Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC Ecoheat 13 frÃ¥n 2002.....idag (2014) med trasig kompressor  (läst 3807 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Hej,

Jag har varit aktiv i detta forum för ett antal år sedan. Allt har fungerat bra tills i dag. Hemkommen efter en sportlovsvecka med dimma och dimma kände jag redan att något var fel när jag öppnade dörren till huset. Det var kallt.... elementen var dock varma men när jag sprang ner till "pannrummet" lyste displayen på min 12 år gamla CTC VP "rött". Ok, inte rött men med texten "motorskydd kompr reset". Omstart och återställning verkade inte hjälpa. Kompressorn låter konstigt vid start och motorskyddet löser ut inom några sekunder.

Mina frågor:

1. Är 12 år för kompressorn en normal livslängd?
2. Har inte läst detta forums regler (ännu) men kan ni rekommendera någon servicefirma i Stockholm (nacka) som kan byta kompressor.
3. Kommer jag kunna byta kompressor eller är min VP för gammal?

tacksam för svar...

/Academic
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Det kan hända att det räcker att byta motorskyddet eller något relaterat till det.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Remo

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Värmland
  • Antal inlägg: 1084
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
En riktigt elektriker kan säkert undersöka om det är fel på någon kontaktor
eller motorskyddet, behöver inte vara kompressor. Om man har tur.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
Precis. Har du kollat alla säkringar? Spänningsbortfall på en fas på grund av trasig säkring, fel på motorskydd eller kontaktorn kan göra att kompressorn låter väldigt mycket/konstigt vid start. Dessutom är det helt normalt att motorskyddet löser ut om det inte finns spänning på alla faser.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Hej.

Återkoppling. Jag har bytt kompressor, inte jag men Turex Rör AB. Den nya låter mycket mindre och håller förhoppningsvis minst i 12 år. Kostnad, 35.000:-

Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Vad var det för fel på den gamla?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Åldersslitage. 12 år gammal...
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Nja, hade de inte mer motiv än så...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!