Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP + solvärme?  (läst 973 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad plotsky

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Falun
  • Antal inlägg: 89
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • tänka, tänka, tänka, frÃ¥ga...
VP + solvärme?
« skrivet: 22 april 2005, 16:34:53 »
Hej allihooop! Jag undrar om någon har en bra ide om hur jag skule kunna utöka mina möjligheter med ett solvärme paket?


System enl nedan.

Värmepumpen går mot en VVb KBH 500 och är paralellkompllad mot en oljepanna, motorshunt mellankretsarna enl vanlig ordning. Min tanke var att Lägga till 1-2 solvärme accar som värmer returen(????) innan VPn vintertid och ger varmvatten sommartid, så att man då kan slå av VPN och KBHn (man kan dividera omdetta egentligen är ekonomisktrelevant).

Stort hus ger höga driftbehov, ger stora besparingar även vid liten procentuellskillnad. Samt ökar solvärme årseffekten på vp.
Thermia Robust 28 U/M, 420 m aktiv borra, 600 m2 uppvärmd yta. 20 galtar och några äldre plåtelement. Årsförbrukning ca 33.500 kwh värme+hhe. Och då har pumpen gått med en massa luft i brinekretsen mestadelen av tiden. Dagligdrift juli ca 17 kwh/d.m (Med hhe)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!