är detrsamma kanske det är bättre med en poolvärmepump, men å andra sidan har du då två maskiner som kan gå sönder...
Går du på bergvärmen så riskerar du inte en reinvestering på samma summa den dag värmepumpen eller värmeväxlaren går sönder. På lång sikt tror jag det blir mer ekonomsikt att koppla in den på bergvärmen.

En bekant har en poolvärmepump Gullberg & Jansson och kostnaden för honom blir från(4*8 pool) maj-sep ca 7000kr,då har han 28grader hela tiden.
Då kanske man ska satsa på luft/vatten pump och en poolpump istället.
Känns lite onödigt att ha bergvärme,och ändå köra separat pool pump.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Poolslang?
« Svar #13 skrivet: 20 augusti 2009, 18:19:41 »

Gällande din bekant är det svårt att avgöra vad pumpen levereat, då isoleringen och pooltäcket har stor påverkan på värmeförlusterna. Tycker nog att det borde vara 1500 kr billigare, att värma den poolen räknat på 45 m³.

Satsar du på t.ex. en Daikin, Thermia eller Nibe luft/vatten, så behöver du inte skaffa en poolpump. Thermias luft/vatten är väl den pump jag förespråkar som lämplig värmepump då stort energibehov finns varma sommardagar t.ex. återställa värmeförluster i pool. Bor du riktigt långt ner i landet, kan luft/vattenpumpar av fler fabrikat vara bra alternativ typ IVT/Bosch.

SÃ¥ länge du kan gräva ner slangarna/rören med tillfredställande isolering till en överkomlig kostnad, sÃ¥ är en  luft/vattenpump som Ã¥terställer värmeförlusterna i bÃ¥de pool och bostad vara ett vettigt alternativ.

Vill du avslöja ditt bergvärmealternativ gällande värmepump och borrdjup, samt energibehov till pool och bostad?



Utloggad Effect

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
SV: Poolslang?
« Svar #14 skrivet: 20 augusti 2009, 19:33:01 »

Gällande din bekant är det svårt att avgöra vad pumpen levereat, då isoleringen och pooltäcket har stor påverkan på värmeförlusterna. Tycker nog att det borde vara 1500 kr billigare, att värma den poolen räknat på 45 m³.

Satsar du på t.ex. en Daikin, Thermia eller Nibe luft/vatten, så behöver du inte skaffa en poolpump. Thermias luft/vatten är väl den pump jag förespråkar som lämplig värmepump då stort energibehov finns varma sommardagar t.ex. återställa värmeförluster i pool. Bor du riktigt långt ner i landet, kan luft/vattenpumpar av fler fabrikat vara bra alternativ typ IVT/Bosch.

SÃ¥ länge du kan gräva ner slangarna/rören med tillfredställande isolering till en överkomlig kostnad, sÃ¥ är en  luft/vattenpump som Ã¥terställer värmeförlusterna i bÃ¥de pool och bostad vara ett vettigt alternativ.

Vill du avslöja ditt bergvärmealternativ gällande värmepump och borrdjup, samt energibehov till pool och bostad?



Daikin luft/vatten har jag fått pris på 105.000 efter rotavdrag.Menar du att jag kan värma poolen med Daikin pumpen?
Angående bergvärme så hade jag besök av Thermia igår,och pumpen jag funderar på är en Thermia 10 G2,Borrdjup 220m,Boyta 170kvm+pool 4*8 1,45 djup.
Priset 177.000kr,jag har troligtvis 30meter till berget så jag fick fast pris ner till 30m.
Och lägger man till värmeväxlare med inbyggd pump från Gullberg & Jansson 15.000+poolslang ca 5000kr
Summa=197.000kr-26.000rotavdrag=171.000kr

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!