Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: ecoel 1550 inställningar endast elpatron  (läst 7409 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad phildy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« skrivet: 27 december 2010, 13:01:17 »
Hej allesammans. Undrar om ni kan hjälpa mig med en sak.

Har köpt en ctc ecoel 1550 som värmer upp 50kvm (nybyggt) via golvvärme (slingor) plus ge varmvatten till bad och dusch.

Jag har endast pannan och den värmer via patronen. (kan tillägga jag har en lotus-kamin i vardagsrummet som hjälper till med uppvärmningen)

2 trådlösa termostater (vardagsrum och badrum)

Vilka inställningar är de bästa tror ni?

Detta har jag idag på min panna:
Aktuell driftinfo:
Ute -2
Panna 61 (57)
Framledning 33 (31)
Panna Nedre 45 (50)

Historik
Total drifttid: 127 h
Elvärme kWh : 176
Högsta Framledning: 52

Inställningar:
Elpanna nedre 6 kWh
50

Hus parametrar:

Max fram 35
min från

Huskurva:
Lutning: 40
Justering: 0

Verkar detta rimligt eller är jag ute och cyklar helt på något?

« Senast ändrad: 27 december 2010, 13:24:07 av phildy »

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #1 skrivet: 27 december 2010, 19:05:24 »
Hej allesammans. Undrar om ni kan hjälpa mig med en sak.

Har köpt en ctc ecoel 1550 som värmer upp 50kvm (nybyggt) via golvvärme (slingor) plus ge varmvatten till bad och dusch.

Jag har endast pannan och den värmer via patronen. (kan tillägga jag har en lotus-kamin i vardagsrummet som hjälper till med uppvärmningen)

2 trådlösa termostater (vardagsrum och badrum)

Vilka inställningar är de bästa tror ni?

Detta har jag idag på min panna:
Aktuell driftinfo:
Ute -2
Panna 61 (57)
Framledning 33 (31)
Panna Nedre 45 (50)

Historik
Total drifttid: 127 h
Elvärme kWh : 176
Högsta Framledning: 52

Inställningar:
Elpanna nedre 6 kWh
50

Hus parametrar:

Max fram 35
min från

Huskurva:
Lutning: 40
Justering: 0

Verkar detta rimligt eller är jag ute och cyklar helt på något?



Du har satt max fram till 35 men huskurva 40. Det blir problem om du faktiskt behöver 40 men har en begränsning på 35.

EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad phildy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #2 skrivet: 27 december 2010, 19:27:36 »
Tack för kommentaren. Satte 35 då min röris rekommenderade det till värmeslingorna i golvet. 40 lutningen satte jag då husdelen är ny och välisolerad.

vad skulle du ha satt det på?

Tacksam för alla tips och åsikter.

/Philip

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #3 skrivet: 27 december 2010, 19:49:07 »
Tack för kommentaren. Satte 35 då min röris rekommenderade det till värmeslingorna i golvet. 40 lutningen satte jag då husdelen är ny och välisolerad.

vad skulle du ha satt det på?

Tacksam för alla tips och åsikter.

/Philip

Det är säkert korrekt dock när det gäller golvvärme har jag för mig att det är yttempraturen som inte får överstiga 27 ºC. Det kommer i så fall att innebära att max framledningen varierar beroende på konstruktion och golvtyp.

Om jag skickar ut 38 i min golvvärme på övervåningen ger det ca 27 på golvytan, då har jag en konstruktion där slingorna ligger i golvvärmeplåt monterad i glespanel ovan trossbotnen, med spånskiva och solid parkett ovanpå detta. Men I badrummet där det är slingor ingjutna i platta med klinker är det inte så samma diff mellan framledning och yttempratur
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad phildy

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #4 skrivet: 27 december 2010, 20:08:23 »
Tack för det snabba svaret. Mitt golv är helt och hållet stenplattor där golvledningarna är ingjutna under.

Hur ser det ut med vatteninställningarna, är det ok? Tycker vattnet tappar värme speciellt vid badtappning. Hur åtgärdar jag det?

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #5 skrivet: 27 december 2010, 20:18:20 »
Tack för det snabba svaret. Mitt golv är helt och hållet stenplattor där golvledningarna är ingjutna under.

Hur ser det ut med vatteninställningarna, är det ok? Tycker vattnet tappar värme speciellt vid badtappning. Hur åtgärdar jag det?

Ett tips från andra med EcoEl är att tappa upp lite mer långsamt än vad man är van vid, då får du en effektivare värmeöverföring mellan kamflänsslingan och pannvattnet och kan på så sätt "vrida ur" all värme ur pannan när tempen i den är lägre än normalt. Vidare "hinner" ju elpatronerna gå in vilket även kan bidra till viss del.

 
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #6 skrivet: 28 december 2010, 20:24:32 »
Tack för det snabba svaret. Mitt golv är helt och hållet stenplattor där golvledningarna är ingjutna under.

Hur ser det ut med vatteninställningarna, är det ok? Tycker vattnet tappar värme speciellt vid badtappning. Hur åtgärdar jag det?

Ett tips från andra med EcoEl är att tappa upp lite mer långsamt än vad man är van vid, då får du en effektivare värmeöverföring mellan kamflänsslingan och pannvattnet och kan på så sätt "vrida ur" all värme ur pannan när tempen i den är lägre än normalt. Vidare "hinner" ju elpatronerna gå in vilket även kan bidra till viss del.

 

Aktivera extra varmvatten 30min innan badet

Utloggad SvenE

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: västervik
  • Antal inlägg: 111
  • Karma +1/-0
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #7 skrivet: 28 december 2010, 21:13:49 »
Tack för det snabba svaret. Mitt golv är helt och hållet stenplattor där golvledningarna är ingjutna under.

Hur ser det ut med vatteninställningarna, är det ok? Tycker vattnet tappar värme speciellt vid badtappning. Hur åtgärdar jag det?

Ett tips från andra med EcoEl är att tappa upp lite mer långsamt än vad man är van vid, då får du en effektivare värmeöverföring mellan kamflänsslingan och pannvattnet och kan på så sätt "vrida ur" all värme ur pannan när tempen i den är lägre än normalt. Vidare "hinner" ju elpatronerna gå in vilket även kan bidra till viss del.

  

Aktivera extra varmvatten 30min innan badet

tyvärr finns inte funktionen extra vv på ecoel 1550 om inte det är någon värmepump tillkopplad. Men spetsa Panna Cº (övre pannan) med mellan 6 och 9kw men kontrollera först att kablarna till pannan klarar av effekten!!

SvenE
« Senast ändrad: 28 december 2010, 21:15:40 av SvenE »
Slutat att montera värmepumpar och istället blivit järnhandlare och försöker tillhandahålla verktyg och kläder till mina tidigare kollegor

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #8 skrivet: 29 december 2010, 16:20:04 »

tyvärr finns inte funktionen extra vv på ecoel 1550 om inte det är någon värmepump tillkopplad. Men spetsa Panna Cº (övre pannan) med mellan 6 och 9kw men kontrollera först att kablarna till pannan klarar av effekten!!

SvenE

Är det e bug eller ett medvetet val från CTC? Just i syftet att få ut extra mycket varmvatten så kör man ju upp övre pannan till kanske 60-70 grader, borde det inte vara giltigt med bara elvärme as well?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #9 skrivet: 29 december 2010, 16:54:50 »
Extra VV är ju till för att man ska kunna använda pumpen till att köra 55º hela tiden under en VV-körning.
Med en ren elpanna finns ingen anledning att använda extra VV, det är ju bara att ställa in övre pannan på ett lämpligt värde.
Här finns ju ingen risk att elpatronen går i stället för pumpen, och att ha övre pannan på 60-70 grader spelar ingen större roll.

erp
« Senast ändrad: 29 december 2010, 17:38:16 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #10 skrivet: 29 december 2010, 17:53:09 »
Extra VV är ju till för att man ska kunna använda pumpen till att köra 55º hela tiden under en VV-körning.
Med en ren elpanna finns ingen anledning att använda extra VV, det är ju bara att ställa in övre pannan på ett lämpligt värde.
Här finns ju ingen risk att elpatronen går i stället för pumpen, och att ha övre pannan på 60-70 grader spelar ingen större roll.

erp

Extra VV är enkelt att fjärrstyra till skillnad  frÃ¥n att mickla med övre pannan separat och funktionen betyder att man tillför extra mycket energi tlll övre pannan genom VP o Elpatron. Finns ingen anledning att ligga pÃ¥ en uppspetsad panna  24/7 när man kanske ska man bada 1g/v eller kanske mer sällan.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #11 skrivet: 29 december 2010, 18:14:01 »
EcoEl är en ren elpannan. Den är avsedd att köras på 2 elpatroner med 6kW och 50º i undre pannan och 6-9kW 50º-60º i övre pannan.
Det är alltså helt andra volymer och temperaturer än vid drift med värmepump.

Det behövs inget micklande med någonting, när den används som ren elpanna, finns inget behov av extra varmvattenkörning, eftersom pannan har en helt annan kapacitet på varmvatten jämfört med när den värms av värmepump. Det behövdes aldrig någon extra varmvattenfunktion när man använde elpannor. Det är en funktion som tillkommit när värmepumen kom och panntemperaturen blev väl klen ibland.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #12 skrivet: 29 december 2010, 19:03:41 »
EcoEl är en ren elpannan. Den är avsedd att köras på 2 elpatroner med 6kW och 50º i undre pannan och 6-9kW 50º-60º i övre pannan.
Det är alltså helt andra volymer och temperaturer än vid drift med värmepump.

Det behövs inget micklande med någonting, när den används som ren elpanna, finns inget behov av extra varmvattenkörning, eftersom pannan har en helt annan kapacitet på varmvatten jämfört med när den värms av värmepump. Det behövdes aldrig någon extra varmvattenfunktion när man använde elpannor. Det är en funktion som tillkommit när värmepumen kom och panntemperaturen blev väl klen ibland.

erp

Det är möjligt att vi har helt olika pannor, pumpar o användningssätt.

Men har jag behov av att tappa extra mycket varmvatten sÃ¥ startar jag Extra Varmvatten en stund innan. DÃ¥ drar bÃ¥de pump o elpatronen igÃ¥ng och kör upp till den temp nivÃ¥ jag ställt för övre pannan för  extra VV samt under den tid jag har definierat. Jag har inget behov att mellan dessa körningar ligga pÃ¥ sÃ¥ höga temeraturer pÃ¥ övre pannan.

Fungerar utmärkt och jag förstår ännu inte varför det inte skulle funka om man bara kör el och då skjuta till denna extra värme enbart vid behov. Varför skulle man istället gå in o skruva på panntemperaturer?

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #13 skrivet: 29 december 2010, 19:20:56 »
Sorry. Jag trodde tyvärr att du undrade varför extra varmvatten inte fanns på EcoEl, och svarade på det. Anledningen är så vitt jag förstår, att den inte behövs
Du verkar mera intresserad av att tjabba om funktionen borde finnas eller inte, det kan nog ingen annan än CTC svara på.

erp
« Senast ändrad: 29 december 2010, 19:32:59 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad rabalder

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sydsverge
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +1/-2
  • Kön: Man
SV: ecoel 1550 inställningar endast elpatron
« Svar #14 skrivet: 29 december 2010, 19:50:10 »
Du verkar mera intresserad av att tjabba om funktionen borde finnas eller inte, det kan nog ingen annan än CTC svara på.
erp

Eftersom du personligen inte har behov av större mängder varmvatten sÃ¥ anser du personligen att du att funktionen är onödig.  Det fÃ¥r stÃ¥ för dig och jag lägger ner diskussionen dÃ¥ jag inte har nÃ¥gon personlig vinning att driva den vidare. Om nÃ¥gon som bara har EcoElen och saknar varmvatten sÃ¥ driv gärna frÃ¥gan gentemot CTC Ã¥ att dom rättar till felet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!