Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp och Ã¥sikter önskas om VP installation  (läst 3317 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr. Ccolac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hej,

Skulle vilja ha hjälp med åsikter om dessa två offerter, dvs om dom är helt åt skogen eller om dom verkar bra
Jag har läst här att man skall passa på att borra lite djupare när man håller på så jag tänkte ta 20 meter (5000:-) alt 30 meter(7500) priset för dessa extra meter är samma för båda offerterna

Om huset:

ligger i Västerås
Drygt 2000m2 Tomt
Byggt 1911 två våningar ingen källare, inte tillägs isolerat
170km2 boyta, sovrum uppe
vattenburen uppvärmning från en Gammal el-panna från tidigt 70-tal, tre raders radiatorer
Förra årets elförbrukning 28000 KWh (1st äldre dam som bott där har troligtvis inte haft så varmt på ovanvåningen)
vi är 2vuxna och 2små barn

enligt SGU så är bergarten i mitt område tonalit och granodioriter(normalt urberg) troligt värmeledningstal 3 - 3,5


Har fått in två Offerter hittils

1st IVT GreenLine Ht C7 plus
Borrning ca 140 med 130 aktivt djup
All VVS samt El samt urkoppling och bortforsling av bef. panna

Tillkommer 550:-/m för stålrör till fast berg (inga meter ingår i offert pris)

Energitäckning = 95%
Köldbärar in årsmedel = 0 grader
ingen info om till vilken grad Vp täcker till



1st Nibe fighter 1230-8
Borrning 140 meter aktivt (enligt telesamtal med inst så trodde han att det blir ca 145 tot)
All VVS samt El samt urkoppling och bortforsling av bef. panna

Tillkommer 450:-/m för stålrör till fast berg (ingår tre meter i offert pris)

Energitäckning = 99%
Köldbärar in årsmedel = 0 grader
Värmepumpen täcker till -10 grader


Jag har fått samma pris på dessa två  117000:-

Jag väntar in en offert på jordvärme för att jämnföra med, men är inte så sugen på att gräva upp trägården om inte prisskillnaden är väldigt stor


Vad skulle ni välja? motivera gärna
Jag tror nog att båda skulle bli bra men är inte så kunnig om Vp så tips/erfarenheter mottages gärna om dom olika pumparna

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hjälp och åsikter önskas om VP installation
« Svar #1 skrivet: 30 augusti 2005, 11:14:14 »
Hej,

Skulle vilja ha hjälp med åsikter om dessa två offerter, dvs om dom är helt åt skogen eller om dom verkar bra
Jag har läst här att man skall passa på att borra lite djupare när man håller på så jag tänkte ta 20 meter (5000:-) alt 30 meter(7500) priset för dessa extra meter är samma för båda offerterna

Om huset:

ligger i Västerås
Drygt 2000m2 Tomt
Byggt 1911 två våningar ingen källare, inte tillägs isolerat
170km2 boyta, sovrum uppe
vattenburen uppvärmning från en Gammal el-panna från tidigt 70-tal, tre raders radiatorer
Förra årets elförbrukning 28000 KWh (1st äldre dam som bott där har troligtvis inte haft så varmt på ovanvåningen)
vi är 2vuxna och 2små barn

enligt SGU så är bergarten i mitt område tonalit och granodioriter(normalt urberg) troligt värmeledningstal 3 - 3,5


Har fått in två Offerter hittils

1st IVT GreenLine Ht C7 plus
Borrning ca 140 med 130 aktivt djup
All VVS samt El samt urkoppling och bortforsling av bef. panna

Tillkommer 550:-/m för stålrör till fast berg (inga meter ingår i offert pris)

Energitäckning = 95%
Köldbärar in årsmedel = 0 grader
ingen info om till vilken grad Vp täcker till



1st Nibe fighter 1230-8
Borrning 140 meter aktivt (enligt telesamtal med inst så trodde han att det blir ca 145 tot)
All VVS samt El samt urkoppling och bortforsling av bef. panna

Tillkommer 450:-/m för stålrör till fast berg (ingår tre meter i offert pris)

Energitäckning = 99%
Köldbärar in årsmedel = 0 grader
Värmepumpen täcker till -10 grader


Jag har fått samma pris på dessa två  117000:-

Jag väntar in en offert på jordvärme för att jämnföra med, men är inte så sugen på att gräva upp trägården om inte prisskillnaden är väldigt stor


Vad skulle ni välja? motivera gärna
Jag tror nog att båda skulle bli bra men är inte så kunnig om Vp så tips/erfarenheter mottages gärna om dom olika pumparna

Jag skulle valt Nibe, mest för att de har högre energitäckningsgrad. Misstänker att det blir lite mer eltillskott med det andra alternativet. Bra idé att lägga till några meter på borrdjupet, 20 meter x-tra borde göra +1 grad på KB-in.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Mr. Ccolac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp och åsikter önskas om VP installation
« Svar #2 skrivet: 31 augusti 2005, 08:53:03 »
Ingen som har IVT GreenLine Ht C7 plus eller Nibe fighter 1230-8 som kan tala om om dom är nöjda eller missnöjda?

Hur pass bra är det med mjukstart? Det ingår ju till Niben och är tillbehör till Ivt:n? Är det en sak som är mycket nödvändig eller bara schysst om det finns?



Utloggad Mr. Ccolac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp och åsikter önskas om VP installation
« Svar #3 skrivet: 14 september 2005, 08:13:26 »
Nu skall jag bestämma mig efter helgen, ingen mer som kan ge synpunkter på dessa två olika offerter.

Har även fått in en offert på Jordvärme samt 1230 som blev ca 25.000 billigare men varken jag eller chefen vill gräva upp hela trädgården
Det lutar just nu åt Niben pga inbyggd mjukstart samt möjlighet att styra två värmesystem, fick även bäst intryck av installatören där
chefen tyckte dock att IVT:n var snyggast men jag tror att jag kan övertyga henne att utseendet inte är allt,  hon har ju valt mig  Sc:,h

Utloggad Pär

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 33
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp och åsikter önskas om VP installation
« Svar #4 skrivet: 14 september 2005, 10:29:25 »
Hej,

Jag skulle räkna både en och två ggr på vad ert effetkbehov rimligtvis kommer att hamna på i jämförelse med förra ägaren.

Det framgår inte hur stor årseffekt som resp offert dimensionerar för?  b00k

Byggt 1911 två våningar ingen källare, inte tillägs isolerat
170km2 boyta, sovrum uppe
vattenburen uppvärmning från en Gammal el-panna från tidigt 70-tal, tre raders radiatorer
Förra årets elförbrukning 28000 KWh (1st äldre dam som bott där har troligtvis inte haft så varmt på ovanvåningen)
vi är 2vuxna och 2små barn

Om damen är i livet - kolla med henne hur varmt hon haft och var i huset det varit uppvärmt.
Och en gammal dam gör väl knappt åt något varmvatten alls - eller?
Ni är 4 personer, varav 2 st kommer att vara tonåringar om 5-10 år.. varmvatten...  :P

Är 28000 kWh inkl hushållsel? Isåfall tycker jag det låter lågt för er.
Jag har själv ett dåligt isolerat hus från 1925 (se nedan) - i och för sig med en del vinklar på huset och mycket fönster - och jag räknar med ett årstotal på 38250 kWh för endast uppvärmning + vv. (har ni ingen vind?)

Vad ni gör så utgå inte från gamla damens förbrukning. Försök uppskatta er egen.

Jag räknar själv just nu på antingen IVT eller Nibe men då 10-11kW modellerna med separat ack-tank.. så jag har ingen erfarenhet av drift.

mvh
Pär  :)
Souterrängvilla 1925. Västsverige. Vindutsatt. Boyta 185m2 i två plan. Många delbara 2glasfönster. Delvis plankväggar. 50m2 isolerad men ej uppv vind. 100m2 källare & garage i markplan knappt uppvärmt. 3 pers. 8500 kWh hh.el.
Nu (start 27 okt -05): Nibe 1130-10 + VPA 200/70 + 195m aktivt hål.. borrade 20m extra. Mycket nöjd!
Då: Oljepanna från 1964. ca 5 m3 olja/år.

Utloggad Ronny 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp och åsikter önskas om VP installation
« Svar #5 skrivet: 23 september 2005, 14:02:18 »
jag håller med föregånde om att det är bra att tänka framåt och tex att barnen blir tonåringar samt om ni vill höja tempen i källaren och eventuellt bygga till någon gång ,värma garage eller så sen skiljer det väldigt mycket mellan offerter bland de specifika vp märkenas installatörer ett tips är att även kolla med ivt och nibes centralkontor eller distriktscentraler om vad dom rekommenderar dig att borra och vilken effekt du ska ha på pumpen.

ev framtida planer  gjorde ATT JAG GICK FRÃ…N EN 7KW TILL 9KW OCH BORRAN BLEV CA 15M DJUPARE.(170m) bor i uppland.

det är svårt att välja tyckte jag men ett bra förtroende gentemot säljaren är viktigt samt att välja en erkänt bra märke på vp:n

även ivt kan köras med ett komplement och har fördelen med att kunna knäcka temp kurvan var 5_e grad bra vid temp runt nollan.

lycka till .


c9 ht greenline 170m.

Utloggad Ronny 1

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp och åsikter önskas om VP installation
« Svar #6 skrivet: 29 oktober 2005, 11:26:03 »
 ;) Hej jag är nyfiken pÃ¥ vad du valde för pump och borra!

hoppas att det löste sig på bästa sätt.

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp och åsikter önskas om VP installation
« Svar #7 skrivet: 30 oktober 2005, 22:43:08 »
Jag tror att Du inte bör skriva på på måndag. Istället rekommenderar jag att Du bör skaffa Dig ett bättre underlag för att bedöma det energibehov resp effektbehov som Ditt hus har.
Sedan bör Du fundera på vid  vilken lägsta utetemp som Du vill kunna värma huset med enbart värmepumpen. Hög effekttäckning - stor investering - låg strämförbrukning  behöver inte nödvändigtvis ge bättre ekonomi de första 10 åren än Låf effekttäckning - midre inveringsbelopp - högre elförbrukning. (Fast jag tycker att det första alternativer låter sundare, totalt sett)
Liten jämförelse: Vårt hus,  med mindre yta i bostadsdelen ,  drar cirka 4 KW (= avgiven värme pumpe) vid ca -4 grader och ca 7.5 kW vid -13 (stiltje) (Mer data i signaturen nedan)
Att döma av 'tre raders radiatorert' så har Du ett fär VP lämpat radiatorsystem eftersom elementens area förefaller vara stor - men skenet kan bedra. Fråga damen om hon minns om 50 eller 55 grader var tillräckligt vid rejäl kyla. Kanske hennes barn minns bättre...

Energikalkyler/uppskattning av värmebehöv : Se t ex vattenfalls hemsida eller konsumentverkets hemsida, sök även via detta forums sökmotor

Första årets drift mm för vårt hus:  http://web.telia.com/~u31807324/El_COP_0510.htm (prel version)
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad Mr. Ccolac

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp och åsikter önskas om VP installation
« Svar #8 skrivet: 14 november 2005, 15:27:36 »
;) Hej jag är nyfiken på vad du valde för pump och borra!

hoppas att det löste sig på bästa sätt.

Det blev en Nibe 1230-8 med 175metes borra, har varit installerad nu i ca 3 Veckor och verkar fungera bra. Jag har börjat pilla lite på inställningarna nu för att optimera den (roligt).
Skall nog köpa en logger samt elmätare från Rickard för att kunna logga den bättre

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!