Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Def Cirkulationspumpar??  (läst 1214 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad GyroGearloose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Def Cirkulationspumpar??
« skrivet: 18 april 2010, 11:45:53 »
Hej!
Nu två år efter att jag köpt mig en AutoTerm Gemini ( IVT 495 ) Så har jag äntligen installerat den ( skönt med varmvatten efter 3 år utan..)
Men den räkan vill inte alls!  har hittils bara kört den för VV prod i ca en mÃ¥nad och igÃ¥r kopplade jag den till borran och golvvärmen.
Efter att allt har luftats så kör jag glatt igång men konstaterar snart att nått är knas!
Inget värmevatten går ut och när kompresorn gått 30 sek så löser pressostat LP ut och den stannar.
Mäter temp o konstaterar att det inte verkar vara nÃ¥tt föde alls pÃ¥ KB, dÃ¥ kopplar jag in min dränkpump igen för att testa om sÃ¥ verkligen är fallet och jodÃ¥ nu funkar det sÃ¥pass att kompressorn gÃ¥r och temp gÃ¥r upp i tanken   men fortfarande ingen värme ut till golven.

Öppnar "inspektionsluckan" pÃ¥ bÃ¥da cirkpumparna för att kolla om de verkligen snurrar  men icke! och inte heller gÃ¥r de att rubba med en skruvmejsel. För visst är det sÃ¥ att det är pumpens axel man ser där innanför? och att man ska se den snurra / kunna vrida pÃ¥ den?
NÃ¥n som vet huruvida servicebara cirkpumpar är lr är det bara att bita i det sura o köpa nytt ?  :(

Mkt mysko dÃ¥ pumpen aldrig har vart inkopplad innan  Sc:,h
Bräkleen lösningen på allt!?

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34901
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Def Cirkulationspumpar??
« Svar #1 skrivet: 18 april 2010, 14:15:09 »
Pumparna testas nog i fabrik och blir då blöta, och de kan därför (ofta) rosta fast om de inte används.
Du borde nog ändå kunna få loss dem om du verkligen tar i med mejseln i språret på axeltappen.
Annars går de nog demontera och smörja upp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad GyroGearloose

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Def Cirkulationspumpar??
« Svar #2 skrivet: 19 april 2010, 08:37:39 »
Hej o tack =)

Löste sig med lite mer vÃ¥ld än jag först vÃ¥gade..  Gick inte med bara ett spärrskaft men efter att ha knackat med hammare pÃ¥ axeln sÃ¥ släppte den mha spärrskaft  och nu funkar det prima!

"bara" injustering av kurva mm som återstår.
Bräkleen lösningen på allt!?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!